• MattiasE33

    Hur ofta bör man träffa sin bebis?

    Hej! jag Har fått en dotter som är 3 månader gammal. mamman och jag är inte ett par. Det visade sig att jag var pappan, vi hade en kort relation med varandra och strax där efter träffade hon sin nuvarande kille.


    Problemet nu för mig är att det kan gå en vecka ibland innan jag får träffa barnet, ibland 2 dagar på raken och ibland tar de kanske en vecka igen. när hennes nuvarande kille är hos henne så är det ingen idé för mig att fråga om jag får träffa henne. Dom är särbos, och som det är nu så måste jag fråga hela tiden när det går bra att träffa barnet. Jag har inte träffat hennes kille än, och jag tänker att även fast han är hos henne så borde jag få möjlighet att träffa barnet. Men jag tror hon tycker det blir jobbigt om jag ska komma när han är där. Jag vill träffa barnet så mycket det bara går, så att vi får ett band. jag vill att hon ska känna att jag är hennes pappa. Även fast hon är så liten så tror jag det är viktigt att vi träffas med inte så stora mellanrum. är det någon som vet hur mycket man bör träffa sin bebis?

  • Svar på tråden Hur ofta bör man träffa sin bebis?
  • Anonym (...)

    Ring socialtjänsten och be om råd hur du ska kunna bygga en relation med ditt barn.  Låter som du behöver stöttning för att få detta att fungera. 

    Däremot är det rimligt att du måste fråga om tider, du kan ju inte bara dyka upp liksom, men bra om ni kan bestämma någon slags schema. 

    Bebisar träffar man helst nästan varje dag, om det ska vara idealiskt. Men ring soc som sagt och be om hjälp hur du ska tänka. 

  • Anonym (vitsippa)

    Va fint att du tar ditt ansvar och vill vara en närvarande pappa, trots att barnet inte var planerat och ni inte är tillsammans längre.....

    Jag är osäker på hur ofta som är lagom, men vet att barn växer fort i den åldern så om du vill följa utvecklingen så kanske en gång i veckan eller så....

    Vet att småbarn inte känner igen personer som dom varit borta ifrån för länge.....hörde om en bebis som var i typ 8-9 månaders åldern som blev skeptiskt när pappan hade varit borta i en vecka, men sen kände igen honom, men det kanske var typisk för den åldern också....att han var inne i en mammig period....

    Hoppas att ni kan lösa det så att det funkar bra för alla parter...att ni kan hitta något schema som funkar....
    När barnet blir äldre kommer det säkert bli enklare, för då behöver inte mamman vara med när ni ses...

  • Anonym (Bravo)

    En eloge till dig som bryr dig om ditt barn och vill skapa en relation till barnet trots omständigheterna. Tror de brukar rek 2-3 tillfällen i veckan. Prata med familjerätten och be om att sätta upp ett umgängesavtal. Barnet har rätt att träffa sin pappa även om inte mamman har nån lust att låta dig göra det.

  • Tow2Mater

     Ett par timmar tre gånger i veckan. Helst mer.

    1. Familjerätten kan vara behjälpliga med samarbetssamtal. Syftet med samarbetssamtal är att ni föräldrar ska försöka komma överens om frågor som rör vårdnad, boende och umgänge.


    2. Om den ena föräldern inte vill samarbeta är vårt råd att man kontaktar en advokat eller jurist för rådgivning kring hur man ska gå vidare. Vill den ena föräldern inte medverka till någon frivillig överenskommelse så får man vända sig till tingsrätten och stämma på exempelvis boendet eller umgänget.

    atlasadvokater.com/vad-ska-jag-gora-om-jag-inte-far-traffa-mitt-barn/

Svar på tråden Hur ofta bör man träffa sin bebis?