• CE094

    BMI sätter stopp för hjälp med IVF

    I snart 3 år har jag och min man försökt få barn. Har fått hjälp med en kortare utredning från Kvinnohälsan. De resultat som kom fram är att jag har lite sämre äggreserver än normal, allt annat ser bra ut. Jag har regelbunden mens men har lång menscykel vilket tagit mig ett tag att förstå mig på. Nu kan vi inte få någon mer hjälp trots att gynekologen säger att vi borde kunna få barn själva men att IVF hade gett mer garanti för barn. 


    Finns det någon som varit i samma sits som har något tips på vad man kan göra? 


    Och vikten är något jag pendlat hela livet med, nu på senare år har jag varit fast i övervikt trots att jag gått dieter/fått hjälp från dietist, tränar 3 dagar i veckan och cyklar ca 2 mil 5 dagar i veckan. Är på väg ner men det går sakta.
    Privat IVF har vi inte råd med.

  • Svar på tråden BMI sätter stopp för hjälp med IVF
  • Anonym (S)

    Träning har minimal inverkan på vikten, det enda som hjälper är att äta mindre. Mindre portioner och låt bli den värsta skräpmaten.

  • CE094

    Nu var det inte vikten/diet jag behövde tips om. Som du kanske missade så har jag gått på dieter och haft hjälp av dietist. Är inte en person som äter mycket eller mycket skräpmat. Vet du inte bakgrunden av någons sjukdomsbild är detta en väldigt onödig kommentar, tror hela världen vet att du ska äta ytterst lite skräpmat och mindre portioner Glad Och träningen är väldigt viktig enligt alla dietister och läkare oavsett övervikt eller ej.

  • Anonym (S)
    CE094 skrev 2023-05-04 09:57:36 följande:

    Nu var det inte vikten/diet jag behövde tips om. Som du kanske missade så har jag gått på dieter och haft hjälp av dietist. Är inte en person som äter mycket eller mycket skräpmat. Vet du inte bakgrunden av någons sjukdomsbild är detta en väldigt onödig kommentar, tror hela världen vet att du ska äta ytterst lite skräpmat och mindre portioner Glad Och träningen är väldigt viktig enligt alla dietister och läkare oavsett övervikt eller ej.


    Så jävla tacksam man kan vara när folk försöker hjälpa. Lycka till! Och du, var liiiite tydligare med vad du behöver hjälp med i framtiden.
  • Anonym (SP)
    Anonym (S) skrev 2023-05-04 10:10:51 följande:
    Så jävla tacksam man kan vara när folk försöker hjälpa. Lycka till! Och du, var liiiite tydligare med vad du behöver hjälp med i framtiden.
    Så TS ska vara tacksam för att du säger självklarheter.

  • Anonym (Lilly)

    Rubriken är kanske lite missvisande tyvärr TS, för då tror man att det endast är BMI som är problemet? Men bra att du skriver att du tränar och är på väg ner. Mer kan du ju inte göra på den fronten tänker jag.


    Äter du några vitaminer och kosttillskott? En låg äggreserv spelar ju egentligen bara roll vid IVF och äggplock, samtidigt så behövs ju bara ETT guldägg.
    Gjorde ni några andra undersökningar under er korta utredning? Te x spolning av äggledare? Tog mannen några prover? 


    När ni försöker, tar du ägglossningstest och tempar? Ledsen för många frågor? Hehe. Allt gott!

  • Anonym (Bästa jag gjort)

    Var i exalt samma sits. Gjorde tillslut en gastric bypass och inte nog med att jag gick ner så mkt att remiss kunde skickas för IVF inom ett år så blev alla mina prover superbra. Tyvärr upptäcktes då att min man hunnit få dåliga spermier så det blev IVF ändå.

    Ångrar bara en sak och det är att jag inte gjorde det tidare. Lycka till ts! 

  • Zaro

    Jag är inte i samma situation och kan därför inte tipsa hur jag själv gjort. Däremot känner jag flera i samma situation. De har antingen gått ned i vikt (hur vet jag inte) eller gjort en gastric bypass och sedan blivit gravida med IVF. Någon sparar ihop pengar för att göra det privat. Jag vet också någon som inte lyckats eller velat förändra detta och därför förblivit barnlös. 

  • ivf90

    Jag har inte varit i samma sits men har däremot hört att olika regioner har olika bmi-gränser. Vissa har 30 och andra 35. Nu vet jag inte om ditt bm, men om det ligger under/nära 35 kanske det är möjligt att söka dig till en annan region? 


    Förstår att det måste vara en väldigt jobbig sits att vara i och tråkigt att se folk skambelägga dig här i tråden. Övervikt är en komplex och oftast kronisk sjukdom och det är absolut inte så enkelt som att bara äta lite mindre skräpmat. Nu när det är nya överviktsmediciner på gång (ozempic/wegovy) kanske det snart finns möjlighet att få lite hjälp på traven utan att göra ett stort ingrepp i form av en gastric bypass. 


    Hoppas så att det löser sig för er!

Svar på tråden BMI sätter stopp för hjälp med IVF