• Omim

    Ätstörning hos min 16 åriga dotter

    Hej,
    Jag är i stort behov av tips, råd, ideér och stöttning.
    En kort beskrivning: Har en dotter som alltid spelat handboll fram tills i höstas, tränat mycket, ätit bra, presterat på topp och väldigt enkel i allt. När hon slutade med handbollen så blev det gym 7dag/v men sen årsskiftet slutade hon med det. Vi har anat att hon ville ner i vikt och hon har tappat. Gymmet har hon slutat med för hon orkar inte. Nu är det massa promenader, minimalt med mat. Hon är nere på 45kg nu och är 172cm
    Vi har försökt prata med henne, men det är som att jag fått en ny dotter som jag inte känner igen arg, ångest, gråter, fräser dagligen. Jag har försökt prata, skälla, krama, gråta, be, hota men kommer inte fram till henne. Hon svälter sig och använder laxermedel, så mycket har jag förstått. Även om man försöker äta mat ihop och vara positiv så är det svårt. Jag lever inte med hennes pappa längre men han har också uppmärksammat detta och vi pratar en del om det. Men vi har olika teorier, han anser att vi ska boka en läkartid så får läkaren "fixa detta". Jag har pratat med ungdomsmottagningen så dom ska prata med henne nästa gång hon ska dit.


    Finns det fler i denna situationen? Behöver verkligen mer imput, är helt slut på känslor och ideér Gråter


     

  • Svar på tråden Ätstörning hos min 16 åriga dotter
  • TvillingmammaVästgöte

    Den vikt och längd du uppger innebär BMI 15 och är en extrem undervikt. BMI skall vara 19 till 25 för att anses normalt. Föreslår därför att du omedelbart tar dottern till en vårdcentral för att få remiss till lämplig instans. Alternativt ringer 1177 som tidigare föreslagits. I de flesta regioner har BUP vård för så unga personer med Anorexia. De symptom du beskriver , utöver den låga BMIn är ju typiskt för just Anorexia. Enligt diagnoskriterierna för Anorexia innebär BMI 15 en svår anorexia. Ni kan inte vänta, ring idag. Det är mitt råd. 

  • Användarnamnet1

    Som nån skrev innan ring för hjälp nu! Antar det är bup, om det är lång väntetid kollla om det finns nåt privat medans ni väntar kanske om de finns?

    Från vad jag sett är det i princip omöjligt att lösa sånt här (ätstörningar) själv som förälder hur mkt man än vill.

    Om det går att nå fram till henne fortfarande kanske du kan  fundera på om det fanns nåt hon älskade när hon va yngre, djur, konst musik vad som, fundera om det finns nåt man kan göra på det området för att hitta nåt positivt att tillföra i hennes liv. Om hon inte helt stängt av allt.

    Men om hon mår jättedåligt vilket vikten verkar visa på så är nog det enda viktiga professionel hjälp. Känner verkligen med dej. Måste vara svårt. 

    Klarar hon att gå i skolan när hon mår så?

  • Citronella
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-04-22 18:53:14 följande:

    Den vikt och längd du uppger innebär BMI 15 och är en extrem undervikt. BMI skall vara 19 till 25 för att anses normalt. Föreslår därför att du omedelbart tar dottern till en vårdcentral för att få remiss till lämplig instans. Alternativt ringer 1177 som tidigare föreslagits. I de flesta regioner har BUP vård för så unga personer med Anorexia. De symptom du beskriver , utöver den låga BMIn är ju typiskt för just Anorexia. Enligt diagnoskriterierna för Anorexia innebär BMI 15 en svår anorexia. Ni kan inte vänta, ring idag. Det är mitt råd. 


    Normalvikt för en 15- åring är ett BMI mellan 16,4-23,9 du tänker på vuxna. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Citronella skrev 2023-04-22 20:20:22 följande:
    Normalvikt för en 15- åring är ett BMI mellan 16,4-23,9 du tänker på vuxna. 
    Det är ändå en alldeles för låg vikt, 45 kg. Hon är dessutom sexton, nästan vuxen. 
  • Citronella
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-04-22 21:37:09 följande:
    Det är ändå en alldeles för låg vikt, 45 kg. Hon är dessutom sexton, nästan vuxen. 
    Det är en för låg vikt och jag tycker det är viktigt att ts söker hjälp för sin dotter så snart så möjligt men det är inte så galet lågt som du säger. Man är inte nästan vuxen när man är 16 år. 
  • Maymom

    Sök hjälp direkt.  Hon behöver gå hos en psykolog.


    ni kommer vara tvungna att övervaka så hon äter, att hon inte gömmer mat, inte äta ur konstiga skålar, inte äter själv på rummet. 


     Och ni kommer behöva ge henne specialkost så hon går upp i vikt. Googla och se om ni kan hitta tips på mat redan nu. Tex smoothies att lägga till utöver den vanliga maten.

Svar på tråden Ätstörning hos min 16 åriga dotter