• Fiffi11

    Alkohol efter ÄL

    Hur tänker ni med ÄL och alkohol (givetvis innan plus!) ? Jag har två missfall i bagaget och vill givetvis maximera chanserna att bli gravid, dvs sluta dricka helt. Å andra sidan kan det ju ta år och jag är ingen stordrickare, vi delar ibland på en flaska vin på helgen men inte mer än så. Känner att jag kommer bli tokigare än jag redan är om jag låter hela livet styras av detta. 

    Har läst så mycket olika, att man ska ha absolut-stopp dagen innan ÄL till att det är "okej" att dricka innan plusset eftersom fostret inte får näring från en ännu.

    Har ÄL nu och ska på möhippa nästa helg, vill lugna mitt samvete om jag väljer ett glas vin men samtidigt, om någon sitter inne på bra info, också känna mig välinformerad att välja bort. Hur gör ni?

  • Svar på tråden Alkohol efter ÄL
  • Anonym (Nej)

    Skulle aldrig dricka alkohol efter ÄL om jag försökte bli gravid. Det är ingen stor uppoffring om man vill ha barn. Däremot när du får mens kan du dricka alkohol för då vet du att du inte blev gravid, men efter ÄL- Nej. 

  • Anonym (--)

    Vi försökte få barn i 10 år. Det hade blivit ett väldigt tråkigt liv om jag dessutom skulle avstått alkohol halva tiden. Eller mer, eftersom jag hade väldigt oregelbunden mens i ett par år och aldrig visste när ÄL skulle inträffa. I så fall hade fått gardera genom att sluta dricka 2 veckor efter mensen, och sen vänta i upp till ett par månader innan nästa mens dök upp. Obs att jag också drack mycket måttliga mängder. 

    När vi omsider gjorde IVF så lät jag bli att dricka efter återföringen. Det var ingen rekommendation från vården, utan mest för att det kändes bäst så. Då visste jag ju säkert att det fanns ett embryo där inne. 

  • Anonym (Japp)

    Jag drack alkohol mellan ägglossning och mens. Vi hade svårt att få barn och utreddes i omgångar, vilket innebar att vi träffade flera läkare. Alla var samstämmiga i att lite alkohol under den perioden var ofarligt. Dessutom tryckte samtliga på vikten av att leva som vanligt. Om det i "vanligt" ingick att dricka lite vin, skulle jag fortsätta med det. 

    Jag litar i vanlig ordning mer på läkare än på allmänna tyckare på familjeliv. 

  • Anonym (Tarechill)

    Jag känner tre personer i min vänskapskrets som nyligen fått barn och alla tre festade på innan de plussade. 


    Två av dem hade försökt en längre tid men valde att ta paus under semestern. Då intogs det mer alkohol än vanligt och då blev de gravida. 


    Detta är givetvis inte vetenskapligt och så, men jag tror att man ska göra det man mår bra av. Jag ska själv börja försöka nu och kommer vara som vanligt fram till evt plus.  ingen superfylla men lite vin då och då kommer jag absolut att dricka - för jag tycker det är trevligt.

Svar på tråden Alkohol efter ÄL