• Sola0023

    Förbereder för att försöka bli gravid första gången... 39 år!

    Hej!
    Jag och min sambo vill försöka få barn bestämde vi i december eftersom jag fyllde 39 då och efter 40 verkar det nästan omöjligt.

    Så vi gjorde en utredning direkt för att veta våra chanser. Idag gjorde de ultraljud och spolade äggledarna som är sista steget. De har inte upptäckt några svårigheter förutom att jag inte hade äl sist trots glad gubbe på stickan. Det såg de på blodprovet.

    Har någon varit med om samma? På ultraljudet syntes 7 äggblåsor idag.

    Någon som är i liknande situation? Vill så gärna ha någon att utbyta tankar med!

  • Svar på tråden Förbereder för att försöka bli gravid första gången... 39 år!
  • Anonym (Ägget)
    Anonym (B) skrev 2023-04-12 22:16:59 följande:

    Låter som att du har pcos


    Det gör det inte. Man har alltid ett flertal synliga äggblåsor i början av menscykeln. Runt 7 är helt normalt i den åldern. Vid PCO har man stora äggblåsor som ett radband och sällan eller nästan aldrig äl. Att ts inte hade äl just denna cykel är helt normalt i den åldern.

    Ts; gå direkt på IVF. Det ger betydligt högre chans att bli gravid än hemmaförsök. Lycka till!
  • Anonym (Visst går det)

    Jag gjorde äggfrys för ett par år sen då jag var 37 och hade 8 äggblåsor varav 4 var tomma en av omgångarna så mängden äggblåsor är inte konstigt. Det blir färre med åldern. 
    Nu är jag 39 och gravid i v 31 på naturlig väg! Jag ville också få barnet innan 40. Vi hade oskyddat sex ett år ca utan att bli gravid men då försökte vi inte heller aktivt. Det gick ganska snabbt sen jag väl började tracka min ägglossning. Lycka till! 

  • Sola0023

    Tack för att ni tagit er tid att svara! Blev så glad att du lyckats på egen hand visst går det! Hoppas sista etappen av graviditeten inte blir för jobbig. 

    Läkaren på livio tyckte vi skulle försöka hemma över sommaren och sedan gå över på IVF så vi tänkte följa hans råd.

  • 1Ellis1

    Hej!
    Jag är i en liknande situation. Jag och min sambo har försökt bli gravida sedan mars 2022. Vi har fått ett MA för ett år sen, sedan dess ingen graviditet. Vi har nu gjort vårt första ivf-försök och jag är på ruvardag 2. Herregud vad långsamt tiden kan gå! 
    Vi fick inte landstingsfinansierat ivf innan vi försökt själva ett år efter vårt MA. Barnmorskan sa att många 38- och 39-åringar blir gravida naturligt och att vi därför skulle försöka själva. På utredningen visade det sig att jag har låg äggreserv, så det är förmodligen orsaken till vår barnlöshet, inte bara åldern... 

    Jag tycker du ska kolla vad det är för åldersgräns för att få landstingsfinansierad ivf och vad kriterierna är för det. För om du vill betala själv så är det inte så bråttom. De flesta kliniker gör ivf t.o.m. kvinnan är 42 år.

  • Sola0023
    1Ellis1 skrev 2023-04-30 11:04:31 följande:

    Hej!
    Jag är i en liknande situation. Jag och min sambo har försökt bli gravida sedan mars 2022. Vi har fått ett MA för ett år sen, sedan dess ingen graviditet. Vi har nu gjort vårt första ivf-försök och jag är på ruvardag 2. Herregud vad långsamt tiden kan gå! 
    Vi fick inte landstingsfinansierat ivf innan vi försökt själva ett år efter vårt MA. Barnmorskan sa att många 38- och 39-åringar blir gravida naturligt och att vi därför skulle försöka själva. På utredningen visade det sig att jag har låg äggreserv, så det är förmodligen orsaken till vår barnlöshet, inte bara åldern... 

    Jag tycker du ska kolla vad det är för åldersgräns för att få landstingsfinansierad ivf och vad kriterierna är för det. För om du vill betala själv så är det inte så bråttom. De flesta kliniker gör ivf t.o.m. kvinnan är 42 år.


    Va spännande för er! Hur har det gått, eller är det för tidigt att veta ännu? Jag ska få mens om fyra dagar men hoppas den inte kommer såklart. Fick svar från vår klinik att jag haft normal ägglossning den här månaden så det KAN ju gå... tog ditt råd och skickade in egenremiss, kan man spara de pengarna till babyn är det ju tacksamt!
Svar på tråden Förbereder för att försöka bli gravid första gången... 39 år!