• GrönVindruva

    Kan man odla i vilken jord som helst?

    Försöker odla jordgubbar i en kruka som jag har vid fönstret men ställer ut krukan under dagen om det är soligt. Nu har det bara gått två dagar sen jag planterade men något som oroar mig är jorden. Den är sån jord jag hittat utomhus och det verkar ha växt smultron i den tidigare. Jorden känns väldigt lerig och tung, känns nästan som att fröna kanske kvävs av jorden och vet inte om vattnet tar sig till bottnen. Det som är bra med den alltid är fuktig på ytan. 
    Tror ni det är möjligt att få fröerna att växa? Någon som har erfarenhet på vad man kan göra?

  • Svar på tråden Kan man odla i vilken jord som helst?
  • Anonym (Mia)

    Det är nog betydligt större chans att du lyckas ifall du använder såjord och små såkrukor till fröna och sedan sätter plantorna i jord som är avsedd för krukodling.

    Men det kostar ju lite, så har du inte riktigt råd kan det vara värt att chansa på den jord du "hittat".

    När du har plantor med rötter på kan det vara bättre att vattna underifrån, alltså på fatet som krukan står på. Tänk på att växter behöver lagom mycket vatten! Det ska vara lite fuktigt, men inte ständigt blött för då ruttnar rötterna bort.

  • Polyrytm
    callmepreggoornot skrev 2023-04-10 12:03:50 följande:

    Planteringjord kan användas till allt. Att hämta lerjord utifrån lär vara för hård miljö.


    Planteringsjord kan vara för stark för att så frön i.
  • GrönVindruva
    Anonym (Mia) skrev 2023-04-10 11:48:16 följande:

    Det är nog betydligt större chans att du lyckas ifall du använder såjord och små såkrukor till fröna och sedan sätter plantorna i jord som är avsedd för krukodling.

    Men det kostar ju lite, så har du inte riktigt råd kan det vara värt att chansa på den jord du "hittat".

    När du har plantor med rötter på kan det vara bättre att vattna underifrån, alltså på fatet som krukan står på. Tänk på att växter behöver lagom mycket vatten! Det ska vara lite fuktigt, men inte ständigt blött för då ruttnar rötterna bort.


    Okej tack, har du fler tips på att lyckas? Tyvärr har inte krukan några hål längst ned :/
  • Anonym (Fundersam)
    Polyrytm skrev 2023-04-10 12:16:20 följande:
    Planteringsjord kan vara för stark för att så frön i.
    Ursäkta en fråga från en med den gröna tummen mitt i handen, men varför heter det då planteringsjord om man inte kan plantera i jorden?
  • Polyrytm
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-04-10 13:31:59 följande:
    Ursäkta en fråga från en med den gröna tummen mitt i handen, men varför heter det då planteringsjord om man inte kan plantera i jorden?
    När man sätter frön kallas det att Så, och det gör man helst i Såjord som inte har så mycket näring, risken är att fröna skadas/bränns av gödslet i planteringsjord.
    När fröna sen utvecklats och fått rotsystem och hjärtblad planterar man om dem i planteringsjord som har mer näring.
  • Anonym (gere)

    Jag har planterat i "dålig" jord ute en massa gånger och det har alltid fungerat bra. Har det växt smultron i jorden du tagit lär den ju vara tillräckligt bra för jordgubbar med.

  • Anonym (Fundersam)
    Polyrytm skrev 2023-04-10 14:01:10 följande:
    När man sätter frön kallas det att Så, och det gör man helst i Såjord som inte har så mycket näring, risken är att fröna skadas/bränns av gödslet i planteringsjord.
    När fröna sen utvecklats och fått rotsystem och hjärtblad planterar man om dem i planteringsjord som har mer näring.
    Jaha, ok :) Tack för att du förtydligade! Jag ska försöka mig på egna frön så det är lika bra man hänger med i tråden.
  • Polyrytm
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-04-10 14:10:54 följande:
    Jaha, ok :) Tack för att du förtydligade! Jag ska försöka mig på egna frön så det är lika bra man hänger med i tråden.
    Så lite så.😊
    Det är verkligen rofyllt och läkande att pyssla med fröer och plantera osv.
    Jag tror det är djupt nedärvt i oss från våra förfäder.
    Hoppas det går bra!
Svar på tråden Kan man odla i vilken jord som helst?