• Stockholm32

    Stänga in hundar i ett rum när en annan hund besöker

    Jag skulle behöva hjälp att avgöra om följande är helt okej eller ej enligt er.


    En familjemedlem som har en större hundras som är ca 1,5 år gammal är på besök i flera dagar hos sin familj som har 2 äldre väldigt små hundar.


     


    Dessa 3 hundar har aldrig träffats för att man helt enkelt inte sett anledning att anstränga sig då de 3 hundarna inte är i samma omgivning särskilt ofta eller under långa stunder. Istället har hundarna hållts isär genom att exempelvis den stora hunden är instängs i ett rum dom korta stunderna som de 2 små hundarna och deras ägare besöker. Och tvärtom om den stora hunden och dennes ägare besöker. Det har vanligtvis handla om några timmar.


     


    Nu kommer besöket vara i flera dagar och man bestämmer att de 2 hundarna som bor där samt den besökande hunden nu ska turas om att vara ?instängda? i ett rum.


     


    Är det något fel med detta, eller ingen big deal? Hur påverkar det hundarna? Finns det situationer när detta är helt vettig lösning eller är det kanske alltid det?

  • Svar på tråden Stänga in hundar i ett rum när en annan hund besöker
  • Anonym (Anonym 666)

    Eller så tänker man som en normal person och låter hundarna lära känna varandra istället för att plåga dem med instängning varje gång.

  • Xenia

    Ja, varför kan man inte t ex gå ut på promenad tillsammans med alla tre hundarna? Visar de ingen aggression mot varandra så får de vara i samma rum när det finns människor där också. På natten kan gästhunden sova i samma rum som husse och matte, och dörren vara stängd.

    Det verkar som ni alla utgår från att hundarna kommer att börja slåss om de är i samma rum. Varför det?

  • Stockholm32

    Det verkar som att jag behöver tillägga att jag alltså INTE är en av hundägarna. Jag är en ytterligare familjemedlem som blir väldigt provocerad av denna situation och jag försöker förstå om min känsla är befogad.

  • Stockholm32
    Ocdmänniska skrev 2023-04-06 22:34:41 följande:

    Lär dom att umgås helt enkelt? Och varför skulle dom inte kunna umgås? 


    Som sagt är jag INTE 1 av hundägarna och kan därför inte svara på din fråga på min fråga.

    Jag ville veta vad ni tänker om detta.
  • Tow2Mater

    Om den stora under tiden de lär kanna varandra hinner hugga ihjäl en av de små, har  ju ägaren ändå en av sina små hundar kvar. Så prova.

  • AnnaSthlm

    Det kan vara en rimlig lösning, beror på hur långa stunder som det handlar om. 
    Det hade varit enklast om man kunnat få hundarna att lära känna varandra så de kunde samexistera i samma utrymme under bevakning. 
    Men om risk för skada föreligger så är det bättre att hålla dem isär. 

  • Xenia

    Är den stora hunden aggressiv? Eller leker den våldsamt så att den skulle kunna skada en liten hund av misstag? Eller är det de små hundarna som är aggressiva och triggar varann så att de bägge skulle börja bråka med den stora hunden och själva kunna råka illa ut då?

  • Anonym (Man51)

    Går säkert bra å släppa ihop hundarna om de är normala i lynnet 
    stor hund brukar gå bra ihop med små hundar 

  • Dexter dot com

    Det finns alltid en skaderisk med att släppa ihop hundar som är väldigt olika i storlek och ska man inte umgås ofta så är det helt ok att hålla hundarna åtskilda. Så länge dom får sin motion, aktivering och sällskap under delar av dygnet så kommer hundarna må bra om dom nu inte har seperationsångest. Det är ju inte värre än att lämna dom på pensionat/dagis där dom oftast ligger i egna boxar.

Svar på tråden Stänga in hundar i ett rum när en annan hund besöker