• scrapparlotta

    Kanin och katt..

    Vi har två bitchiga kaninhonor. Dom två går inte att ha ihop så dom får vara i var  sitt rum med kompostgaller och så får dom turas om att komma ut i hela lägenheten  

    Tyvärr har min mamma blivit svårt sjuk och hon kan inte längre ha kvar sin katt. Så nu har den katten fått flytta in hos oss. Våra kaniner är vana vid katter då barnens pappa har katter (vi separerade för ett år sen så katterna och kaninerna gick ihop) mammas katt är van vid kanin då mamma också har en kanin. Så vad kan gå fel tänkte vi. . Jo kaninerna är dumma mot katten. Jagar och har nog bitit nån gång när katten inte hunnit undan. Som tur är så är kaninerna ointresserade att hoppa upp i soffan, köksstolar och så. Så katten håller till där. Katten har varit här i 4 dagar. Kommer det bli bättre? Kommer kaninerna sluta ge sig på katten? Nån som varit med om liknande? Vad kan vi göra? 

  • Svar på tråden Kanin och katt..
  • rosesarewhite

    Jag hade valt att avgränsa lägenheten så att kaninerna inte kommer åt katten. Sedan låtit dem vänja sig vid varandra. Det är ju smart då att ha fler kompostgaller så de kan se varandra men inte komma åt varandra.

    Katter kan ju försvara sig så jag hade inte oroat mig jättemycket för den, se bara till att den har platser där den kan sova ifred.

    Kaninerna kan ju också vara i bur tex nattetid eller om du skulle märka att katten behöver lite lugn och ro. Men allt blir säkert bättre med tiden, djuren behöver vänja sig vid varandra. Men katten behöver nog lite extra lugn och ro när den precis kommit till ett nytt hem.

  • scrapparlotta
    rosesarewhite skrev 2023-04-01 10:23:55 följande:

    Jag hade valt att avgränsa lägenheten så att kaninerna inte kommer åt katten. Sedan låtit dem vänja sig vid varandra. Det är ju smart då att ha fler kompostgaller så de kan se varandra men inte komma åt varandra.

    Katter kan ju försvara sig så jag hade inte oroat mig jättemycket för den, se bara till att den har platser där den kan sova ifred.

    Kaninerna kan ju också vara i bur tex nattetid eller om du skulle märka att katten behöver lite lugn och ro. Men allt blir säkert bättre med tiden, djuren behöver vänja sig vid varandra. Men katten behöver nog lite extra lugn och ro när den precis kommit till ett nytt hem.


    Det är ju mest den ena kaninen som jagar katten. Och då kaninerna är osams med varandra så turas dom ju om att vara ute i resten av lägenheten. Och nätterna är kaninerna inne i sina rum. Så få får katten vara ifred. Och katten kan ju alltid hoppa upp i soffan och på stolar. Så han komme ju undan. Kaninerna hoppar inte upp där. 

    Hoppas det lugnar sig efter ett tag 🙏
Svar på tråden Kanin och katt..