• hundhund0001

    31 år, singel, försent för barn?

    Jag är 31 år och planerar att flytta från min sambo som jag varit tillsammans med i över 10 år då han varit otrogen. 

    Problemet är att jag är 31 år. Kommer det bli försent för mig att hinna få barn?
    Planerar på att börja dejta relativt fort, men sen ska man ju lära känna, bo ihop ett tag osv. Kanske tar det slut och så måste man börja om igen. Jag kan bli 35-40 år innan jag hittat någon :( 

    Min sambo har varit upprepat otrogen tillochfrån. Han ljuger om det tills jag hittar bevis. Men i övrigt har vi ett "normalt" liv. Han är diagnostiserad sexmissbrukare. 

    Ska jag stanna med han trotts det här för att vara säker på att få barn? Eller ska jag chansa på att ändå kunna få det med någon annnan? 

  • Svar på tråden 31 år, singel, försent för barn?
  • Anonym (C)

    Jag vet många som har träffat sin partner efter 30 och som har barn.

    Det finns förstås inga garantier men det verkar förnuftigare att vänta med barn än att bilda familj i en relation som redan knakar i fogarna. Småbarnsåren är en enorm prövning för ett förhållande. 

  • Eurydike

    Förstår din känsla och oro. Jag fyller 36 år om en månad och lämnade nyligen en relation som inte fungerade. Tyckte inte det kändes bra att skaffa barn under de omständigheterna och skaffar hellre barn ensam. Självklart skulle jag helst ha velat träffa någon, men livet blir inte alltid som man tänkt. Du har mycket mer tid på dig än jag, så jag tycker verkligen att du ska göra slut och börja om på nytt. Lycka till med allt!

  • Anonym (Lugnt!)

    Absolut inte för sent! 90% av alla 32-åringar som försöker och vill får tre barn. Jag känner knappt nån som började försöka vid 40 som inte lyckats. En fick 5 barn mellan 37 och 44.

  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Jag var 33 när jag träffade min man, 36 när våra tvillingar föddes. Blev gravid efter några månaders försök. Jag vet att det inte är alla förunnat, men att stanna i en dålig relation bara för att hinna få barn, låter som världens sämsta beslut. Skaffa hellre barn på egen hand i så fall. Men du har fortfarande tid på dig att träffa en bättre man. 

  • Anonym (Nä)
    hundhund0001 skrev 2023-03-28 10:40:55 följande:
    31 år, singel, försent för barn?

    Jag är 31 år och planerar att flytta från min sambo som jag varit tillsammans med i över 10 år då han varit otrogen. 

    Problemet är att jag är 31 år. Kommer det bli försent för mig att hinna få barn?
    Planerar på att börja dejta relativt fort, men sen ska man ju lära känna, bo ihop ett tag osv. Kanske tar det slut och så måste man börja om igen. Jag kan bli 35-40 år innan jag hittat någon :( 

    Min sambo har varit upprepat otrogen tillochfrån. Han ljuger om det tills jag hittar bevis. Men i övrigt har vi ett "normalt" liv. Han är diagnostiserad sexmissbrukare. 

    Ska jag stanna med han trotts det här för att vara säker på att få barn? Eller ska jag chansa på att ändå kunna få det med någon annnan? 


    Träffade min sambo när jag var 36. Nu är jag 40 och vi har två barn. 


    Så nä, måste absolut inte alls vara för sent.

  • SvenOlsson

    Det är absolut inte för sent, men du får se det som att åren blivit mer värdefulla för dig. Det går så att säga inte att harva i tio år till med hopp att det löser sig. Många dejtingsajter låter användare välja inställning i barnfrågan och då är det lätt att sålla fram män som också vill bilda familj. Kör på det, tycker jag

  • Anonym (Dina)

     Nej, det tror jag inte. Träffade ?gubben? när jag var 34 och vi har tre barn.

    Vad du absolut inte ska göra är att skaffa barn i en dåligt relation. Det är en riktigt dålig ide.

  • Anonym (Agnes)

    Det är inte försent. Dock måste du ta vara på åren i 30års åldern, för de rusar i väg i en himla fart. jag skulle råda att aktivt söka en partner och inte tänka typ ?han kommer när han kommer?. Ta tag i saken och dejta när du kan, då har du större chans att träffa kärleken igen

  • Zaro

    Man är modig som lämnar en relation när det inte är rätt, tycker jag. Kan förstå din känsla men tycker absolut inte du är för gammal. Har två vänner som blivit mammor förra och detta år, båda är 43. Det är klart att man inte kan veta om man är fertil då, men du förstår vad jag menar. Tid finns! När det är rätt kan det ju gå fort också!

  • Citronsmör

    Att vara ihop med någon som behandlar dig illa (är otrogen) och ljuger om det känns som en dålig idé. Alternativet till att lämna gissar jag skulle vara att skaffa barn med honom, vilket skulle binda dig till honom för resten av livet. Jag förstår dock din oro över att behöva gå ut och leta ny partner igen. Ingen vet ju hur lång eller kort tid det kommer att ta för dig att hitta en lämplig partner.

    Ingen vet heller om du är en person som har lågt AMH redan nu eller om du är en person som kommer att kunna få barn långt in i 40-årsåldern utan problem. Det du kan göra är att göra tester för att se om det finns några indikationer på att det kan bli svårt för dig att få barn. Det kan påverka hur du spenderar dina pengar (frysa ägg, spara till IVF) och hur du tänker med partner (prio att hitta någon som är redo för barn snart). 

  • Anonym (Jag tror på dig!)
    SvenOlsson skrev 2023-03-28 20:05:42 följande:

    Det är absolut inte för sent, men du får se det som att åren blivit mer värdefulla för dig. Det går så att säga inte att harva i tio år till med hopp att det löser sig. Många dejtingsajter låter användare välja inställning i barnfrågan och då är det lätt att sålla fram män som också vill bilda familj. Kör på det, tycker jag


    Till att börja med är det långt ifrån för sent! 

    Sedan finns som SvenOlsson säger många dejtingsajter som tillåter dig att kryssa i att du vill ha barn. Vet av egen erfarenhet att Badoo har dessutom att du "vill ha inom snar framtid" , om det nu är det du skulle vilja ,vilket jag får känslan av. 

    Tänkte så det kommer till din kännedom att dem har det. 

    Det finns även en app vid namn " Just a baby " där du kan träffa donatorer och medföräldrar om du skulle välja att skaffa barn på egen hand. Den påminner i mångt och mycket om Tinder , men där inriktningen är just barnalstring. 

    Och skulle du nu fundera på att skaffa med din nuvarande så ställ ett ultimatum , att antingen går han 100% in för att ta tag i sina problem eller så får ni gå isär. Detta kan bli bra också , men det beror på både hans och din inställning.

    Lycka till vilket du än gör! 
Svar på tråden 31 år, singel, försent för barn?