• Doublea

    Hundförlossning hos barnfamilj eller i lägenhet?

    Hej!

    Jag hade tänkt låta min tik föda och låta valparna växa upp i min storasysters hus då de har mer plats och trädgård. Dock märker jag att hon reagerar väldigt starkt på deras barn nu när hon är dräktig, hon blir väldigt stressad av dem, och överväger därför att låta henne föda i min lägenhet, och sedan flytta dem till mina föräldrar någon månad när de börjar låta och behöver mer plats (de bor för långt från djursjukhus för att kunna göra förlossningen där, om någonting skulle hända).

    Jag bor på tredje våningen utan hiss och jag märker redan att hon tycker det är lite tungt att gå i trappor. Vet någon hur snabbt de repar sig efter förlossningen, kommer hon orka sig ned och upp? Hon har inte velat bli buren alls på sistone, kan tänka mig att det är obekvämt. Väger ca 25 kg.

    Vad är jobbigast för henne och förlossningen, stressande barn eller gå i trappor?

    Tacksam för alla typer av svar eller teorier :)
  • Svar på tråden Hundförlossning hos barnfamilj eller i lägenhet?
  • Mortiscia80

    Hunden måste få så mycket lugn och ro som möjligt kring och efter förlossningen och hon och valparna ska alltså inte flyttas på, varken en eller två gånger! Hon ska föda där hon ska vara med valparna ett tag framöver och det verkar som att din systers hus är ett dåligt ställe om hunden visar stressymptom kring barnen. Hon och valparna måste som sagt få ha lugnt omkring sig. Efter förlossningen kommer hon så klart kunna gå i trappor normalt igen, det behöver du inte oroa dig för.

  • Jemp

    Givetvis måste hon både kunna tas till veterinär vid behov, ha tillräckligt lugnt omkring sig och valparna möjlighet till tillräcklig yta+ att få erfarenhet av utevistelse så småningom. Tänk på att det också är reglerat i lag när tiken senast får transporteras under dräktigheten samt när valparna tidigast får flyttas. 

  • Doublea

    Jo det vet jag, inga resor över 5 mil 2 veckor innan förlossning. Så långt är det inte heller till min lägenhet, men jag bosatte mig ändå hos min syster för en vecka sedan för att undvika transporter.

    Men då visste jag inte att hon helt plötsligt skulle reagera annorlunda på barnen.

    Jag önskar att jag hade ett ställe där hon känner sig helt trygg OCH som har nära till djursjukhus, OCH där valparna kunde vara hela perioden, vilket tanken med min syster hus var, men på grund av omständigheterna ser det ju inte riktigt ut så. Så frågan är vad som är minst dåligt.

    20 min transport 7 dagar innan förlossning + en flytt av valparna om några veckor, eller eventuellt stress varje eftermiddag när barnen är hemma från förskolan hela perioden.

    Tack snälla för svar <3

  • Mortiscia80

    Det allra bästa för hunden är så klart att vara i sitt eget trygga hem. De allra flesta hundar som föder behöver inte uppsöka djursjukhus så det skulle för mig inte ens vara en faktor att ta hänsyn till. Däremot lugn och ro i första hand. Det spelar ingen roll om det är fem mil eller femtio meter så är det bäst om hon får vara hemma.

Svar på tråden Hundförlossning hos barnfamilj eller i lägenhet?