• Anonym (Vilken soppa!)

    Kompisens pappa, vilken soppa det blev...

    Behöver ventilera anonymt, så jag skriver här. Ingen förutom närmsta vännen vet om min situation men behöver opartiska råd... 
    Detta är en lång historia så en eloge till er som orkar läsa hela, och ett stort tack på förhand. Jag ska göra mitt bästa för att beskriva min situation utan att gå in på onödiga detaljer. Jag ska alltså försöka göra en väääldigt lång historia kort...

    Vi tar det från början. 
    Förra hösten började min son (låt oss kalla honom Erik), som går i 2:a klass, umgås väldigt mycket med en annan pojke i klassen (vi kan kalla denna pojke Johan). De började umgås var och varannan dag och dessa pojkar kom väldigt bra överens så givetvis lät vi dem leka.  

    En dag när min son hade varit hemma hos Johan åkte jag dit för att hämta Erik. Barnen hade börjat kolla på en film och när jag kom så var det ca 45 minuter kvar av filmen. Det var fredagskväll och vi hade inte bråttom så när Johans pappa erbjöd mig att stanna en stund tackade jag Ja. Johans pappa hällde upp ett glas vin till mig och satte oss ner i soffan och pratade i väntan på att barnens film skulle ta slut. Plötsligt tror jag vi båda insåg hur trevligt vi hade och att vår kemi var väldigt bra, för något i stämningen ändrades. Tror vi båda blev lite generade av denna insikt och den laddade stämningen gick plötsligt att ta på. Vi var nog båda lite besvikna sen när det var dags för oss att gå hem, men veckan efter sågs vi på ett föräldramöte i skolan. Även där blev stämningen spänd. Det kändes direkt att det var något mellan oss. Jag insåg att jag hade blivit förtjust i Johans pappa men tänkte just då att det inte var något att lägga större vikt vid. Försökte gå tillbaka till att se honom som enbart Johans pappa och inget mer. Vi båda var ju lyckligt gifta, åtminstone utåt sätt. 


    Veckorna gick och jag försökte glömma den spända stämningen mellan oss. Jag  såg till att min man var den som hämtade Erik när barnen hade lekt och det verkar som att Johans pappa tänkte lika, för plötsligt så var det bara Johans mamma som hämtade hos oss. Hursomhelst lät vi barnen umgås jag trodde vi hade begravt de outtalade känslorna. 

    Men så en kväll, när jag varit ute och ätit middag med några kollegor, passerade Johans pappa restaurangen där jag suttit. Han var påväg hem från jobbet efter att ha jobbat över. Jag skulle precis avsluta med mina kollegor och Johans pappa stannade medan jag sa hejdå till mitt middagssällskap, så att vi skulle kunna utbyta några ord och kanske ta sällskap hem, eftersom vi skulle gå av vid samma tunnelbanestation. Men innan vi kommit fram till tunnelbanan hade vi på något konstigt sätt kommit fram till att vi först skulle ta ett glas vin tillsammans, som att passa på när vi redan var så sena hem och barnen rimligtvis skulle sova. Så ett glas blev till tre och vi hade en fantastisk kväll tillsammans. Det kändes som att vi var på dejt och jag tror vi båda tänkte att vi äntligen fick den där privata stunden tillsammans som vi hade längtat efter, även om vi visste att det var fel. Men kvällen tog slut och inget hände mellan oss mer än att vi båda nog började få känslor för varandra. Jag hade fallit pladask men sa givetvis inget, även om jag visste att han kände detsamma. 

    Dagen efter, under lunchrasten ringde Johans pappa. Vi pratade om kvällen som varit och hur fel det var mot våra respektive. Vi kom överens om att försöka stanna vid vänskap. Vi träffades några fler gånger under hösten, och hördes ofta på telefon. Alltid under arbetstid för att våra respektive inte skulle märka. Vi undvek varandra på skolgården och vågade knappt prata med varandra när våra partners var med, i rädsla att våra känslor skulle lysa igenom. Eftersom inget hade hänt mer än känslomässigt, och all vår kommunikation varit via telefon och när vi setts så fanns inget att vara rädd för men jag började ändå bli ängslig att min man skulle börja ana något. Och när känslorna blev starkare så insåg jag att det var dags att avsluta det vi höll på med. Jag pratade med Johans pappa och han höll med. Även om detta inte var otrohet i den bemärkelse att vi haft sexuellt umgänge så började det hela kännas väldigt fel. Så under några månader sågs och hördes vi inte alls. 

    Men allt detta hade fått mig att inse att förhållandet med min man inte längre var det som det en gång varit. Mina känslor hade försvunnit successivt och jag initierade skilsmässa. Vi bestämde oss för att skaffa en övernattningslägenhet och turas nu om att bo i villan med barnen. Separationen har givetvis varit stormig, men ändå funkat bra trots omständligheterna. 

    Efter att jag varit separerad ett tag, visade det sig att Johans föräldrar också separerat. Han hade fått samma insikt, och nu var vi båda singlar. Vi började träffas igen och nu när vi båda var singlar, så var det inget som kunde hejda oss. Redan första gången vi träffades älskade vi och det var det bästa jag någonsin varit med om. Tre månader har gått sedan dess och vi tar varje chans vi får att ses, och det är lika underbart varje gång. Vi är som två kära tonåringar och jag kan med lätthet säga att jag aldrig haft så starka känslor för någon. Givetvis har vi hålla allt detta hemligt för våra fd partners och barn... Men nu till dilemmat...

    Förra veckan ringde Johans mamma mig och ställde mig mot väggen. Hon hade börjat lägga ihop 1+1 och frågade rakt ut om jag och Johans pappa hade ett förhållande. Jag blev givetvis ställd och fann mig inte riktigt att dementera eller ljuga. Jag svarade lite trevande att hon borde tala med Johans pappa istället för med mig, så fick han berätta sin version istället. De talade ut samma kväll och han erkände att det var något mellan oss nu, men att det inte varit det innan separationen. Sanning med modifikation, visst, men vi tog ändå vårt ansvar och inledde inte en affär innan vi hade separerat. Men allt detta blev såklart världens grej och nu vet även mitt ex. Han tog det lite bättre tack och lov, men jag bävar nu för vad som komma skall. Hur går vi vidare? jag vill leva med denna man men just nu är allt kaos, inte minst med hans exfru. Hon ringer mig och vill prata/skrika/gråta om vartannat och agerar som att de fortfarande är ett par och vi har haft en affär. Jag förstår givetvis att denna sits inte är optimal men vi blev kära och försökte hantera situationen på bästa möjliga sätt. Vi vill fortsätta träffas men nu undrar jag om det ens är möjligt? Bör vi ta en paus för att lugna ner situationen? Eller är det bara att dra av plåstret nu?  Nästa steg blir ju isf att berätta för barnen men jag vill att allt ska lugna sig först. Eller bör vi avsluta helt (vilket jag verkligen inte vill)? Vilken soppa känslor kan skapa, ändå kan jag inte tänka mig att vara utan honom. Vi är så rätt för varandra. 


    Vad säger ni? Hur gör man? Om någon ens orkat läsa detta.... 

  • Svar på tråden Kompisens pappa, vilken soppa det blev...
  • Anonym (111)

    Ni gjorde ju rätt i och med att ni tydligen på varsitt håll insåg att det var skilsmässa som gällde. 
    Att ni ( i exens ögon) kanske gick vidare lite snabbt är inget de kan göra åt. 

    Prata inte med henne, det där får han rodda i. Om hon beter sig som att de ff är ett par, och de verkligen inte är det, så är det ju hon som har problem med att han valde att bryta upp.

    Bra att ni håller barnen utanför detta. 

  • Anonym (Vilken soppa!)
    Anonym (111) skrev 2023-03-22 14:24:28 följande:

    Ni gjorde ju rätt i och med att ni tydligen på varsitt håll insåg att det var skilsmässa som gällde. 
    Att ni ( i exens ögon) kanske gick vidare lite snabbt är inget de kan göra åt. 

    Prata inte med henne, det där får han rodda i. Om hon beter sig som att de ff är ett par, och de verkligen inte är det, så är det ju hon som har problem med att han valde att bryta upp.

    Bra att ni håller barnen utanför detta. 


    Tack för ditt fina och insiktsfulla svar! 

    Jag misstänker att hon trodde att de två skulle bli ett par igen. För henne kom separationen som blixt från klar himmel. Hon tänkte nog att det var en övergående kris. Jag försöker tänka att det är hans ansvar, men dels så tynger det ju även mig om det tynger honom. Dessutom känner jag ju exfrun tillräckligt bra för att det ska kännas fel att strunta i att svara varje gång hon ringer. Tänker att genom att svara och medla så kan jag dämpa fallet... Ibland har vi haft bra samtal men oftast slutar det i att hon börjar gråta och blir förtvivlad och jag får trösta henne. Vilket inte alls känns som mitt område...Borde vi ta en paus medan han reder ut det med henne? 
    och hur kan jag säga till exfrun att sluta ringa utan att det blir väldigt elakt?
  • Anonym (Håll ut)

    Ge det tid, försök ta det lugnt! Och svara inte när hon ringer/messar. Han får ta den kontakten. Ni har er relation och ni behöver inte alls ta någon paus från varandra utan kan stå för att ni har gjort allt i hyfsat rätt ordning. Det låter som om ni har skött det hela relativt snyggt ändå med tanke på den attraktion som uppstod.
    Försök stå stadiga och lägg fokus på ett gott samarbete med era ex kring barnen. Var vuxna och fokusera på barnens bästa men också på att ni nu har valt varandra. 
    Allt kommer att lägga sig. Det blir nog något jobbigt år eller två, men fortsätter ni bara bete er moraliskt rätt så kommer det bli bra till slut. (Se bara till att inte halka in på någon väg med fulspel även om exfrun kanske beter sig mindre bra en period.)

  • Anonym (Håll ut)

    ?och gör för guds skull inga vansinnigheter som att flytta ihop med alla barnen inom ett år eller två.

    Ta det lite lugnt med allt bara, men var tydliga med att det är er relation och att ni bestämmer över den. Så börja inte gå med på en massa orimliga krav som att ni inte får ses med alla barn inom si och så länge osv. 

  • Anonym (Nia)

    På ett sätt tycker jag att ni agerat rätt i att ta ut skilsmässa, å andra sidan skulle jag själv aldrig inleda en relation med någon på det här viset...hur mycket jag än hade velat. Det kan låta hårt, men jag tror starkt på karma och att det man sår kommer tillbaka. Jag kan ha fel, men en paus eller ett avslut är väl det som är moraliskt rätt här. 

  • Anonym (Citronia)

    Jag vill bara säga att det här är hur jag önskar att alla som får känslor gjorde. Ni fick varandra att förstå det om era "lyckliga" äktenskap som man annars gärna gömmer, och nu har ni en utblommad förälskelse.

    Du beter dig bra mot mamman. Men det är väl klart hon sörjer, vem skulle inte ha gjort det i hennes situation? Du är fel person att trösta henne och det tycker jag att du ska se till att någon berättar för henne så att hon slipper känna skam över sig själv senare. 

    Om det är på riktigt mellan dig och Johans pappa så har ni råd att vänta och backa för familjernas skull, men ni är inte skyldiga era expartners något och behöver inte backa om inte ni själva vill det. Däremot får inte barnen fara illa, men jag tänker att barn är barn och anpassar sig till det mesta. 

  • Anonym (Håll ut)

    En sak till som jag tror kan vara viktig. Gör klart för henne (både du och hennes ex) att du inte har för avsikt att ta hennes roll. Hon är fortfarande barnens mamma och ohotad på den positionen. Det kan ju vara så att hon nu ser framför sig att ni kommer att ha ett fantastiskt familjeliv med alla barn och att hon kommer att väljas bort. Visa henne att det inte är så det kommer att bli. Försök ställa upp och avlasta om hon ber om hjälp men försök i övrigt att hålla det lite distanserat från det gemensamma familjelivet. 

  • Anonym (Vilken soppa!)
    Anonym (Håll ut) skrev 2023-03-22 14:39:38 följande:

    ?och gör för guds skull inga vansinnigheter som att flytta ihop med alla barnen inom ett år eller två.

    Ta det lite lugnt med allt bara, men var tydliga med att det är er relation och att ni bestämmer över den. Så börja inte gå med på en massa orimliga krav som att ni inte får ses med alla barn inom si och så länge osv. 


    Just nu ses vi de veckorna vi är barnfria, samt ibland på lunchen när vi båda jobbar på respektive kontor (vi jobbar rätt nära varann). Barnfria veckorna ses vi nästan varje ledig stund. När vi har barnen kan det gå flera dagar utan att vi hörs. Han har redan pratat om att hann vill att vi ska flytta ihop om några månader men när vi diskuterade kom vi båda fram till att det inte fanns några skäl till det. Det räcker att umgås mycket när vi inte har barnen. 

    Vid ett tillfälle reste vi iväg under en barnfri vecka. Tror det var en av grejerna som gjorde att exfrun fattades. Pojkarna lekte och konstaterade att vi båda var i samma stad, och berättade det fascinerat för exfrun. När hon väl börjat tänka i de banorna så kunde hon väl se andra tecken antar jag. 

    Allt som allt har det väl gått rätt fort, sen vi började träffas på riktigt, men det är som att det inte finns något stopp. Men inser att vi får ta det lite slow nu när allt kommit upp till ytan. 
  • Anonym (Lin)

    Nej jag tror inte barn är barn och anpassar sig till det mesta! Tycker föräldrar tänker så lite för mycket ibland. För att de blir käääära. Jag tycker inte ni var ärliga från början men nu är det gjort och ni båda är separerade. Men att ni träffat en ny är en sak, att det är barnets bästa kompis förälder gör det hela lite mer svårsmält för övriga inblandade. Det får ni nog ha förståelse för. Ni har ingen skyldighet att avsluta detta men att hantera det varsamt och snyggt. För era barns skull. Ta det lugnt. Nu har nu ju möjlighet att ses barnfria veckor och sen får ni ta det stegvis därifrån. Måste vara ganska jobbigt för era ex att ha kommunikation kring barnen med kompisens föräldrar.

  • Anonym (Vilken soppa!)
    Anonym (Håll ut) skrev 2023-03-22 14:47:22 följande:

    En sak till som jag tror kan vara viktig. Gör klart för henne (både du och hennes ex) att du inte har för avsikt att ta hennes roll. Hon är fortfarande barnens mamma och ohotad på den positionen. Det kan ju vara så att hon nu ser framför sig att ni kommer att ha ett fantastiskt familjeliv med alla barn och att hon kommer att väljas bort. Visa henne att det inte är så det kommer att bli. Försök ställa upp och avlasta om hon ber om hjälp men försök i övrigt att hålla det lite distanserat från det gemensamma familjelivet. 


    Jag har ingen ambition nu att bli någons bonusmamma, men på sikt skulle det ju bli så OM vi fortsätter träffas. Vi skulle ju vilja bo ihop i framtiden även om det dröjer. Givetvis skulle jag då behöva finnas där för hennes barn de veckor de är hos sin pappa... Just nu låter hon inte ens pojkarna träffas så tyvärr går det ju ut över dem redan, utan att de vet. Eller de ses ju i skolan såklart men de får inte leka efter skolan för henne.

    Funderar på att skicka ett mail till henne, för att kunna formulera mig utan att bli avbruten av hennes tårar. 

    Hur låter detta: 

    "Hej XXX,

    Först och främst vill jag uttrycka ut ledsen jag är över denna situation. Den är givetvis inte optimal för någon av oss men både jag och xx (Johans pappa) har försökt sköta detta utefter bästa förmåga. Vi kan inte förneka att vi fick känslor för varandra innan skilsmässan men jag lovar dig att ingen relation inleddes före. Vi har, för att på ett vuxet sätt ta ansvar för våra känslor, på varsitt håll tagit beslut om vardera skilsmässa. Oberoende av varandra, och utan en plan att inleda en relation efter. Det som hände efter var oplanerat, men våra känslor för varandra gick inte att förneka.

    Jag förstår av hela mitt hjärta att detta sårar dig. Det finns ingen separation som är enkelt, oavsett orsak. I detta fall extra smärtsamt då du och jag känner varandra genom barnen. Och jag vill att du förstår hur ledsen jag är för din skull. Inte har jag vid något tillfälle velat dig ont. 

    Jag föreslår, för att vi ska kunna låta ilska och agg lägga sig lite, att du och jag inte har telefonkontakt framöver, åtminstone för en tid. Konflikten mellan dig och XX är er att lösa, och jag tror det är bäst att jag håller mig utanför för att inte infektera saken ytterligare. Inte minst för barnens skull. Jag hoppas och tror att vi någon gång snart kan samarbeta i detta, och få en fungerande relation igen. Låt oss se till att barnen inte hamnar i kläm. Jag vet att de älskar att umgås och jag hoppas innerligt att de kan få fortsätta göra det, även om vi sårat er andra. 

    Jag önskar dig allt gott,
    Med vänlig hälsning,
    XX"

    Är det okej att skicka? 
Svar på tråden Kompisens pappa, vilken soppa det blev...