• Loiise84

    Vad göra?

    Hej hare är ju inget husdjur men skriver här i allafall. Det är så att grannkatten kom släpades med en liten harunge i munnen i dag utanför hyreshuset där jag bor. Jsg var snabb med att ta upp harungen från katten. Den verkade inte skadad men skrämd. Eftersom katten antagligen sprungit med harungen en bit så visste jag inte vart han tagit den nånstans därför har den kommit bort från sin mamma. Jag testade i allafall lägga den i en skogsdunge i närheten för att se om mamman skulle hitta sin unge. Ca 4 timmar efter gick till samma ställe för att se om den blivit hittad men den låg kvar exakt på samma ställe jag lämnade den. Jag hade inte hjärta att lämna den ensam igen så jag har tagit hem den. Ska försöka ringa runt lite i morgon så den kan få hjälp. Någon som har tips på nå bra nummer jag kan ringa?

  • Svar på tråden Vad göra?
  • monstretmonster

    Åh. Stackars liten. Har du googlat på djurskydd i din kommun? Du får ringa länsstyrelsen imorgon. Vad fint gjort av dig att rädda den! Reagerar den om ni klappar lite försiktigt eller är den helt stel?

  • Loiise84

    Ja den lever..Har googlat en hel del men har inte hittat nått direkt om djurskydd i kommunen jag bor. 

  • Tow2Mater

    www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/att-ta-hand-om-en-overgiven-unge-eller-ett-skadat-djur/

    Kontakta länsstyrelsen eller polisen. De vet vem i länet som har tillstånd att ta hand om skadade djur.

    det är förbjudet att ta djur, även övergivna, ur naturen under längre tid än ca 48 timmar för andra än de människor som är utbildade och godkända viltrehabiliterare. Straffet kan bli böter på upp till flera tusen kronor.

    www.kfv-riks.se/Djurungar

  • Loiise84

    Jag är medveten om att man inte får ha vilt hemma och jag har ingen tanke på att behålla den men den måste få hjälp eftersom den är så liten och har kommit bort från sin mamma. Hade inte samvete att lämna den ensam att frysa i hjäl.

  • monstretmonster
    Loiise84 skrev 2023-03-17 07:48:09 följande:

    Jag är medveten om att man inte får ha vilt hemma och jag har ingen tanke på att behålla den men den måste få hjälp eftersom den är så liten och har kommit bort från sin mamma. Hade inte samvete att lämna den ensam att frysa i hjäl.


    Ja du får som sagt ringa länsstyrelsen 
  • Loiise84

    Ringde kommunen och dom sa bara att jag skulle sätta den i en buske i närheten så skulle mamman säkert hitta den. Grejen är ju den att jag inte visste harens ursprungliga ställe var eftersom en katt kom springandes med den i munnen. Den skulle säkert dö om jag lämnade den. Träffade på en granne som hade kunskap om hur hon kunde hjälpa den så hon fick ta över ansvaret. Nu vet jag i allafall att den har det bra. Jag kunde inte bara lämna den att dö.

  • callmepreggoornot

    Nästa gång, lämna den ute. Hemskt men den kommer inte må bättre hos din granne utan dö snabbt. såvida denne inte är viltrehab med resurser. Det är vad som rekommenderas som minst stressigt för harungar.

  • Loiise84
    callmepreggoornot skrev 2023-03-18 13:24:46 följande:

    Nästa gång, lämna den ute. Hemskt men den kommer inte må bättre hos din granne utan dö snabbt. såvida denne inte är viltrehab med resurser. Det är vad som rekommenderas som minst stressigt för harungar.


    Min granne fick ta över för hon har erfarenheter att hjälpa djur och hon visste vad hon skulle göra. Hon skulle ge harungen nån slags ersättning för nyfödda djur. Hon kontaktar säkert viltrehab också. 
  • Guldnovan
    Loiise84 skrev 2023-03-17 07:48:09 följande:

    Jag är medveten om att man inte får ha vilt hemma och jag har ingen tanke på att behålla den men den måste få hjälp eftersom den är så liten och har kommit bort från sin mamma. Hade inte samvete att lämna den ensam att frysa i hjäl.


    Det är inte samvetet som styr vad man ska göra.  Du vet inget om hur långt bort mamman är och ditt agerande kan ha gjort att det istället är omöjligt för mamman att hitta ungen. Det finns klara regler för hur man ska agera med vilda djur och framförallt när det gäller ungar. 
  • callmepreggoornot
    Loiise84 skrev 2023-03-18 17:39:16 följande:
    Min granne fick ta över för hon har erfarenheter att hjälpa djur och hon visste vad hon skulle göra. Hon skulle ge harungen nån slags ersättning för nyfödda djur. Hon kontaktar säkert viltrehab också. 
    Det blir ofta för mycket stress för en liten unge tyvärr. Du kunde inte veta men alltid till viltrehab även om få tar in harungar eller låta vara :/ Hårt men så är naturen.
  • Emala
    Tow2Mater skrev 2023-03-18 19:01:58 följande:

    Teoretiskt, skulle en tam kaninhona som har ungar kunna ta till sig en liten harunge?


    Vet ej.   Men det är större skillnad på harar och kaniner än man kan tro.
    Till exempel bor kaniner i gångar under jorden, och deras ungar föds och växer upp i hålan i underjorden.    Kaninungar föds nakna och blinda.
    Harar däremot bor ovan mark,  ofta under en gran, och harungar föds välutvecklade med både päls och öppna ögon.
    Det är bara några exempel.   Harar och kaniner kan inte heller få avkommor tillsammans. 
  • Tow2Mater
    Emala skrev 2023-03-23 00:06:56 följande:
    Vet ej.   Men det är större skillnad på harar och kaniner än man kan tro.
    Till exempel bor kaniner i gångar under jorden, och deras ungar föds och växer upp i hålan i underjorden.    Kaninungar föds nakna och blinda.
    Harar däremot bor ovan mark,  ofta under en gran, och harungar föds välutvecklade med både päls och öppna ögon.
    Det är bara några exempel.   Harar och kaniner kan inte heller få avkommor tillsammans. 
    Ok. Tänkte mer om det fanns en tam kanin som hade ungar, och det gick att lägga en harunge hos henne och hon matade den etc som en av sina egna ungar. Eller kanske sånt funkar mest bara på film.... kanske hon skulle bita ihjäl den...
  • Emala
    Tow2Mater skrev 2023-03-23 00:15:44 följande:
    Ok. Tänkte mer om det fanns en tam kanin som hade ungar, och det gick att lägga en harunge hos henne och hon matade den etc som en av sina egna ungar. Eller kanske sånt funkar mest bara på film.... kanske hon skulle bita ihjäl den...
    Vet faktiskt inte.   Det finns ju djurmammor som adopterat andra arters ungar, så det beror nog på individen gissar jag..
  • Emala
    Loiise84 skrev 2023-03-18 17:39:16 följande:
    Min granne fick ta över för hon har erfarenheter att hjälpa djur och hon visste vad hon skulle göra. Hon skulle ge harungen nån slags ersättning för nyfödda djur. Hon kontaktar säkert viltrehab också. 
    Vet du hur det gått för harungen hos din granne?
Svar på tråden Vad göra?