• Mintvanilla75

    Samband mellan att vara i 40-årsåldern och se extra ung ut för sin ålder och att vara extra fertil för sin ålder?

    Finns det något samband mellan att en kvinna i övre 40-årsåldern ser extra ung ut för sin ålder och att hon är extra fertil för sin ålder? Om man har en fru som är i övre 40-årsåldern och ser ut som mellan 25-30 år, kan det betyda att hon också är extra fertil för sin ålder?

  • Svar på tråden Samband mellan att vara i 40-årsåldern och se extra ung ut för sin ålder och att vara extra fertil för sin ålder?
  • svansmamman

    Jag förstår inte, på vilket sätt tänker du att utseendet skulle ha med fertiliteten att göra? Och vad menar du med att ?se ut som 25-30 år?? Syftar du på att hyn är elastisk och rynkfri? Syftar du på att kroppen ser ut på något visst sätt? Utveckla gärna. 

  • Magical

    varför startar du flera  trådar om mens samt om fertilitet för 40+ kvinnor? 

  • Mintvanilla75

    Jag lägger ingen värdering i om en kvinna på 40+ är vacker eller inte, det finns ju dessutom olika åsikter om vad man tycker är vackert. Jag syftade mera på om hon ser ung ut i hyn eller inte.

  • florsocker

    Åldern är biologisk och inte kronologisk. Hon kan mycket möjligt vara "yngre" i kroppen än 40 år.


    Dock så sjunker ju fertiliteten redan vid 30-års åldern. Så vill ni skaffa barn får ni kolla upp äggreserv osv.. kan även innebära större risk för kromosomfel ju äldre kvinnan (och mannen) är.

  • Jag är bara jag
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-03-15 13:00:42 följande:
    Det tror jag om det är pga att hon ser naturligt ung ut och inte pga antirynkkrämer, smink eller plastikkirurgi. 
    Äggen är lika gamla ändå. Och det är pga äggens kvalitet de allra flesta över 43 inte kan bli gravida. Om dom så ser ut som 33.
  • fjanten

    Tror jag knappast. Min mamma är 49, ingen skulle ens gissa att hon var 40, men hon hamnade i klimakteriet vid 34.

  • blomman 2

    Har ingen aning?men när jag var i 40 års åldern så såg jag extremt ung ut för min ålder?blev gravid vid första försöket när jag var 40+ Mina ägg var friska och vid första ultraljudet var jag sk ? högrisk? pga åldern men enligt mätningarna var det tvärtom. Graviditeten gick helt smärtfritt och dottern föddes frisk. så tja?vad säger man?

  • Carolatom07

    Ett enkelt svar är att du i princip aldrig är äldre än du känner dig, gäller såväl män som kvinnor. Och när du känner dig ung och attraktiv för din ålder, gör det att du får mer hormonell aktivitet, då du upplever dig som fertil och "gångbar på marknaden".

    Det finns en svensson-aktig uppfattning att efter vissa åldersstreck förväntas man inte längre se ut och bete sig som när man var yngre. En del sätter den gränsen redan vid 40, andra säger att "40 är ju det nya 20" och "Livet börjar vid 40", samtidigt som vissa mediaartiklar hävdar att män och kvinnor som är 40+ är "hot stuff".

    Det gäller i detta fall att se förbi och genomskåda konventionella uppfattningar om ålder och våga gå sin egen väg.

    Jag ser ibland i Facebook-flödet folk som fyller 40 och tycker att nu är det dags att bli "gubbe" eller "kärring", vilken tråkig inställning! Att bli 40 idag är inte samma sak som för 30 år sedan. Gränserna har flyttats fram och 40-åringar av idag ser ofta betydligt yngre ut än 40-åringar gjorde för 30 år sedan.

  • Themis
    Jag är bara jag skrev 2023-03-15 18:24:42 följande:
    Äggen är lika gamla ändå. Och det är pga äggens kvalitet de allra flesta över 43 inte kan bli gravida. Om dom så ser ut som 33.
    Fortfarande rejäl skillnad på förutsättningarna för äggen om man har supit, rökt eller jobbat med gifter i 25 år eller om man inte har det.

    Det finns en god anledning till att det första du får råd om att sluta med inför IVF är rökning.
    Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
Svar på tråden Samband mellan att vara i 40-årsåldern och se extra ung ut för sin ålder och att vara extra fertil för sin ålder?