• Tilltro

    Kemisk graviditet vs missfall?

    Hej! 

    Efter att ha kämpat ensam med hela den här TTC-resan i 19 cykler så behöver jag nu prata med likasinnade. Jag håller på att gå sönder av sorg, längtan och stundande bitterhet. 

    Min man och jag är vad vården kallar för oförklarligt infertila. Allting ser bra ut på pappret (förutom mina AMH-nivåer som ligger på 0,88 i höstas och 1,0 nu men det föranleder ingen åtgärd tydligen). Vi började försöka i december 2021 och när jag plussade i juni 2022 var jag lycklig bortom ord.. i den veckan det höll. Började blöda efter en vecka (v. 5 alltså) och sökte vård varpå de fastställde att graviditeten inte var hållbar. 


    Vi bor i Stockholm där reglerna för statligt finansierad IVF kräver ett års försök att skaffa barn utan graviditet. Därför skapade mitt missfall en förskjutning på ett helt år innan IVF kan sättas in. Jag behöver knappast förklara hur arg jag varit på mig själv för att jag kontaktade vården. 

    vi gjorde vår utredning på en klinik men pga missnöje kontaktade jag en annan i veckan och berättade vår historia. Då fick jag höra att det tydligen är en aktiv diskussion inom IVF-världen i Stockholmsområdet hur man ska skilja mellan sk kemiska graviditeter och missfall. Det är nämligen så att KI (remissinstansen) bedömer samma situation olika beroende på vilken åtgärd man ansöker om.

    Om man ex ansöker om utredning pga upprepade missfall klassas min graviditet (<6 v) som kemisk graviditet som inte ger rätt till utredning för ökad missfallsrisk. Om man istället, som jag, ansöker om statligt finansierad IVF klassas den som missfall som gör att man måste vänta ett helt år till för att få hjälp. 


    Den nya kliniken skulle efterhöra med KI om hur de ser på motstridigheten och återkomma i veckan. Jag undrar dock om det finns fler därute som erfarit detta? Vad har ni isåfall fått höra av vården? 


    Om någon lyckats läsa hela inlägget och kommit hit ner, tack! :)

  • Svar på tråden Kemisk graviditet vs missfall?
  • Anonym (Kemisk)

    Hej! 


    Tyvärr har jag kanske inget klockrent svar på din fråga men jag kan meddela vad läkaren sa till mig. 


    Vi skulle starta upp en utredning i januari 2023 (privat, har ett barn sedan tidigare fött 2018). Bor i Stockholm. Vi hade tagit alla prover och skulle på första mötet för att diskutera provsvaren när jag dagen innan mötet plussade på stickan. Ringde kliniken och avbokade mötet. Några dagar senare kom blödningen och testerna blev negativa så jag ringde direkt tillbaka till kliniken och fick en ny tid ganska snabbt. 


    Jag frågade då om man kunde kolla på det här med
    mina missfall (haft 2 missfall och 1 MA) varpå han svarade att det senaste i vecka 5 inte räknas som
    missfall utan som biokemisk graviditet. Jag var därför inte aktuell för en missfallsutredning tyvärr. Nu gjorde det vissa kompletterande blodprover på mig ändå, på grund av att jag nämnde att min pappa haft blodproppar och Protein S brist. Men själva missfallen (varpå de ena då alltså räknades som biokemiskt) var inte tillräcklig grund för att utreda egentligen.. 

  • Tilltro

    Hej och tack så mycket för ditt svar! Jag såg det nu, därav sen återkoppling. Vad tråkigt att höra att du fick ett missfall (eller biokemisk graviditet hur man nu väljer att etikettera det). Jag hoppas att det går vägen för er ändå även om ni inte fick vidare utredning! 


    Jag har fått svar på frågan av Karolinska som klassade min biokemiska graviditet som ett missfall Varför jag var tvungen att vänta ett halvår extra för IVF-behandling. Våra graviditeter var alltså lika långt gångna men bedömdes olika beroende på vilken medicinsk åtgärd vi ansökte om. Inte alls okej i min mening..

    Med det sagt önskar jag er all lycka i bebisskapande! Förhoppningsvis är allt detta värt det i slutändan. :) 

  • Tilltro

    Hej igen! Jag vill be om ursäkt för mitt hastigt formulerade svar. Jag skrev att jag är ledsen över att du fått ett missfall, men jag menar givetvis att jag är ledsen över att du gått igenom flera förluster.. 

Svar på tråden Kemisk graviditet vs missfall?