• Lollo1976

    Längtan efter barn 2 - min man vill ej

    Hej!

    vi har en 1,5-åring och min man var överlycklig när jag en vecka efter dottern fötts sade att jag inte heller ville ha fler barn. Han är själv ensambarn och har aldrig velat ha syskon. Själv har jag syskon. 

    efter ett halvår kände jag att längtan efter ett syskon kom ? jag har alltid känt att en ?hel? familj är minst två barn? kanske konstig tanke? och jag kanske inte varit tydlig med det frpn början.  älskar vår dotter och blir det ?bara? hon är jag ju ändå överlycklig för henne? men jag känner en sorg för henne och för mig? att något saknas.

    min man vill inte ha ett till och vi är äldre så det är väl kanske inte ens möjligt? min mens har inte varit regelbunden sen hon föddes och jag blir ofta ledsen när den kommer. Sluter mig och stöter bort min man? känner att det är hans ?fel? och säger saker som att ?snart behöver du inte oroa dig längre? ?du kommer få som du vill?  (han är fantastisk och så, men det här förstår han verkligen inte. Han blir ledsen för att jag är ledsen. Ngn gång sade han att vi kunde ju försöka men jag inser ju att han inte vill? och han tar aldrig upp det igen? utan blir också bara tyst) 

    nu var det över två månader jag hade mens och inser ju att detta troligen beror på att jag närmar mig förklimakterie (42år) och tog ett gravtest häromdagen. 

    Egentligen undrar jag om någon känner igen sig som har gått igenom klimakteriet? går längtan över? Sorgen börjar bli mindre? men inte helt.

    Tack
  • Svar på tråden Längtan efter barn 2 - min man vill ej
  • Anonym5890
    Jag känner ingen mkt sjukt mycket i det du skriver och blir såå ledsen.
    jag är dock 35 och han 40, mrn ändå har jag svårt och få barn nu på senare år. Vi har dock inte det så bra så det kanske inte är konstigt, men för min sons skull hade jag önskat minst 2 barn till. Speciellt när min son är så ensam & social. 
    vi har inte sovit i samma rum i 3 år dock, så kanske inte konstigt. Han är väldigt egoist och sätter ALLTID sig själv i första hand. 
  • Lollo1976

    Eller egentligen behöver jag mest skriva av mig och få lite tankar Om någon känner igen sig. Känner inte riktigt att jag har någon jag kan prata med om detta och det är stundtals så jobbigt och jag är så ledsen och känner mig ensam i allt det här. Får dåligt samvete gentemot dottern också. jag vet att det finns de som aldrig får något barn och vi har världens finaste. jag vet att mannen o jag kanske borde gå och prata med ngn? samtidigt som det inte känns som det löser ngt. Jag kommer fortfarande vilja ha ett barn till och han inte ?. Samtidigt som jag vill det inte så mycket att jag någonsin skulle lämna honom. känns ofta lite jobbigt, men just idag väldigt tungt. Grannen bredvid har nyligen fått sitt tredje barn. De var ute när jag gick förbi och jag låtsades prata i telefon för att slippa prata med henne?

  • Lollo1976

    Vad tråkigt att höra anonym5890. man vet ju inte riktigt vad man ska göra? det är ju en sak som inte går att kompromissa med? antingen blir det ett barn eller inte? finns ingen mellanväg. 

  • MissO

    Blir ledsen för dig och någonstans tycker jag det är.. själviskt av honom att "bestämma så" men, tänker att vi bortser från det och lägger ner stridsyxan. Tänker såhär, prata tillsammans när ni har trevligt och har god stämning. Och försök beskriva hur du känner utan att försöka övertala honom. Hur ser du på saken.. Sen lyssna på honom och verkligen ta in vad han säger så kanske ni förstår varandra och kan komma fram till en lösning 

    Men om man pratat om att skaffa flera barn innan och sen ändrar sig.. Ja förstår att den risken alltid finns.. Men det är verkligen att ta makten över en annan människas liv. Som man dessutom älskar. 
    Jag funkar iaf såhär och om du också är så, så kan du kanske ha det som ett "verktyg".
    För den/dem jag älskar är jag iaf beredd att kompromissa och bortse från mina behov, åsikter osv.. Det är sån jag är. Man kan inte bara "nej jag tänker inte göra si eller så" genom hela livet. Herregud vill ens parter verkligen ha ett barn till ja men skaffa ett! Vill du ha ett litet bröllop men din partner ett stort, ja men kör ett stort! Vill han verkligen ha en hund eller ha en sommarstuga, ja men då kör vi väl på det. Så är jag. Det är en väldigt stor sak att neka någon ett barn... Tror också att du kan väva in att det är en chock med första barnet men andra gången så vi mer beredd, vi har mera saker, vi vet vad som väntar på ett annat sätt.. 
    Lycka till ????

Svar på tråden Längtan efter barn 2 - min man vill ej