• Blixtbarn

    Tar nån emot på föris?

    ni som lämnar små barn på föris, brukar nån personal ta emot vid grinden? De har gjort det allt mer sällan på vårt föris nu och det känns sådär. :/ hon blir stående alldeles själv på gården, ingen som fångar upp eller hjälper henne in i något när jag ska säga hejdå. Men det kanske är normalt att de gör så?


    Förskola
  • Svar på tråden Tar nån emot på föris?
  • Jemp

    Inte just vid grinden men när man går fram till dem. Min äldsta (som nu går i skolan) sprang alltid in själv och lekte direkt. Yngsta är lite "knepigare" att lämna och jag har flera gånger fått lov att påtala för pedagogerna att de måste möta upp och ta emot henne. 

  • Anotherone

    Klart att någon behöver ta emot och så att någon slags överlämning sker. Står det ingen vid grinden när vi kommer (de är alltid ute på morgonen) så går jag såklart med barnet in och letar upp en person. Så att JAG som mamma känner att nu kommer vi här och nu är det NI som tar över omsorgen om barnet.
    Jag hade inte bara lämnat vid grinden och gått.
    Kan du inte gå upp och leta upp någon, i alla fall säkerställa att ni har ögonkontakt och att personalen ser att man kommit och att man nu har för avsikt att gå.

  • Blixtbarn

    Jem: ja, kan vara att de tänker att hon är som din äldsta, att det ska gå av sig självt! Ibland gör det ju det också. Mest att det gör ont i hjärtat att ingen hejar på henne när hon kommer.

    anotherone: jag brukar försöka söka upp någon men ibland är det verkligen ingen i personalen som ens möter ögonkontakt. De står och pratar med varandra i nån annan del av gården. idag såg jag att ?vår? pedagog såg att vi kom men hon vinkade inte ens. :( ett annat barn stod och var ledsen ensam vid grinden. Känns sådär som sagt. 


    Förskola
  • Emmo77

    Antar utomhus....nte vid grinden.... sen kan man ju ibland själv gå fram istället för att vänta att en pedagog ska komma fram.  Ibland står de och tex  gungar några, leker i sandlådan med en grupp barn då kan det vara svårt att gå ifrån dem för att möta upp. 
    Ibland lättare att lämna i en aktivitet. 

  • Jemp
    Blixtbarn skrev 2023-02-22 09:08:25 följande:

    Jem: ja, kan vara att de tänker att hon är som din äldsta, att det ska gå av sig självt! Ibland gör det ju det också. Mest att det gör ont i hjärtat att ingen hejar på henne när hon kommer.

    anotherone: jag brukar försöka söka upp någon men ibland är det verkligen ingen i personalen som ens möter ögonkontakt. De står och pratar med varandra i nån annan del av gården. idag såg jag att ?vår? pedagog såg att vi kom men hon vinkade inte ens. :( ett annat barn stod och var ledsen ensam vid grinden. Känns sådär som sagt. 


    Då hade jag sagt till. Dagligen. Givetvis lämnar man inte heller innan man fått kontakt.
  • Anotherone
    Blixtbarn skrev 2023-02-22 09:08:25 följande:

    anotherone: jag brukar försöka söka upp någon men ibland är det verkligen ingen i personalen som ens möter ögonkontakt. De står och pratar med varandra i nån annan del av gården. idag såg jag att ?vår? pedagog såg att vi kom men hon vinkade inte ens. :( ett annat barn stod och var ledsen ensam vid grinden. Känns sådär som sagt. 


    Men då behöver du nog bli tydligare och verkligen själv ta kontakt. Och inte bara lämna barnet. Gå fram till första bästa och säg god morgon. Stör dem. Det är inte rimligt att de inte vill ta emot förskolans barn på ett bra sätt. Gå vidare till rektorn om du inte får gehör. 
Svar på tråden Tar nån emot på föris?