• Linda24

    Med vilka aktier börjar jag?!

    Hej,
    det är dags att investera i aktier eller fonder. MEN jag har  ingen koll alls på de. Var skulle jag börja att invester, på vilken/vilka fonder eller aktier? 


    jag tänker mer långsiktigt och investera 1500-2000 lapp/månad typp. 

    Tack för alla svar! 

  • Svar på tråden Med vilka aktier börjar jag?!
  • FredrikLiksom

    Det finns ganska bra guider som man kan börja med. Jag började med aktier och det gick helt åt skogen. 


    Nu kanske du är smartare än mig men jag har haft mycket bättre lycka med fonder. Jämför avgifterna. Jag siktar på billiga fonder. Nån indexfond, nån globalfond, nån Sverigefond, nån Europafond.

    Jag hoppas det kommer någon som vet mer än mig snart och förklarar men det viktigaste är nog att börja!

  • me33

    Nästan ingen alls för ingenting är säkert i aktie-världen, när jag arbetade med det nettade jag in 100.000 i månaden, jag day-tradade för jag ville aldrig investera längre än 1 minut i många bolag som jag handlade i. 

    Lägg pengarna på vanligt sparkonto för räntorna drar äntligen iväg uppåt nu.

  • Anonym (Yconoma)

    Lyssna åtminstone på några avsnitt av Rika Tillsammans- podden, så får du en förklaring till varför det är riskabelt att välja enskilda aktier, och varför indexfonder vanligen vinner i längden.

  • Anonym (88)

    Det är alltid rätt att börja spara. Testa att läsa lite om lysa och spara i en fondrobot. Välj risknivå etc.själv och ett bra sätt att månadsspara för alla som inte är så insatta i aktier och fonder.

    Bygg först ett buffert om du inte har det. Där du kan snabbt komma åt dina pengar. Sedan spara på lysa för framtiden. 

    lysa.se/

  • Anonym (HH)

    Köp lite i SAS och Scandic. Novo Nordisk B har jag fått tips om men den började öka innan jag hann köpa. 
    Pfizer ligger nog lågt nu, lägre än för några veckor sedan i alla fall. 

  • Linda24
    Anonym (HH) skrev 2023-02-22 20:18:57 följande:

    Köp lite i SAS och Scandic. Novo Nordisk B har jag fått tips om men den började öka innan jag hann köpa. 
    Pfizer ligger nog lågt nu, lägre än för några veckor sedan i alla fall. 


    Tack för tips
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)
    Anonym (HH) skrev 2023-02-22 20:18:57 följande:

    Köp lite i SAS och Scandic. Novo Nordisk B har jag fått tips om men den började öka innan jag hann köpa. 
    Pfizer ligger nog lågt nu, lägre än för några veckor sedan i alla fall. 


    Nej, inte SAS! När man börjar med aktier så ska det vara aktier i bolag som går med vinst.
Svar på tråden Med vilka aktier börjar jag?!