• Kalmariten

    Bostadslån - föräldraledig

    Hej!
    Jag och sambon går i köptankar av ny bostad. Jag kommer gå på föräldraledighet i april, när vi ansöker om lånelöfte ska jag ange min nuvarande lön eller min kommande föräldrapenning? Likadant vid frågan om man har barn, vi har inte det idag men i april får vi tillökning. Vi bor i hyresrätt idag.

    Eftersom lånet kommer sträcka sig typ 40år så känns det mest rimligt att ange min ordinarie lön och inte föräldralönen men det känns som att man ljuger då? 

    Någon som vet vad som är rätt? Obestämd

  • Svar på tråden Bostadslån - föräldraledig
  • HerrNilsson

    Banken gör bedömningen utifrån de omständigheter som gäller när man tar lånet. så det är den inkomaten du ska uppge. Jag tog lån under föräldrarledighet, det var knappt att vi fick igenom det trots goda låg belåningsgrad och goda marginaler. 

  • BellaDonnna

    Snabba er och få lånelöfte och köp bostad innan barnet kommer. Så kan du ange din lön du har idag, det frågas knappast om du är gravid men om du berättar det så kommer får ni ett helt annat utgångsläge. Nu vet jag inte var ni tänkt köpa någonstans men är det i storstäderna så kan det sluta med att ni inte får nåt lån överhuvudtaget alternativt låna mindre än ni tänkt (beroende på inkomst och kontantinsats). 

  • Kalmariten

    Tack för era svar! 

    Banken har sagt att de gärna är med och finansierar vårt bostadsköp, så lånet är klart, vi har bara inte skrivit på några papper än. Vi har ett möte bokat om någon vecka för att gå igenom upplägget osv, kan de ändra sitt beslut ifall de nu ser att jag får föräldrapenning istället för lön? När de godkände vår låneansökan i mars jobbade jag fortfarande, blev föräldraledig nu för 2 veckor sedan.

  • Sjuktvabranamn
    Kalmariten skrev 2023-05-10 11:12:11 följande:

    Tack för era svar! 

    Banken har sagt att de gärna är med och finansierar vårt bostadsköp, så lånet är klart, vi har bara inte skrivit på några papper än. Vi har ett möte bokat om någon vecka för att gå igenom upplägget osv, kan de ändra sitt beslut ifall de nu ser att jag får föräldrapenning istället för lön? När de godkände vår låneansökan i mars jobbade jag fortfarande, blev föräldraledig nu för 2 veckor sedan.


    Som jag förstår det så har ni fått ett lånelöfte i mars och nu har ni hittat en bostad som ni har vunnit budgivningen på? 
    Om så är fallet så gör banken en ny bedömning för själva lånet, med de förutsättningarna som gäller när själva lånet beviljas. Alltså de förutsättningarna som gäller nu när du är föräldraledig. 
  • Kalmariten
    Sjuktvabranamn skrev 2023-05-10 12:52:13 följande:
    Som jag förstår det så har ni fått ett lånelöfte i mars och nu har ni hittat en bostad som ni har vunnit budgivningen på? 
    Om så är fallet så gör banken en ny bedömning för själva lånet, med de förutsättningarna som gäller när själva lånet beviljas. Alltså de förutsättningarna som gäller nu när du är föräldraledig. 
    Vi fick ett lånelöfte i mars och sedan hittade vi en bostad vi ville köpa så vi kontaktade banken igen som i sin tur godkände objektet från sin sida också och de sa då att de gärna är med och finansierar vårt köp. Detta var innan jag gick på föräldraledighet. Vi har inflytt i slutet av juni så  därför var det inte bråttom med bankmötet utan de bokade in oss nu i slutet av maj för att gå igenom försäkringar, låneupplägget osv. 

    Kan de ändra sig nu i efterhand eftersom inget är påskrivet ännu? Jag har ett meddelande från dem via internetbanken som säger att de är med och finansierar köpet.
  • GodRödVin

    Japp hade också skyndat mig lite med att få lånelöftet och idag behöver man knappt träffa bankmannen/tanten heller. Vi fixade vår lån helt på avstånd. Tar dock lite längre tid då pappren ska skickas emellan m.m.
    Alternativt så kan man kolla de olika alternativen som finns på nätet, vissa av de ger bostadslån också då kan man ju fylla i den senaste lönen om de frågar för komplettering. Smidigt.
    Lycka till 😊

    laneguide.wordpress.com/

Svar på tråden Bostadslån - föräldraledig