• soisay

    Bortsprungen innekatt, vad gör jag?!?!?

    Hej! Min katt försvann för exakt en vecka sedan. Han och hans bror har varit ute i sele innan och skulle ut för första gången. Endast den ena katten kom tillbaka. Han är kastrerad, chippad och registrerad. Vi har satt upp kameror och har öppet om nätterna. Vi har sett på kameran att det är
    en annan svart katt som varit här, och till och med gått in i vår lägenhet? (har markplan). Hur ska vi göra? Har kallat på nätter och tidiga morgnar, satt upp lappar i området. Dragit doftspår. Ja men typ allt? Idag kommer även en ID hund? Min teori är att grannkatterna håller honom borta, om dem dessutom kommer in på vårt område vet jag inte hur jag ska få in honom, om han ens lever? Snälla hjälp 

  • Svar på tråden Bortsprungen innekatt, vad gör jag?!?!?
  • Mortiscia80

    Har ni ingen lokal fb-grupp för ditt bostadsområde? Det är många som har det numera, där kan du lägga ut en efterlysning. Det kan vara så att katten utforskar sitt närområde ett tag och kommer hem sedan. Hoppas ni hittar den iaf!

    En sak att tänka på är att kanske inte låta katterna vara ute fritt i ett tättbebyggt område, de kan råka ut för alla möjliga otrevligheter, ffa att bli överkörda, men sedan finns det just nu en annan tråd här på FL som är rätt otrevlig där flera förespråkar att fånga in katter och avliva dem, inte av elakhet ens utan för att de verkar tro att lösspringande katter är hemlösa eller att ägarna inte bryr sig. Jag skulle aldrig våga släppa ut en katt annat än på landsbygden.

  • mammabitch

    Kolla också, om ni har något lokalt katthem ,om de tagit in honom,om de  missade chippet och trodde han var hemlös

  • Räkan77

    Håller tummarna att ni får napp med ID-hunden, uppdatera gärna hur det gått.

    Jag har också innekatter som har smitit ut så jag vet hur de känns. Mina har dock kommit hem snabbt.

  • Mortiscia80

    Ett tips om fler med utekatter läser är att sätta GPS-tagg på katten, det ökar åtminstone chanserna för att kunna hitta dem, även om halsbandet inte alltid sitter kvar. Då kan man åtminstone se var de brukar hålla till och leta i de områdena.

  • Jemp

    Registrerad i både nya och nåt av de "gamla" systemen? 

    Håller med övriga: lokala fb-gruppen (uppmana gärna även grannarna att kolla i förråd odyl), sätt ut nåt som luktar hemma och kontakta katthemmen och hör dig för. 

    Hoppas han snart kommer till rätta!

  • soisay

    Ja, registrerad i både nya och gamla. Som sagt hade vi öppet inatt och satt upp kläder som luktade oss, men då fick grannkatten för sig att ta sig in i vår lägenhet.

  • flygrl

    Jag har inga tips att komma med utöver dom bra du redan fått i tråden men ville bara säga att jag känner med dig och hoppas din lilla kisse snart hittar hem till dig igen. Håller tummarna!
    Hoppas du uppdaterar hur det går!

Svar på tråden Bortsprungen innekatt, vad gör jag?!?!?