• mcgravid

    Sjuklön eller föräldrapenning vid komplicerat förlossning

    Hej,

    Jag hade igångsättning för 2 dagar och sen var på BB 5 dagar extra på grund av jag hade bristningar operation och bebis guldsot. Min fråga är: vad gäller på den dagar?

    Det är uppenbart att jag inte kan jobba eftersom jag var inlagd på sjukhus 2 dagar innan förlossningen... även jag behövde stanna hos barnet i BB efter det för 5 dagar.

    Så vad ska jag ta under de 7 dagarna på sjukhuset?
    7 dagar föräldrapenning?
    7 dagar sjuklön?
    2 dagar sjuklön + 5 dagar föräldrapenning?

    2 dagar sjuklön + 5 dagar VAB?


    Jag förstår att jag inte behöver ett läkarintyg eftersom min arbetsgivare kan betala för de 7 dagarna, stämmer detta?

    Tack!
  • Svar på tråden Sjuklön eller föräldrapenning vid komplicerat förlossning
  • Anonym (Freja)

    Har du redan sökt och fått beviljat föräldraledighet så har du ingen rätt gentemot din arbetsgivare att bryta den för att istället lägga in sjuk. Annars har du rätt i att du inte behöver läkarintyg för de första sju dagarna. Men eftersom du enligt lag ska söka föräldraledigt minst 2 mån i förväg (kan vara 3 mån beroende på kollektivavtal) så faller liksom den rätten. Du är föräldraledig.

    Och du kan inte blanda frånvaro/ersättningar hur som helst heller.

    Tyvärr.
    Det är en brist i systemet, att man förväntas ta föräldrapenning trots att man haft en traumatisk förlossning och inledningsvis faktiskt inte kunnat ta hand om sitt barn. Jag har varit där själv och blev kvar nästan en vecka på avdelningen, inte en chans att jag själv kunnat sörja för mitt barn under den veckan. Men nej, katastrofsnitt var inte skäl för sjukskrivning och dessutom fanns det en pappa där.

    Vård av barn (alltså tillfällig föräldrapenning)  kan man beviljas om barnet hamnar på neo, men det ska i så fall kurator på plats kunna vägleda om. 

Svar på tråden Sjuklön eller föräldrapenning vid komplicerat förlossning