• Anonym (Panik)

    Väntar mitt första barn

    Väntar mitt första barn, väldigt tidigt än så har inte berättat för någon mer än min sambo. 


    Var ute och fikade med en kompis igår som fått barn för ett par år sen. Av någon anledning kom vi in på sex. Och hon sa hon inte kunnat ha sex med sin man sen hon födde för det gör så ont. Och dem har fått mass problem i förhållandet pga detta. 


    Jag som redan är livrädd för att föda blev ännu mer rädd efter detta. Ska jag aldrig kunna ha sex mer? Kommer min sambo att lämna mig? 


    har sån panik och vill göra abort 

  • Svar på tråden Väntar mitt första barn
  • Anonym (Olivia)

    Jo det kommer du kunna ha. Har fött ett barn och kände mig helt förstörd där nere men det var jag inte. Inga problem med sex men fick vänta några veckor tills det läkt. Är snart 16 år sedan och jag njuter av sex för fullt även nu. 

  • Anonym (Inte så farligt)

    Har din kompis sökt hjälp för besvären? Det finns ju en hel del hjälp att få så det mesta går ordna. Sen finna set väll några få när det blir bestående men det är inte vanlig oftas beror det på att personen skäms och inte söker hjälp.

    Sen kan du ju få hjälp kring förlossningsrädsla om du har det vilket är en hjälp du kan söka för att slippa rn deö av din oro och då få dryfta sånt här med folk som vet.

    Jag fick ett ärr efter en bristning som gjorde ont i några månader typ 1 år i början av sex men det gick över och var hanterbart hela tiden. Det vanliga är ju att det mesta är ordning efter nån månad håller problem i sig längre så kan man ta upp det med bvc. 

  • Anonym (Panik)

    Jag bryr mig väl inte om om det gör lite ont, men tänk Om jag inte kan ha sex igen? jag vet att sex är viktigt för min sambo och han kommer troligtvis lämna mig. Precis som för min väninna. Hennes man vill ju skiljas 

  • Anonym (Hej)

    Nr din väninnas sambo låter som världens röv. Att inte hjälpa och stötta sin sambo och mamma till sitt barn att söka och få hjälp. 

    Tror de hette 15 steps to your easy delivery på youtube kanske kan va några tips.
     Föd inte i gynnstälning ryggläge ( flera andra ställningar är bättre)om de inte av någon anledning skulle krävas. Tveka inte att försöka byta bm på förlossningen om de inte känns rätt, du ska känna dig trygg och kunna slappna av.  Prata igenom allt med sambo. Va trygg med att din person vet vad du är trygg och bekväm med när ni är på förlossningen. kontakt redan innan förlossning med en fysio kanske.
    Lyft så lite du kan efter förlossning de kan ju faktiskt bli muskel rupturer. Låt dem läka, se de som den skada de faktiskt är. Hur förlossningen än går, låt återhämtningen ta TID.
    Fråga bm om allt du kan tänka dig och LÄS på bakingbabies om allt. Kunskap är styrka. 
    *ta hand om dig under graviditeten, knip träna och även träna på att slappna av.
    *kontakt med fysio
    * prata igenom ALLT med sambo 
    *slappna av och andas under förlossningen 
    * födelseställning
    *återhämtning,rehabilitering 6 till många månader knip mm FYSIO innan tyngre lyft och löpning mm
    * KÄNNS något fel efteråt så tveka inte att prata med bm, förminska inget de är samma bäckenbotten man ska ha hela livet.
    *kunskap är toppen 
    Mvh

  • Anonym (....)

    Är du ca 13 år?Ditt fokus är på din man ist för ditt barn?
    Ja, du bör nog göra abort. 

Svar på tråden Väntar mitt första barn