• Daimstruten

    Halsband eller inte?

    Mina katter (snart 3 år gamla) var från början innekatter med möjligheten att gå ut på en inhägnad del av tomten. Därtill så gick jag ut med dom i koppel så gott som varje dag. Nu i vinter så kom det vid ett tillfälle väldigt mycket snö vilket gjorde att det gick att ta sig ut från min kattinhägnad (men inte in). Det gjorde att jag öppnade upp en av grindarna till inhägnaden så mina katter nu kan röra sig fritt i villaområdet. 

    Än så länge har det varit ganska kallt ute så katterna är inte ute så jättelänge, men min fundering gäller längre fram när det blir behagligare ute. Jag vill inte att dom springer bort totalt eller blir instängda så min plan är att fixa min kattinhägnad när jag identifierat var dom smiter och öppna den under kvällstid så dom får vara ute fritt på kvällen/natten när folk inte kommer ha lika mycket dörrar öppna. Sen för att säkra upp dom ytterligare så funderar jag på att testa halsband med airtag eftersom jag bor i ett villaområde där den borde kunna få bra info, men det är här jag blir lite nojjig. Jag vill inte att katterna får problem och ex.vis fastnar i halsbandet. Ni andra som har katter som går ute fritt, hur resonerar ni vad gäller halsband eller inte? Såg att Rogz har ett halsband där man kan ställa in hur lätt det lossnar. Kan nåt sånt vara ett bra alternativ så det lossnar lätt och sen får väl jag ev. gå och leta upp det så man får tag på airtagen igen.

  • Svar på tråden Halsband eller inte?
  • Spucks

    För det första brukar katter inte gå så långt bort, speciellt inte så långt att de inte hittar hem längre - i alla fall inte om de är kastrerade.
    Ang
    ående halsband: precis som du var jag orolig att de kan fastnar någonstans med halsbandet. Därför har jag använt bara halsband som öppnas av sig själva däe man drar på den. Jag slutade med halsband efter två stycken (eller kanske tre) var borta, för det blev ju meningslöst med halsbandet om hon ändå tappar den. Och så var det såklart en bekräftelse att det var rätt beslut att INTE köper en halsband som inte öppnar sig själv.

  • Guldnovan

    Om min var van från början så skulle jag fundera på halsband men hon kom till mig som vuxen. Nu skulle hon flippa. Så hon är utan. Är aldrig ute på nätterna. Har provat sele men hon blev besatt...

  • Daimstruten
    Tow2Mater skrev 2023-02-06 20:21:30 följande:

    Håll pli på dina katter, de ska inte vara ute fritt i bebygggt område. De är skadedjur.


    Ah en lägenhetsmänniska som hittat hit. Så gulligt. Är jättemånga i mina villakvarter som har dessa läskiga skadedjur springandes fritt. Vi har alla även besök av fåglar, möss, ekorrar, rådjur mm och för att inte nämna alla insekter så det är ett riktigt tufft villakvarter vi lever i.
  • Daimstruten
    Spucks skrev 2023-02-06 13:57:06 följande:

    För det första brukar katter inte gå så långt bort, speciellt inte så långt att de inte hittar hem längre - i alla fall inte om de är kastrerade.
    Angående halsband: precis som du var jag orolig att de kan fastnar någonstans med halsbandet. Därför har jag använt bara halsband som öppnas av sig själva däe man drar på den. Jag slutade med halsband efter två stycken (eller kanske tre) var borta, för det blev ju meningslöst med halsbandet om hon ändå tappar den. Och så var det såklart en bekräftelse att det var rätt beslut att INTE köper en halsband som inte öppnar sig själv.


    Jag är egentligen inte så orolig för att dom ska gå så långt utan mer att dom ska bli instängda i nåt garage eller förråd som nån har öppet på sommaren. Det brukar vara en del efterlysningar om katter i lokala fb-gruppen på sommaren men än så länge har som tur är alla katter dykt upp igen. Använde du nåt speciellt halsband som lossnade lätt? Var bra att det gick upp i alla fall. Tycker när man testar i butiken så är en del spännen väldigt hårda. Jag hoppas att airtagen gör att jag hittar den och halsbandet igen men sätter nog även på en adresslapp för säkerhets skull. Tappar jag en eller två airtags som inte hittar hem så ger jag nog upp eftersom det jag är ute efter är att lokalisera katterna och inte bara ha ett halsband för att visa att dom har en ägare. Dom är ju chippade och reggade så kommer dom bort på riktigt och nån hittar dom så kan dom komma hem på det viset.
  • Daimstruten
    Guldnovan skrev 2023-02-06 14:41:38 följande:

    Om min var van från början så skulle jag fundera på halsband men hon kom till mig som vuxen. Nu skulle hon flippa. Så hon är utan. Är aldrig ute på nätterna. Har provat sele men hon blev besatt...


    Det där med sele och besatt låter bekant från katten jag växte upp med. Helt klart lättare när man själv uppfostrat dom från början.
  • Spucks
    Daimstruten skrev 2023-02-07 07:30:56 följande:
    Jag är egentligen inte så orolig för att dom ska gå så långt utan mer att dom ska bli instängda i nåt garage eller förråd som nån har öppet på sommaren. Det brukar vara en del efterlysningar om katter i lokala fb-gruppen på sommaren men än så länge har som tur är alla katter dykt upp igen. Använde du nåt speciellt halsband som lossnade lätt? Var bra att det gick upp i alla fall. Tycker när man testar i butiken så är en del spännen väldigt hårda. Jag hoppas att airtagen gör att jag hittar den och halsbandet igen men sätter nog även på en adresslapp för säkerhets skull. Tappar jag en eller två airtags som inte hittar hem så ger jag nog upp eftersom det jag är ute efter är att lokalisera katterna och inte bara ha ett halsband för att visa att dom har en ägare. Dom är ju chippade och reggade så kommer dom bort på riktigt och nån hittar dom så kan dom komma hem på det viset.
    Nej, det var inte några speciella halsband. Inte dyrt heller. Sådana med spännen som man tex. har på cykelhjälmar. Jag testade hur lätt de öppnas i butiken och köpte det jag ansåg passande.
Svar på tråden Halsband eller inte?