• Fruitpunch

    Rimlig reaktion

    Min man och jag hade planerat att skaffa barn vid en viss ägglossning i flera månader. När dagen kom och vi var i olika städer kunde han inte ta ledigt från praktiken eller låtsas vara sjuk för att vi skulle kunna ses. Nu när han har bokat in ett sportevenemang ska han ta ledigt från jobbet för att åka och kolla på andra länders matcher. Sveriges match hade han hunnit se utan att ta ledigt.

    Han tycker så klart att jag har en överdriven reaktion på att han prioriterar sport högre än att skaffa barn. Jag vet egentligen att han längtar väldigt efter barn, men jag känner mig så besviken och sårad på något vis. Är det rimligt?

  • Svar på tråden Rimlig reaktion
  • Anonym (Hmm)

    Vi vet ju inte vad din reaktion var? Generellt så ja, det är överdrivet att hänga upp sig på EN ägglossning, du har liksom ungefär tolv om året....

  • Anonym (Hmm)
    Fruitpunch skrev 2023-01-19 20:51:33 följande:

    Min reaktion var att jag blev ledsen.


    Ja det måste man väl få bli! Men snälla, släpp tanken på att det måste bli graviditet en viss exakt ÄL, ni kan väl inte sitta och vänta ett helt år på nästa tillfälle...? Blir det så blir det, då kan man vara glad att det blev oavsett när det blev.
  • Fruitpunch

    Jag uttryckte mig kanske inte så bra, men vi skulle börja försöka då, förstår att man inte kan räkna med att det händer med en gång. Det som gör mig ledsen är att han kan ta ledigt från praktiken för att gå på sport men inte för att börja skaffa barn. Det är ändå något särskilt med att börja skaffa barn, en känsla och process som jag kan tycka att man skulle prioritera över ett sportevenemang.

  • Anonym (Omg)

    Det är okej att vara ledsen. Men tänk på detta är ett maraton inte en sprint med att skaffa barn. 
    Tänk om det tar 1.5 år? Det tog så lång tid för oss. 
    Ska ni det första som händer att gräla/bli sur över något redan nu? Kanske man inte borde skaffa barn. 

  • Aliona

    Jag förstår inte varför han skulle behöva ta ledigt från jobbet för att ni skulle skaffa barn? Kunde ni inte göra det efter jobbet? 

  • Fruitpunch
    Aliona skrev 2023-01-19 21:16:49 följande:

    Jag förstår inte varför han skulle behöva ta ledigt från jobbet för att ni skulle skaffa barn? Kunde ni inte göra det efter jobbet? 



    Det är väl inte det väsentliga här, men vi var som sagt i olika städer. Jag passade hans föräldrars hus och han skulle komma dit en dag senare. Just denna dagen hade jag supermycket sekret och därav stressen. När han kom ner var det försent. (Jag vet allt om ägglossning sedan många år så jag behöver inga inputs på det.)
  • Cusoon

    Eftersom du nu vet så mycket om ägglossning som du säger så borde du också veta att ni kan ligga dagar före och 24 timmat efter ägglossning också, det behöver inte ske just den dagen. Spermier lever länge i dig. Så ja, jag måste säga att du överreagerar.

  • Anonym (Anonym)

    Kunde inte du åkt till honom? Sjukanmäla sig är förstås inget alternativ som är ok.

    Det kommer fler ägglossningar och jag önskar er lycka till.

Svar på tråden Rimlig reaktion