• Anonym (Galet ororlig)

    Barn som spelar och tar sms-lån

    Är helt förstörd och vet inte vad jag ska göra. Har ett barn som under större delen av sin uppväxt haft problem med sitt mående. Mycket ångest och en hel del konflikter med oss föräldrar. Vi har kämpat galet och jag undrar nu om jag någonsin kommer att kunna slappna av när det gäller hen, mitt älskade lilla mellanbarn som ofta hamnar fel och typ aldrig haft något konsekvenstänk.
    Nu 20 år och jag har då inte så mycket kontroll längre. Hen vill gärna ha pengar att röra sig med men vem vill inte det. Det räcker dock inte med några tusenlappar. Hen har vid ett par tillfällen erkänt att hen spelat bort alla pengar och har då fått låna för att lösa akuta problem. Har pratat om att ta sms lån eftersom hen aldrig har pengar. Jag har verkligen försökt att få hen att förstå att det är det dummast hen kan göra och bett hen prata med oss istället.
    Nu kom det till slut fram för ett tag sen då hen blev sjukskriven för depression att hen hade lite skulder, "bara" ett par tusen som vi då hjälpte till att betala av.
    Nu har vi igen fått fram att det gått utför igen och hen har lånat nästan 20 000 som hen spelat bort större delen av. Nu mår hen ännu sämre när vi vet och hen inte kan låtsas som ingenting. Vägrar nu komma hem och prata med oss för hen skäms så. Tyvärr är jag rädd att måendet är nu ännu sämre och hen lånar ännu mer för att dämpa sin ångest.
    Bara swisha över pengar känns ju inte heller som ett alternativ för det kommer då antagligen bara spelas bort.
    Vad gör man som förälder till ett myndigt barn som håller på att spåra ur helt?Gråter

  • Svar på tråden Barn som spelar och tar sms-lån
  • LFF

    Sluta betala barnets skulder. Ni kan inte hålla på och rädda barnet längre. Barnet är vuxet. Det spelar ingen roll att hen inte mår bra. Att ta lån, spela bort pengarna etc gör inte att hen mår bättre. Barnet måste ta tag i sitt mående helt enkelt. Men för att sjunka ner så djupt som det kanske behövs för barnet så måste ni sluta kasta ut livbojar. Det gör bara lidandet längre. 

    Ni kan helt enkelt bara finnas där som stöd när kraschen väl kommer. 

  • Anonym (Galet ororlig)

    Jag förstår att vi behöver hjälp och jag behöver råd.
    Någon som har erfarenhet av nämndemansgården eller andra stödfunktioner?
    Har varit i kontakt med stödlinjen, både mitt barn och jag själv men inte känt att det gett så mycket. Hjälpa till i viss mån fick jag till svar men inte ge pengar. Nu är det lite småfakturor som ligger här hemma, försäkringar, akassa mm och funderar på om jag ändå borde betala dessa eller ska man bara lägga sig platt nu?
    Jag vill ju att hen kontaktar kommunens stödperson men hen vägrar, vi bor i en liten kommun och man känner många. 
    Funderar också på om vi bör berätta för närmaste släkt eller om vi ska hålla det för oss själva. Usch det här blir verkligen bara värre och värre och jag undrar hur jag ska hålla mig över ytan rent psykiskt :(

  • Anonym (tvärtom)
    Anonym (Galet ororlig) skrev 2023-01-18 10:17:32 följande:

    Jag förstår att vi behöver hjälp och jag behöver råd.
    Någon som har erfarenhet av nämndemansgården eller andra stödfunktioner?
    Har varit i kontakt med stödlinjen, både mitt barn och jag själv men inte känt att det gett så mycket. Hjälpa till i viss mån fick jag till svar men inte ge pengar. Nu är det lite småfakturor som ligger här hemma, försäkringar, akassa mm och funderar på om jag ändå borde betala dessa eller ska man bara lägga sig platt nu?
    Jag vill ju att hen kontaktar kommunens stödperson men hen vägrar, vi bor i en liten kommun och man känner många. 
    Funderar också på om vi bör berätta för närmaste släkt eller om vi ska hålla det för oss själva. Usch det här blir verkligen bara värre och värre och jag undrar hur jag ska hålla mig över ytan rent psykiskt :(


    Jag tänker såhär. Jag förstår verkligen att du lider, det måste vara enormt påfrestande och oroande. Men det du har gjort hittills har inte funkat. Det kan vi konstatera. Du har betalat räkningar och hållit allt inom dig. Eftersom det inte har givit något resultat kan du lika gärna prova att göra tvärtom. Ditt barn behöver förstå att inga räkningar kommer bli betalda såvida han inte gör det själv. Ju längre du fortsätter att hålla honom under armarna, desto längre kommer hans sjukdomsperiod att vara. 

    Betala inga fler räkningar åt honom och öppna dig för några personer du känner förtroende för. Du behöver ju ventilera och lätta på dina tankar. 
  • Anonym (Galet ororlig)

    På ett sätt hade det ju varit skönt men det är trots allt mitt barn och även om hen gör många kassa val så har jag alldeles för mycket känslor för att kunna göra det.

  • Anonym (M)
    Anonym (Galet ororlig) skrev 2023-01-18 13:51:29 följande:

    På ett sätt hade det ju varit skönt men det är trots allt mitt barn och även om hen gör många kassa val så har jag alldeles för mycket känslor för att kunna göra det.


    Meddela barnet att du inte kommer att betala något mer.
  • callmepreggoornot

    Jag tycker inte att ett spelmissbruk i kombination är något som ska diskuteras med obehöriga om det inte är risk att "barnet" försöker låna pengar av dessa. Har ni någon nära vän som ni haft i x antal år så absolut eller anonymt via internet.


    Får han hjälp för sin depression? Vad för inkomstkälla? Kan han sätta autogiro på de väsentliga räkningarna så att dessa dras först? Eller att det automatiskt sätts över till er så ni betalar dessa?


    Han måste ta eget ansvar för detta hur jobbigt det än är. Ni kan stötta men ni kan inte hjälpa honom att komma ur detta helt. Jag förstår att man vill betala allt, det skulle mina föräldrar göra utan att blinka men viktigast är hyran och elen vilket han måste ha en strategi själv för. Att ni betalar en matkasse, tar någon medicinräkning är mer stöttning än att betala större summor som då går till spel.

  • Anonym (M)
    callmepreggoornot skrev 2023-01-18 14:28:16 följande:

    Jag tycker inte att ett spelmissbruk i kombination är något som ska diskuteras med obehöriga om det inte är risk att "barnet" försöker låna pengar av dessa. Har ni någon nära vän som ni haft i x antal år så absolut eller anonymt via internet.


    Får han hjälp för sin depression? Vad för inkomstkälla? Kan han sätta autogiro på de väsentliga räkningarna så att dessa dras först? Eller att det automatiskt sätts över till er så ni betalar dessa?


    Han måste ta eget ansvar för detta hur jobbigt det än är. Ni kan stötta men ni kan inte hjälpa honom att komma ur detta helt. Jag förstår att man vill betala allt, det skulle mina föräldrar göra utan att blinka men viktigast är hyran och elen vilket han måste ha en strategi själv för. Att ni betalar en matkasse, tar någon medicinräkning är mer stöttning än att betala större summor som då går till spel.


    Men att de betalar till andra saker ger ju då barnet större utrymme i ekonomin för att kunna spela.
  • callmepreggoornot
    Anonym (M) skrev 2023-01-18 14:36:03 följande:
    Men att de betalar till andra saker ger ju då barnet större utrymme i ekonomin för att kunna spela.

    Ja, läste du in något annat?


     

Svar på tråden Barn som spelar och tar sms-lån