• sooetnos

    Då kom det efterläntade plusset! Vad ska man tänka på? 1a graviditeten

    Efter att ha slutat med piller i Maj så kom det efterlängtade plusset. 


    Jag kan inte tro att det är sant.. :D Jag tog testet igår efter jobbet och fick bekräftat det jag trodde eftersom mensen var 2 dagar sen. Jag är helt i chock än. Att ett positivt besked kan få en så glad!


    Hela dagen idag på jobbet har jag tänkt på det, och det är det enda jag har i huvudet... Men jag är så glad! Så nu hoppas jag verkligen att detta går hela vägen fram och att det håller sig friskt! 


    Enligt en app jag har för att följa utveckling så ska jag vara i V5 (4+2). 
    Och på Måndag har jag fått tid för inskrivning hos barnmorskan. Detta är barn nr 1. 


    Vad behöver jag tänka på? Jag vet inte vart jag ska börja... :P 
    Jag vill bara skrika ut att det äntligen har tagit sig!! :D 


     


    Jag vet att det är väldigt risky fram till V12. Och såklart kan mycket hända efter det också.  


  • Svar på tråden Då kom det efterläntade plusset! Vad ska man tänka på? 1a graviditeten
  • Um Hamza

    Grattis! Tar du folsyra? Det är nog det enda du behöver tänka på såhär i början. Och inte mer än en kopp kaffe/dag, även tänka på te och cola att inte bälja i sig, men det är ju mindre koffein. Det kommer gå bra, det gör det nästan alltid! 

  • Um Hamza
    Um Hamza skrev 2022-11-22 20:32:58 följande:

    Grattis! Tar du folsyra? Det är nog det enda du behöver tänka på såhär i början. Och inte mer än en kopp kaffe/dag, även tänka på te och cola att inte bälja i sig, men det är ju mindre koffein. Det kommer gå bra, det gör det nästan alltid! 


    Ingefära ska du också undvika 
  • Um Hamza

    Kommer bara på mer, haha! Undvika treo eller motsvarande, även panodil (tror jag) helst inte Alvedon, men välj den om du måste. Försiktig med bakterier kan finnas i kattlådan, skölj grönsaker. Lyft inte tungt. Läs på livsmedelsverket om mat, chark, ost, insjöfisk, lakrits 

  • sooetnos
    Um Hamza skrev 2022-11-22 20:42:45 följande:

    Kommer bara på mer, haha! Undvika treo eller motsvarande, även panodil (tror jag) helst inte Alvedon, men välj den om du måste. Försiktig med bakterier kan finnas i kattlådan, skölj grönsaker. Lyft inte tungt. Läs på livsmedelsverket om mat, chark, ost, insjöfisk, lakrits


    Haha, ja det är bra!


    Det här med gravidförsäkringar och så? Jag har kikat lite, men det såg ut som att det gäller senare av alla veckor..? 


     


    Ja, jag tar något som heter Hemofer PLUS. Är blodgivare därav Hemofer.
    Men har beställt hem "endast" folsyra som jag ska ta istället. :D 

  • Um Hamza
    sooetnos skrev 2022-11-22 20:52:17 följande:

    Haha, ja det är bra!


    Det här med gravidförsäkringar och så? Jag har kikat lite, men det såg ut som att det gäller senare av alla veckor..? 


     


    Ja, jag tar något som heter Hemofer PLUS. Är blodgivare därav Hemofer.
    Men har beställt hem "endast" folsyra som jag ska ta istället. :D 


    Gravidförsäkring har jag dålig koll på, men det verkar logiskt att man får ta det senare eftersom det är relativt vanligt att graviditeten avslutas i, förtid 
  • Jag är bara jag
    MagganTop skrev 2022-11-22 21:00:43 följande:
    Alvedon går bra, det är ipren man skall undvika
    Enligt nya rön ska man undvika paracetamol också även om det är mindre skadligt än Ipren och andra NSAID-mediciner.
  • Miamariaf
    Jag är bara jag skrev 2022-11-22 21:33:04 följande:
    Enligt nya rön ska man undvika paracetamol också även om det är mindre skadligt än Ipren och andra NSAID-mediciner.
    Läste samma sak igår när jag sökte svar om Alvedon är säkert. Det verkar finnas en relativt nyupptäckt koppling mellan paracetamol under tidig graviditet och adhd/autism och försämrad språkutveckling hos barnet.
  • Önskarsyskon2023

    Vet du. Njut! ❤️❤️ folsyra är bra. Allt annat får du prata om på måndag. Livsmedelsverket har en ruta man kan söka på livsmedel om man är osäker. Men verkligen, njut!  Helt plötsligt står man där och inser att de enda man gjort är att stressa. 

    vad gäller gravidförsäkring så tror jag inte det går att teckna förrän senare. det är en engångssumma man betalar och den är toppen. Jag blev akut snittad och fick sen ersättning för det. vilket jag inte hade en aning om ingick. Men det är bra för väldigt många saker! Både för dig och för barnet! ❤️

  • sooetnos

    Stort tack För era tips! Cool


    ja jag ska verkligen njuta. Jag hoppas bara allt går hela vägen. 
    har typ läst allt som har med graviditeten att göra och vad man ska tänkte på så allt är så rörigt just nu men olika tips och tricks Tungan ute

    har inte så mycket symptom än som jag ?lider? av. Men det är väl lugnet före stormen Flört

  • Nyponet01

    Grattis! Vilken underbar känsla! Minns den som igår! Man går och smeker magen från första stund! Skrattande Det är bra att du är glad och lycklig! Det mår kroppen bra av! och då även det nya lilla livet! Jag pratade tidigt med fröet! Ha, ha, ha!Skrattande men bara när ingen hörde Flört senare när alla visste behövde man inte längre snacka hemlisar med den växande magen Skrattande Stort lycka till!

Svar på tråden Då kom det efterläntade plusset! Vad ska man tänka på? 1a graviditeten