• JennieZ

    Min son är 4 år, har fortfarande blöja

    När min son började om förskolan efter sommarlovet blev förskolepersonalen förvånade (och lite besvärade) över att han hade blöja på sig fortfarande. Jag höll med om att jag ville att han ska bli blöjfri. Han har däremot alltid sett på aktiviteten som ett straff, att gå på toalett eller potta alltså. Han skriker, slänger sig på golvet och slåss om man försöker sätta honom där han ska vara. Jag är väldigt ledsen över hur det är. Förskolepersonalen erbjöd sig att börja potträna på förskolan, de gör normalt inte det men eftersom han är "sen". Han verkar inte bry sig om att han blir blöt och går iväg och gömmer sig och bajsar istället för att söka kontakt. De gånger vi låtit honom gå runt naken kan han bajsa lite överallt och sedan lägga något över det för att dölja. Jag tog upp på 4-årskontrollen på BVC om blöjanvändandet men det var inget konstigt alls sa hon, men på 1177 står det att man ska söka vård om barnet bajsar ner sig efter 4 års ålder. (????) Han kan heller inte svara på hur gammal han är, trots att vi ofta pratat om det samt haft kalas osv.... Jag känner mig nedstämd och orolig över allt detta. Det känns hemsk men det känns som att det är något fel på honom. :( 

  • Svar på tråden Min son är 4 år, har fortfarande blöja
  • Citronella

    Det låter som att han någon form av svårigheter när jag säger det är det främst att han inte vet hur gammal han är jag tänker på. Märker du att han är efter i andra avseenden också? 


    Jag tycker att du ska söka hjälp på BVC. Försök inte få honom blöjfri just nu det är bättre att du frågar vården hur du ska göra kanske behövs det någon särskild strategi. 

  • JennieZ
    Citronella skrev 2022-10-27 17:25:09 följande:

    Det låter som att han någon form av svårigheter när jag säger det är det främst att han inte vet hur gammal han är jag tänker på. Märker du att han är efter i andra avseenden också? 


    Jag tycker att du ska söka hjälp på BVC. Försök inte få honom blöjfri just nu det är bättre att du frågar vården hur du ska göra kanske behövs det någon särskild strategi. 


    Problemet är ju bara att BVC nyligt gjort bedömning på 4-årskontrollen att han verkar vara mogen för sin ålder..... :/ Jag har märkt att det tar längre tid för honom att lära sig vissa saker, typ vad en del barn heter, vad olika saker heter då jag läser för honom men då jämför jag honom med sin storasyster som inte alls är ålderstypisk och har alltid varit väldigt "före" på många områden.
  • Anonym (Ziz)

    Barn mognar ju i olika takt, och han kanske är mer framåt med andra saker?

    Vänta ett tag med blöjavvänjningen, han låter inte jättemogen för det och att han gömmer sig låter ju snarare att det blivit en stor press för honom. Vänta till nästa år eller något, så han får ett par månader utan tjat och press.

    Sedan kan ni börja om igen, t ex göra en rolig nedräkning från när sista blöjdagen är, och köp roliga små klistermärken han kan sätta på en planch varje gång han kissat eller bajsat på pottan osv.

  • Citronella
    JennieZ skrev 2022-10-27 17:31:32 följande:
    Problemet är ju bara att BVC nyligt gjort bedömning på 4-årskontrollen att han verkar vara mogen för sin ålder..... :/ Jag har märkt att det tar längre tid för honom att lära sig vissa saker, typ vad en del barn heter, vad olika saker heter då jag läser för honom men då jämför jag honom med sin storasyster som inte alls är ålderstypisk och har alltid varit väldigt "före" på många områden.
    Tyvärr är inte alla på BVC särskilt kunniga. Kolla om du kan göra en egenremiss till BUP om inte så får du ligga på och tjata. 
  • Anonym (A)

    Min dotter hade blöja när hon var 4 år. Hade i get intresse av potta eller toalett. Jag lät det va. Tror hon var 5 när hon slutat med den. 

  • JennieZ
    Citronella skrev 2022-10-27 17:43:43 följande:
    Tyvärr är inte alla på BVC särskilt kunniga. Kolla om du kan göra en egenremiss till BUP om inte så får du ligga på och tjata. 
    Där jag bor får man inte göra egenremiss till BUP. Jag ska ta upp min oro med förskolan på utvecklingssamtalet, de kanske tänker liknande som mig. Eller så gör de inte det. Hur som helst börjar ju vuxna i omgivningen tycka att det är konstigt att han har blöja och jag känner mig misslyckad på grund av det. :( Vi gillar att åka och bada på badhuset men det är jättejobbigt när han bajsar i poolen. Han kan även fråga efter frukost runt typisk kvällsfikatid, alltså att han inte riktigt har koll på vad som händer när under dagen, eller kanske blandar ihop orden? Det känns lite "off" också. 
  • JennieZ
    Anonym (A) skrev 2022-10-27 18:11:07 följande:

    Min dotter hade blöja när hon var 4 år. Hade i get intresse av potta eller toalett. Jag lät det va. Tror hon var 5 när hon slutat med den. 


    Skönt att det finns fler som haft samma problem!
  • Anonym (......)

    Ta det lugnt :) min dotter blev blöjfri efter fem år. Har alltid själv varit chill tidigare men började i slutet få lite panik och stressen gick ut över henne ibland.... Men både bvc och förskola var väldigt förstående och der var skönt! Man ska inte pressa, sa alla.

    Och sen en dag så var hon bara mogen och redo och ville inte ha blöja mer :) Hon är en väldigt smart och glad tjej, men alla är olika, olika faser

  • Citronella
    JennieZ skrev 2022-10-27 18:12:47 följande:
    Där jag bor får man inte göra egenremiss till BUP. Jag ska ta upp min oro med förskolan på utvecklingssamtalet, de kanske tänker liknande som mig. Eller så gör de inte det. Hur som helst börjar ju vuxna i omgivningen tycka att det är konstigt att han har blöja och jag känner mig misslyckad på grund av det. :( Vi gillar att åka och bada på badhuset men det är jättejobbigt när han bajsar i poolen. Han kan även fråga efter frukost runt typisk kvällsfikatid, alltså att han inte riktigt har koll på vad som händer när under dagen, eller kanske blandar ihop orden? Det känns lite "off" också. 

    Du förstår väl själv att han måste ha blöja i poolen!!! 


    Det är viktigt att han får en utredning så snart så möjligt, lyssna inte på alla som säger att du ska avvakta. Ju tidigare han får hjälp desto bättre är det. Det är inget underkännande av dig som förälder jag är övertygad om att du är en jättebra mamma Hjärta 

  • Wolfie13
    Citronella skrev 2022-10-27 22:07:56 följande:

    Du förstår väl själv att han måste ha blöja i poolen!!! 


    Det är viktigt att han får en utredning så snart så möjligt, lyssna inte på alla som säger att du ska avvakta. Ju tidigare han får hjälp desto bättre är det. Det är inget underkännande av dig som förälder jag är övertygad om att du är en jättebra mamma  // Hjärta 


    Men det är ändå många fyraåringar som inte är blöjfria och det är inget som fysiskt eller psykiskt fel på dem. Vad menar du man ska göra då, med etr barn som bara inte är riktigt mogen än? Alla barn är olika

    Har också två ungar som bägge var sena, efter fyra år. Men sen en dag, poff, och blöjan var ett minne blott. Vad ska utredas då?
    Mitt ena barn ligger nu långt före sina kompisar i skolämnena  och har aldrig kissat i sängen mm....
  • Anonym (Teddy)
    Wolfie13 skrev 2022-10-27 22:47:38 följande:
    Men det är ändå många fyraåringar som inte är blöjfria och det är inget som fysiskt eller psykiskt fel på dem. Vad menar du man ska göra då, med etr barn som bara inte är riktigt mogen än? Alla barn är olika

    Har också två ungar som bägge var sena, efter fyra år. Men sen en dag, poff, och blöjan var ett minne blott. Vad ska utredas då?
    Mitt ena barn ligger nu långt före sina kompisar i skolämnena  och har aldrig kissat i sängen mm....
    Men du läser väl i trådstarten att det handlar om mer än blöjan?!
  • Citronella
    Wolfie13 skrev 2022-10-27 22:47:38 följande:
    Men det är ändå många fyraåringar som inte är blöjfria och det är inget som fysiskt eller psykiskt fel på dem. Vad menar du man ska göra då, med etr barn som bara inte är riktigt mogen än? Alla barn är olika

    Har också två ungar som bägge var sena, efter fyra år. Men sen en dag, poff, och blöjan var ett minne blott. Vad ska utredas då?
    Mitt ena barn ligger nu långt före sina kompisar i skolämnena  och har aldrig kissat i sängen mm....

    Du måste se helheten, ts barn vet inte hur gammal han är, vilken tid på dagen man äter frukost och ts säger själv att han har svårt att lära sig saker. 


    Blöjan är det minsta problemet han behöver först och främst ha hjälp med sin utveckling. 

  • Wolfie13
    Citronella skrev 2022-10-28 00:03:32 följande:

    Du måste se helheten, ts barn vet inte hur gammal han är, vilken tid på dagen man äter frukost och ts säger själv att han har svårt att lära sig saker. 


    Blöjan är det minsta problemet han behöver först och främst ha hjälp med sin utveckling. 


    Men borde inte bvc plockat upp det i så fall på sina kontroller? Vi blev tex skickade till talpedagog för lite språkbrister bara...

    Att inte ha koll på dygnet är inte så konstigt när de är barn tycker jag....mina har blivit förvirrade många ggr, för de är så uppe i sitt eget
  • Anonym (Lugn)

    Hej TS, jag förstår verkligen din oro. Jag har två tvillingpojkar, där den ena blev blöjfri vid 2.5 år och den andra vid 5 år på senvintern alltså terminen innan han skulle börja i förskoleklass. Kan du tänka dig vår stress. 

    MEN ham var lite sen i det mesta, talet sitter inte än, han är 6 år nu, han kan inte hålla i en penna ordentligt, han kan inte heller komma ihåg saker ibland. Jag var jätteroligt inför skolan men varken förskolepersonal eller BVC har påpekat något. Nu när ham hade sin första screening alltså inlärningssvårigheter och förståelsetest i skolan så var jag galet orolig MEN han ligger före de flesta!! 

    Det jag vill säga är att våga lita på de som kan barn dvs BVC och pedagoger. Ge ditt barn tid utan press en del mognar senare. Fungerar han socialt? Det har jag fått lära mig är en viktig faktor om man misstänker tex diagnoser. 
    Vi pottränade i princip ingenting, en dag så var det bara som poff nu vill jag inte ha blöja längre och så var det klart med det. Inga olyckor eller så. Det ha dlar mycket om att hormonerna som styr art man känner sig nödig ska mogna, känner de inte att de behöver gå så är det svårt att träna fär de kan inte koppla ihop känslan med beteendet. Är han ofta lös imagen? Ett tips är att ge honom stoppande mat, så att han får tid på sig att känna att han behöver bajsa, det hjälpte oss en del. Barn som inte har mognat i tarmsystemet är ofta lösa i magen sk baby dierea det hänger också ihop med de hormoner som ger signaler att man känner sig nödig. Detta kan mogna sent på en del barn och då är det ju också stor risk att andra delar hos barnet också mognar sent. 

    Men som sagt kolla om han hänger med socialt och använd dig av bildpedagogik/bildstöd vid inlärning då blir det lättare för honom att koppla ord med sak. 

  • Anonym (My81)

    Det du och din partner ska göra är att kräva en remis till BUP el prima. Annars är det privat som gäller. 
    Det är ni som bestämmer, ni som kan ert barn. 
    Jag hade samma problem med mitt barn och vi fick jätte bra hjälp av barn psykolog.
    MEN det var vi som krävde att gå vidare. Dom kan ej neka er och säga jo men barnet är sent utvecklat. Nej ibland kan det ligga djupare en så. Som tex fobier,diagnos mm.
    Va inte rädd att facktist vända dig någon annan stans. Du är inte misslyckad du vet bara inte vad ni ska göra. Kräv hjälp! 
    BVC kan vara jäkligt mesiga och fel personer på sina poster. 
    All lycka till! 🤗

  • Citronella
    Wolfie13 skrev 2022-10-28 06:39:22 följande:
    Men borde inte bvc plockat upp det i så fall på sina kontroller? Vi blev tex skickade till talpedagog för lite språkbrister bara...

    Att inte ha koll på dygnet är inte så konstigt när de är barn tycker jag....mina har blivit förvirrade många ggr, för de är så uppe i sitt eget
    Men de vet om de precis vaknat eller om det är kväll? Det är inte säkert att BVC plockar upp det om ts inte säger något.
  • JennieZ
    Citronella skrev 2022-10-27 22:07:56 följande:

    Du förstår väl själv att han måste ha blöja i poolen!!! 


    Det är viktigt att han får en utredning så snart så möjligt, lyssna inte på alla som säger att du ska avvakta. Ju tidigare han får hjälp desto bättre är det. Det är inget underkännande av dig som förälder jag är övertygad om att du är en jättebra mamma Hjärta 


    Klart han har badblöja på sig. Men det hjälper ju föga, håller bara kvar de stora partiklarna i blöjan, allt annat löses upp och rinner ut. Varsågod för den visuella beskrivningen. Tungan ute

Svar på tråden Min son är 4 år, har fortfarande blöja