• holsara5

    Mellanstadiet

    Hur har ni gjort med era på mellanstadiet? Har ni skickat med galonkläder eller har ni struntat i det? Regnet vräker ner och ungarna här är ute varje rast känns just nu som det verkligen behövs..

  • Svar på tråden Mellanstadiet
  • LFF
    holsara5 skrev 2022-08-29 13:38:49 följande:
    Mellanstadiet

    Hur har ni gjort med era på mellanstadiet? Har ni skickat med galonkläder eller har ni struntat i det? Regnet vräker ner och ungarna här är ute varje rast känns just nu som det verkligen behövs..


    Mina 9-åringar (tredjeklassare) har inga galonkläder. De har inte använt galon sen de gick i första klass och då var det knappt att de använde dem ens då. De har skalbyxor och skaljacka med hyfsat hög vattentålighet. Sen åker kläderna in i torkskåpet efter varje rast.
  • Friger

    Blir de utslängda i höst-regnet så är det nog bra om de har vattentäta kläder.

    Kan de välja att vara inne på rasten så tror jag att galonkläder inte kommer att användas lika mycket. Få människor uppskattar glädjen av att vara ute i nollgradigt skyfall.

  • QueenObscene

    Min dotter har en regnkappa. Det får räcka, hon skulle aldrig ta på sig överdragsbyxor av någon typ, och jag ser inte poängen i att bråka om det. Vill hon bli blöt så varsågod.

  • KCL

    9 åringen har inte galonkläder, men han har regnkläder och stövlar på skolan. Dock används de väl inte så ofta som det hade behövts. Ibland ser det ut som att han badat i sandlådan när han kommer hem. Jag hade inte klarat mig utan vår skotork, haha. Men han har iaf alternativet att klä på sig bättre kläder. 

  • elsi
    holsara5 skrev 2022-08-29 13:38:49 följande:
    Mellanstadiet

    Hur har ni gjort med era på mellanstadiet? Har ni skickat med galonkläder eller har ni struntat i det? Regnet vräker ner och ungarna här är ute varje rast känns just nu som det verkligen behövs..


    Galonkläder i mellanstadiet? 

    Möjligtvis regntäta jacka och kanske överdragsbyxor i början av mellanstadiet, men inte sen i sexan.
  • Klara W

    Vi har haft galonkläder när båda börjat mellanstadiet. Den äldsta ville byta till femman medan den yngsta fortfarande har. Precis som du säger så är man ju ute lika mycket som på lågstadiet, åtminstone på våran skola, och då behövs ju kläder efter väder.

  • Jemp
    elsi skrev 2022-08-29 14:32:44 följande:
    Galonkläder i mellanstadiet? 

    Möjligtvis regntäta jacka och kanske överdragsbyxor i början av mellanstadiet, men inte sen i sexan.
    För mig fullkomligt orimligt att nån inte skulle ha regntäta kläder till sina barn. Däremot antar jag att det inte kommer vara galon längre i den åldern. 
  • Alessia

    Mina är visserligen tonåringar, men de cyklar till sina skolor och har regnponcho i lysande gulgrönt för trafiksäkerhetens skull. Tar ingen plats när den är hopvikt, men materialet är slitstarkt och vattentätt. Kanske även en mellanstadieelev kan ha?

  • elsi
    Jemp skrev 2022-08-29 16:58:45 följande:
    För mig fullkomligt orimligt att nån inte skulle ha regntäta kläder till sina barn. Däremot antar jag att det inte kommer vara galon längre i den åldern. 
    Galonkläder känns helt orimligt i den åldern. Och framemot sexan har mina barn själva bestämt vad de tar på sig. De hade en massa jackor och överdragsbyxor som låg oanvända i nån låda. Inget de skulle satt på sig ens under pistolhot tror jag. Och inget jag skulle tvingat dem heller. Vad kan hända om de blir lite blöta? De har inte dött blötdöden än i alla fall.
  • Mrs Moneybags

    Nja. Ett par skalbyxor och ett par gummistövlar står i skåpet i skolan, men inte galon. När det regnar har han en skaljacka/vindjacka som är vattentät och har en huva. Det funkar toppenbra. 

    Oftast är han ute i bara jackan och stövlarna när det regnar och sina vanliga byxor. 

  • jonnashus

    Våra har alltid haft galonisar i skolan och kan inte se vad det skulle vara för fel med det. Barnen har aldrig klagat och hållit sig torra och det har även använts melllanstadietiden

  • Jemp
    elsi skrev 2022-08-30 09:19:52 följande:
    Galonkläder känns helt orimligt i den åldern. Och framemot sexan har mina barn själva bestämt vad de tar på sig. De hade en massa jackor och överdragsbyxor som låg oanvända i nån låda. Inget de skulle satt på sig ens under pistolhot tror jag. Och inget jag skulle tvingat dem heller. Vad kan hända om de blir lite blöta? De har inte dött blötdöden än i alla fall.
    Det är ju skillnad på att inte ha och att inte använda. 

    Absolut att man inte ska köpa en massa bara för att, men barn bör erbjudas ordentliga kläder när de är ute. 

    Möjligt att jag tolkade ditt första inlägg fel. 
  • elsi
    Jemp skrev 2022-09-02 11:55:51 följande:
    Det är ju skillnad på att inte ha och att inte använda. 

    Absolut att man inte ska köpa en massa bara för att, men barn bör erbjudas ordentliga kläder när de är ute. 

    Möjligt att jag tolkade ditt första inlägg fel. 
    Ja, det kanske du gjorde. De erbjuds kläder och sen väljer de hur de klär sig. Ju äldre de blir desto mer väljer de även vad som ska köpas in. Ingen har farit illa eller kommit till skada av brist på galonkläder, det kan jag garantera dig. 
Svar på tråden Mellanstadiet