• Anonym (Hur gör man?)

    Barnet har en dyr hobby,hur blir det efter separation?

    Vårt ena barn har en dyr hobby.
    Jag betalar i nuläget varenda krona för denna hobby trots att min man tjänar ganska precis dubbelt så mycket som jag gör.
    Han vägrar att hjälpa mig  även om jag vissa månader gått på knäna för att få ihop det ekonomiska.
    Vi har inte gemensam ekonomi då han inte vill det.
    Hur fungerar detta vid en separation?
    Det finns väl inget som säger att han kan bli tvungen att betala hälften av hobbyn?
    Jag skulle omöjligen kunna fortsätta att betala hela kostnaden om vi separerade.

    Att tvingas sluta med hobbyn skulle vara totalt förödande för barnet..

  • Svar på tråden Barnet har en dyr hobby,hur blir det efter separation?
  • Anonym (Om)

    Om ni separerar? Om det inte är "när" du menar och ni inte ens planerar att separera så förstår jag inte varför man ens ska spekulera i det....

    Men för att svara på frågan så kan det mycket väl bli så barnet måste sluta, det enda du kan kräva är hela barnbidraget samt underhållsstöd om barnen ska bo hos dig men du kan inte kräva att han ska betala en viss hobby, ska ni dela 50/50 så blir det ännu svårare att få ihop det då du inte får något underhållsstöd och delar lika på barnbidraget

  • Anonym (,,)

    Har han inte betalat innan, så varför skulle han vilja börja efter en separation? Du kan inte tvinga honom tyvärr. 

    Men det låter riktigt tragiskt att ni lever tillsammans och har så vattentäta skott med ekonomin? Det är ju inte enbart ditt barn- man brukar dela på barns kostnader. 

    Mitt tips är parterapi (oavsett om ni ska fortsätta ihop eller inte). Där kan ni få hjälp att prata om bl.a ekonomin, kanske lyssnar han när en utomstående deltar i samtalet?
    Du kan också ringa soc och be om föräldrastöd/stödsamtal. Det heter att man gör en ansökan (inte en anmälan, det är inte samma sak). Då kan man få prata där, dels ensam men även med maken (om soc kan få honom att komma dit). 

    Vid en ev separation syns det att du har försökt samarbeta, men inte han (om han inte gjorde det). Värt ett försök. 

    Efter separation kan ni vänder er till Familjerätten för liknande samtal.

  • Anonym (Hur gör man?)
    Anonym (Om) skrev 2022-08-28 07:42:43 följande:

    Om ni separerar? Om det inte är "när" du menar och ni inte ens planerar att separera så förstår jag inte varför man ens ska spekulera i det....

    Men för att svara på frågan så kan det mycket väl bli så barnet måste sluta, det enda du kan kräva är hela barnbidraget samt underhållsstöd om barnen ska bo hos dig men du kan inte kräva att han ska betala en viss hobby, ska ni dela 50/50 så blir det ännu svårare att få ihop det då du inte får något underhållsstöd och delar lika på barnbidraget


    Det är så krasst att jag kommer att välja att stanna om det inte finns någon möjlighet att få honom att hjälpa till med betalningen. Isåfall får separationen läggas på is tills barnet är stort nog att betala hobbyn själv. Min man är definitivt inte inne på någon separation kan jag säga..
  • Anonym (Hur gör man?)
    Anonym (,,) skrev 2022-08-28 07:46:03 följande:

    Har han inte betalat innan, så varför skulle han vilja börja efter en separation? Du kan inte tvinga honom tyvärr. 

    Men det låter riktigt tragiskt att ni lever tillsammans och har så vattentäta skott med ekonomin? Det är ju inte enbart ditt barn- man brukar dela på barns kostnader. 

    Mitt tips är parterapi (oavsett om ni ska fortsätta ihop eller inte). Där kan ni få hjälp att prata om bl.a ekonomin, kanske lyssnar han när en utomstående deltar i samtalet?
    Du kan också ringa soc och be om föräldrastöd/stödsamtal. Det heter att man gör en ansökan (inte en anmälan, det är inte samma sak). Då kan man få prata där, dels ensam men även med maken (om soc kan få honom att komma dit). 

    Vid en ev separation syns det att du har försökt samarbeta, men inte han (om han inte gjorde det). Värt ett försök. 

    Efter separation kan ni vänder er till Familjerätten för liknande samtal.


    Parterapi kommer han aldrig någonsin att gå med på. Sånt är "trams" enligt honom.
    Nej det är väl ett önsketänkande att han skulle kunna tänka sig att betala, men jag hoppas väl någonstans att han skulle inse vad det skulle göra med barnet om hobbyn skulle försvinna. Och hoppas att han inte vill se vårt barn gå under.. 
  • Anonym (Qz)

    Nej, det finns inget som säger att han måste betala en krona för hobbyn. Han kan aldrig bli tvingad till det, det är helt frivilligt att betala för sånt eller inte. Så eftersom han vägrar redan nu lär han ju inte göra det efter en separation heller och det finns inget du kan göra åt det. Det kommer alltså fortsatt falla på dig att betala då om barnet ska fortsätta.

  • Anonym (Stina)
    Anonym (Hur gör man?) skrev 2022-08-28 08:28:47 följande:
    Parterapi kommer han aldrig någonsin att gå med på. Sånt är "trams" enligt honom.
    Nej det är väl ett önsketänkande att han skulle kunna tänka sig att betala, men jag hoppas väl någonstans att han skulle inse vad det skulle göra med barnet om hobbyn skulle försvinna. Och hoppas att han inte vill se vårt barn gå under.. 

    usch, det låter inte som en trevlig man. Har han något emot hobbyn eller är han bara ego och snål? 


    Bara en tanke, det är stressande att leva i en familj där föräldrarna inte tycker om varandra. KAN det vara så att ditt barn har behov av denna hobby för att det ger en avkoppling från ett jobbigt hemmaliv? I så fall kan det ju faktiskt vara så att vid en separation så mår barnet bättre och behöver inte hobbyn på samma vis? 


    Jag tycker inte du ska stanna för att ha råd med ett barns hobby, men har full förståelse för att du känner så. 

  • Anonym (Missie)

    Jag tycker frågan snarare är varför en kvinna på 2000-talet går med på att ha barn och inte ens då ha gemensam ekonomi vad gäller barnet.

    Det är helt galet.

    Förstår du att ditt handlande att gå med på detta vansinne förstör för alla andra kvinnor och normaliserar att kvinnan både ska fortsätta se till barnets bästa OCH ha usel ekonomi, i alla relationer?

    Hur tänkte du?

  • Anonym (Stina)
    Anonym (Missie) skrev 2022-08-28 09:06:53 följande:

    Jag tycker frågan snarare är varför en kvinna på 2000-talet går med på att ha barn och inte ens då ha gemensam ekonomi vad gäller barnet.

    Det är helt galet.

    Förstår du att ditt handlande att gå med på detta vansinne förstör för alla andra kvinnor och normaliserar att kvinnan både ska fortsätta se till barnets bästa OCH ha usel ekonomi, i alla relationer?

    Hur tänkte du?


    Jag tycker det är en lika intressant fråga varför man på 2000-talet skuldbelägger kvinnan som blir illa behandlad av sin man. Varför är det någon slags normalitet att män utnyttjar och är taskiga mot sina fruar och att kvinnor hela tiden ska vara beredda på detta? TS har väl gått in i ett förhållande som hon förväntade sig skulle vara på lika villkor och har sedan blivit gravt ekonomiskt utnyttjad av sin man. TS har försökt hjälpa sitt barn att må bättre med hjälp av en hobby och har valt att se bortom sina egna behov medan mannen inte gjort detta. 


    För att kvinnors självkänsla ska stärkas måste det här föraktet mot kvinnor försvinna, öppnar man upp om en jobbig situation ska man inte behöva höra att man förstör för andra kvinnor. Lägg ansvaret där det hör hemma. Det är trots allt 2022. 

  • Ess
    Anonym (Stina) skrev 2022-08-28 09:15:06 följande:

    Jag tycker det är en lika intressant fråga varför man på 2000-talet skuldbelägger kvinnan som blir illa behandlad av sin man. Varför är det någon slags normalitet att män utnyttjar och är taskiga mot sina fruar och att kvinnor hela tiden ska vara beredda på detta? TS har väl gått in i ett förhållande som hon förväntade sig skulle vara på lika villkor och har sedan blivit gravt ekonomiskt utnyttjad av sin man. TS har försökt hjälpa sitt barn att må bättre med hjälp av en hobby och har valt att se bortom sina egna behov medan mannen inte gjort detta. 


    För att kvinnors självkänsla ska stärkas måste det här föraktet mot kvinnor försvinna, öppnar man upp om en jobbig situation ska man inte behöva höra att man förstör för andra kvinnor. Lägg ansvaret där det hör hemma. Det är trots allt 2022. 


    Jag anser inte att hon blivit gravt utnyttjad. De har separat ekonomi, vilket är det mest rättvisa som finns. Ts har själv tagit på sig att betala barnets dyra hobby, vill man dela en kostnad så måste den andra föräldern va med på tåget.
  • Anonym (Stina)
    Ess skrev 2022-08-28 09:26:35 följande:
    Jag anser inte att hon blivit gravt utnyttjad. De har separat ekonomi, vilket är det mest rättvisa som finns. Ts har själv tagit på sig att betala barnets dyra hobby, vill man dela en kostnad så måste den andra föräldern va med på tåget.
    Tja, jag skulle inte kunna tänka mig att ha dubbelt i lön som min man och samtidigt låta honom stå för fler kostnader. Så behandlar man inte någon man bryr sig om anser jag. 
Svar på tråden Barnet har en dyr hobby,hur blir det efter separation?