• Dasha

    Ofta missnöjd på attraktionsparker mm

    Hej!

    Är så ledsen och besviken....

    Vår sjuåring har uppfört sig så illa imorse att vi ställde in vårt andra besök till Legoland, trots att vi hade tvådagars biljetter. Första var igår, då uppförde han sig också illa efter ett par timmar I början.

    Ok, visst var han lite besviken att det inte var lika häftigt som Liseberg, men det var ju många helt annorlunda attraktioner, alla i hans smak. Vi hade till och med express pass så vi behövde inte köa.
    Hur bortskämd får man vara!!?? Han älskar ju lego, det är ju för hans skull vi kom hit.

    Jag undrar hur jag själv tänkte när jag köpte resan.... Hur kunde jag glömma att när vi var på  vattenparken i Grekland, då var han och storasyster jättemissnöjda. 
    Samma i stora leksaksaffären där de fick välja vad som helst. De var arga, missnöjda, griniga....

    Varför!!??? 

  • Svar på tråden Ofta missnöjd på attraktionsparker mm
  • Anonym (Q)
    Dasha skrev 2022-07-09 17:58:08 följande:
    Ofta missnöjd på attraktionsparker mm

    Hej!

    Är så ledsen och besviken....

    Vår sjuåring har uppfört sig så illa imorse att vi ställde in vårt andra besök till Legoland, trots att vi hade tvådagars biljetter. Första var igår, då uppförde han sig också illa efter ett par timmar I början.

    Ok, visst var han lite besviken att det inte var lika häftigt som Liseberg, men det var ju många helt annorlunda attraktioner, alla i hans smak. Vi hade till och med express pass så vi behövde inte köa.
    Hur bortskämd får man vara!!?? Han älskar ju lego, det är ju för hans skull vi kom hit.

    Jag undrar hur jag själv tänkte när jag köpte resan.... Hur kunde jag glömma att när vi var på  vattenparken i Grekland, då var han och storasyster jättemissnöjda. 
    Samma i stora leksaksaffären där de fick välja vad som helst. De var arga, missnöjda, griniga....

    Varför!!??? 


    De är bortskämda och ouppfostrade, tror jag.
  • Dasha

    Och hur uppfostrar man dem då?

    Vi stannade ju hemma idag.

    Vi brukar gå hem när de sköter sig illa. Vi förklarar varför och hur det känns för oss och att om det blir så igen så går vi hem igen. 

    Brukar hjälpa kanske nästa gång men inte nästnästa 

  • Anonym (L)

    För att du har krav på att han ska vara vuxen...och han är 7.

    Han är fortfarande liten och kommer inte reagera och agera precis som du har tänkt dig...han håller på sig att lära sig...

    Han hade föreställningar och förväntningar som inte blev som han hade tänkt sig....precis som att du hade föreställningar och förväntningar på hans reaktion som inte blev som du tänkte....

  • Dasha

    Fattar inte. VARFÖR ska man vara missnöjd och elak överhuvudtaget på sin drömdestination, dä de får göra precis som de vill!!???

    Hade förstått om det vore något tråkigt eller så....

    Rent psykologiskt, fattar inte hur det är möjligt, känns så ologiskt! Måste vara därför att jag glömmer bort det varje gång och hoppas att nu blir det annorlunda. 

    Vi ser ju till att blodsockret är jämn, äter regelbundet i parker, har kläder efter väder, mm

    De tjatar ju att åka dit och blir jätteglada när vi är på väg dit. Sedan händer något.... Jag fattar inte...

  • Anonym (Q)
    Dasha skrev 2022-07-09 18:09:02 följande:

    Fattar inte. VARFÖR ska man vara missnöjd och elak överhuvudtaget på sin drömdestination, dä de får göra precis som de vill!!???

    Hade förstått om det vore något tråkigt eller så....

    Rent psykologiskt, fattar inte hur det är möjligt, känns så ologiskt! Måste vara därför att jag glömmer bort det varje gång och hoppas att nu blir det annorlunda. 

    Vi ser ju till att blodsockret är jämn, äter regelbundet i parker, har kläder efter väder, mm

    De tjatar ju att åka dit och blir jätteglada när vi är på väg dit. Sedan händer något.... Jag fattar inte...


    Precis, de får  göra vad de vill och de tjatar och ni åker dit. De vet att de får åka igen även om de inte beter sig. 
  • Anonym (Elli)

    De kanske blir trötta av att det är så mycket nya intryck och massvis med folk. En del människor blir det och orkar inte med så långa stunder på nöjesparker. Och ju sämre dagsform desto mindre orkar man.

    Som vuxen lär man sig att själv känna efter och dra sig tillbaka i tid. Men som barn behöver föräldrarna hjälpa till och hålla koll på när det är dags att bryta och ta det lugnt ett tag.

  • Dasha

    Förstår inte.

    Min fråga är, varför är de missnöjda när det inte finns något att vara missnöjda över!!???

  • Dasha
    Anonym (Elli) skrev 2022-07-09 18:14:31 följande:

    De kanske blir trötta av att det är så mycket nya intryck och massvis med folk. En del människor blir det och orkar inte med så långa stunder på nöjesparker. Och ju sämre dagsform desto mindre orkar man.

    Som vuxen lär man sig att själv känna efter och dra sig tillbaka i tid. Men som barn behöver föräldrarna hjälpa till och hålla koll på när det är dags att bryta och ta det lugnt ett tag.


    Tack för svaret!

    Ja vi tänkte på det många gånger. Någonstans där måste sanningen ligga, fast ibland blir de sådana DIREKT, innan de hunnit bli trötta.

    Vi ALLTID ser till att båda är väl utsövda innan, specifikt igår var sonen utsövd, nöjd och glad.

    Vi drog oss undan ett tag igår och byggde tillsammans med lego i ett lugnt rum i 40 minuter. 

    Eller i en stor leksaksaffär, där blir de ju arga redan efter fem minuter! Den ena vill hit, den andra dit. Jag och mannen delar på oss för att gå I varsin avdelning med varsitt barn (det var ju tänkt som en av resans höjdpunkter, vi ville att båda skulle vara glafa), men de hittade massa andra saker att störa sig på.....

    Därifrån gick vi också utan att köpa något (efter att ha varnat tydligt).

    De brukar inte ens sura länge efter sådant.

    Och de båda har lätt för stora grupper av människor och många intryck. Sonen älskar när det är mycket folk, han är mycket social.

    Och nej, vi kom inte igen varken till vattenparken eller leksaksaffären.  Och sonen fattar ju att vi åker hem till Sverige imorgon, så vi kommer inte till Legoland igen.

    Det är NÅGOT de inte tål. 

    Ibland undrar jag om det är "att få som de vill" som de inte tål...  Gråter
Svar på tråden Ofta missnöjd på attraktionsparker mm