• Toxos

    Hjälp med att barnen kan bli mer pappiga

    Hej,
    Jag håller på separera hemma, anledningen är ex:et tycker att hon tog för stor lass hemma och barnet är jättemammiga. Mer detailj om anledningar är inte relevant för denna inlägg.

    Jag vill gärna göra ändring för mig och mina barn skull så att mina barn kan komma mer till mig.

    Jag har en dotter 2 år, son 4 år.

    Har vi någon i forum som har barn som är pappiga och vad är hemligheter?

  • Svar på tråden Hjälp med att barnen kan bli mer pappiga
  • Anonym (Ann)
    Toxos skrev 2022-06-13 11:00:05 följande:
    Hjälp med att barnen kan bli mer pappiga

    Hej,
    Jag håller på separera hemma, anledningen är ex:et tycker att hon tog för stor lass hemma och barnet är jättemammiga. Mer detailj om anledningar är inte relevant för denna inlägg.

    Jag vill gärna göra ändring för mig och mina barn skull så att mina barn kan komma mer till mig.

    Jag har en dotter 2 år, son 4 år.

    Har vi någon i forum som har barn som är pappiga och vad är hemligheter?


    Nu vet jag inte om just mammighet och pappighet är något att eftersträva. Men en bra relation med sina barn vill nog de flesta ha, och då gäller det att spendera tid med sina barn, lyssna på dom, prata med dom, göra olika saker tillsammans, både roliga och nödvändiga. Få de att förstå att man finns där i alla väder. Sätta gränser men även få de att känna sig delaktiga och inkluderade. 
  • Anonym (Anton)

    Det bästa som du kan ge dina barn är tid. Det behöver inte vara avancerade utflykter och aktiviteter, utan barnen kan uppskatta att handla tillsammans och laga mat tillsammans. Ibland när jag hämtar på förskolan tar jag med frukt och en utflyktsfilt, sedan hittar vi en bänk eller Sten som vi pausar på. 


    Tänk på att alltid hålla vad du lovar. Om du sagt att ni ska gå till parken så gör ni det, även om barnen hunnit glömma bort att du lovat det. Det skapar trygghet. Ställ nyfikna frågor, och ge barnen tid att svara. 


    Det finns inget quick fix till en god relation, utan du behöver ge det tid. 

  • nnnnnnnn

    Umgås aktivt med dina barn när du har dem, skippa skärmar och lägg undan mobilen. När barnen sover hinner du komma ikapp!
    Lyssna på dem, hjälp dem i vardagen, laga mat tillsammans, ät tillsammans osv.
    Tid är det som krävs, det tillsammans med att de känner att de kan lita på dej - du gör det du lovat, du håller på bra rutiner som gör vardagen förutsägbar och det kommer små överraskningar ibland som att gå till lekplats eller bada dockan i badkaret eller vad som helst som passar dina barn.
    Läs på om barn och specifikt om den åldern barnen är i, vad gillar de att göra? hur kan man hjälpa dem att utvecklas? hur kan man stötta dem?

    Då kommer du vara en lika naturlig del av vardagslivet som mamman!

  • Anonym (Annica)

    Det viktigaste är att vara närvarande, både fysiskt och mentalt. (inga skärmar, telefonsamtal, etc)
    Var uppmärksam och förutseende. Ha koll på vad barnen gör, vad som händer runt omkring, vad de vill/behöver, osv. Du ska tex veta när de var på toa senast, ta dem till toan i god tid, veta var toan finns där ni är, se på dem när de behöver gå. Göra lagom aktiva saker innan läggdags, hinna plocka undan tillsammans med barnet, så att det är nöjt, inte övertrött, får beröm för sin städning, osv.

Svar på tråden Hjälp med att barnen kan bli mer pappiga