• Tom Araya

    Veganism

    Är du vegan och är emot att vi människor producerar och konsumerar animaliska produkter?

    Några frågor till dig...

    Kan alla animaliska produkter i hushåll, matlagning och annan verksamhet/produktion ersättas?
    Berätta mer...

    Har du husdjur som behöver animaliska produkter?

    Ska man ta rätt på djurkroppar som dött en naturlig död, för utvinning av animaliska produkter?

    Vad gör vi med alla raser/arter av djur vi avlat fram som husdjur eller boskap och som inte klarar sig i vilt tillstånd?

  • Svar på tråden Veganism
  • Anonym (Följare)

    Följer denna tråd för är också intresserad av detta..

    Har en kollega/kompis som är vegan och emot allt ! Men... hon har dessutom katter hon ger kött till (som tur är!) Men ja... 

  • Anonym (Tidelag)

    Det vore bra att sätta upp ett nationellt nätverk så att kropparna från självdöda djur kan fördelas bland incels som kan utnyttja dessa för tidelag. 
    Viktigt dock att de endast använder veganskt glidmedel annars blir det knas. 

  • Anonym (vegan-syster)

    Jag är inte vegan men min syster är. Hennes svar på dessa frågor.


    Kan alla animaliska produkter i hushåll, matlagning och annan verksamhet/produktion ersättas? Ja, självklart. Allt kan ersättas, och om inte så är det för att folk inte tänker utanför sina ramar.
    Berätta mer...
    Har du husdjur som behöver animaliska produkter? Nej. Tre katter som äter vegansk kattmat.
    Ska man ta rätt på djurkroppar som dött en naturlig död, för utvinning av animaliska produkter? Nej. Är du äcklig eller? Självdöda djur ska begravas.
    Vad gör vi med alla raser/arter av djur vi avlat fram som husdjur eller boskap och som inte klarar sig i vilt tillstånd? De får vara husdjur tills de dör, sen slutar vi upp med dumheterna.

    Jag håller inte med henne om detta, kan jag tillägga, men vissa saker hon säger/vill är mer vettiga.
  • Eniro91

    Hur gör vi med våra åkrar och beteshagar utan boskap? Tänk lite nu när de är krig i vår värld vilken mat kan vi producera i Sverige om gränserna stängs??

  • Tom Araya
    Anonym (vegan-syster) skrev 2022-03-11 19:08:44 följande:

    Jag är inte vegan men min syster är. Hennes svar på dessa frågor.


    Kan alla animaliska produkter i hushåll, matlagning och annan verksamhet/produktion ersättas? Ja, självklart. Allt kan ersättas, och om inte så är det för att folk inte tänker utanför sina ramar.
    Berätta mer...
    Jag hade gärna velat veta mer om sådana produkter och hur de fungerar.
    Anonym (vegan-syster) skrev 2022-03-11 19:08:44 följande:

     


    Har du husdjur som behöver animaliska produkter? Nej. Tre katter som äter vegansk kattmat.
    Veterinären.nu ? Vegetarisk kattmat (veterinaren.nu)

    Varför kan inte min katt vara Vegan? | Arsenal Fund (art-arsenalfund.org)

    Är vegetarisk kattmat bra för din katt?Husdjur Vård | Husdjur Vård (kiovok.com)

  • Anonym (vegan-syster)
    Tom Araya skrev 2022-03-11 19:40:16 följande:
    Jag hade gärna velat veta mer om sådana produkter och hur de fungerar.
    Anonym (vegan-syster) skrev 2022-03-11 19:08:44 följande:

     


    Har du husdjur som behöver animaliska produkter? Nej. Tre katter som äter vegansk kattmat.
    Veterinären.nu ? Vegetarisk kattmat (veterinaren.nu)

    Varför kan inte min katt vara Vegan? | Arsenal Fund (art-arsenalfund.org)

    Är vegetarisk kattmat bra för din katt?Husdjur Vård | Husdjur Vård (kiovok.com)

    Jag kan nog svara om produkter om du är lite specifik. och ja, när det gäller katterna är min syster direkt korkad.
  • Tom Araya
    Anonym (vegan-syster) skrev 2022-03-11 20:27:12 följande:
    Jag kan nog svara om produkter om du är lite specifik. och ja, när det gäller katterna är min syster direkt korkad.
    Matfett för stekning, bakning mm.

    Grädde för matlagning, bakverk mm.

    Creme fraiche/gräddfil för matlagning, kalla såser mm.

    Ägg för matlagning, bakning mm.
  • Anonym (Visst)
    Tom Araya skrev 2022-03-11 22:20:57 följande:
    Matfett för stekning, bakning mm.

    Grädde för matlagning, bakverk mm.

    Creme fraiche/gräddfil för matlagning, kalla såser mm.

    Ägg för matlagning, bakning mm.
    Naturli och Violife har veganskt smör för stekning.
    Alpro har sojabaserade produkter som grädde till både visp och matlagning. Planti har havre baserade.
    Ägg ersättning finns i tex pulver från Khoisan baserat på lupinmjöl. Annars kan man använda spadet i kikärtsflrpackningen. Vilken som är bäst beror på vad man vill göra tex sockerkaka eller pannkakor. Valio har en dream fraiche, tror den är gjord på havre. 
  • Jemp
    Eniro91 skrev 2022-03-11 19:22:45 följande:

    Hur gör vi med våra åkrar och beteshagar utan boskap? Tänk lite nu när de är krig i vår värld vilken mat kan vi producera i Sverige om gränserna stängs??


    Jag är inte vegan. Vi kan dock dra ner ordentligt på köttkonsumtionen, tex för att bli mer självförsörjande... (Mindre foder till djuren från åkrarna, mindre import). 
  • AmericanMommy
    Anonym (Visst) skrev 2022-03-12 12:09:38 följande:
    Naturli och Violife har veganskt smör för stekning.
    Alpro har sojabaserade produkter som grädde till både visp och matlagning. Planti har havre baserade.
    Ägg ersättning finns i tex pulver från Khoisan baserat på lupinmjöl. Annars kan man använda spadet i kikärtsflrpackningen. Vilken som är bäst beror på vad man vill göra tex sockerkaka eller pannkakor. Valio har en dream fraiche, tror den är gjord på havre. 
    Bra svar, lägger till några grejer,
    man kan också använda olivolja för matlagning, jag använder också äppelmos istället för ägg i bakning man kan också använda malda linfrön. 
Svar på tråden Veganism