• Miami

    Gammal katt som blivit besatt av matskålen!

    Hej alla kattvänner där ute! Nu behöver jag tips och råd... Jag har en 16 år gammal kastrerad hankatt som aldrig varit några problem hittills. En älskad familjemedlem helt enkelt! Han är utekatt och går in och ut genom kattlucka. Tidigare har han alltid haft fri tillgång till torrfoder vilket fungerat bra. Han har senaste åren förlorat en del tänder, och för ca 4 månader sedan tyckte jag att han åt dåligt och började se lite mager och hängig ut... Jag började då att testa ge honom blötfoder morgon och kväll vilket gav fint resultat, han gick upp i vikt och fick fin och glansig päls! 


    Nu till problemet... Katten har blivit besatt av matskålen och maten... Han lämnar knappt skålen och varje gång man kommer in i köket så springer han omkring och bli upprymd och vill ha mat. Om han inte får mat då så kan han bli sur och anfalla benen på mig... Tendenser som han aldrig uppvisat tidigare! Han har nästan slutat gå ut eftersom han vill passa matskålen. Han väcker familjen kl 4 på morgonen och skriker efter mat... Jag ger absolut inte honom för lite mat, ofta blir det mat över som han inte orkar äta upp och som ligger och torkar i skålen. 
    Jag vet inte hur jag ska hantera detta. Han är ju inte van vid att få mat vid speciella tider utan vill ha fri tillgång till mat som han har varit van vid hela livet. Han mår uppenbarligen inte bra av dessa nya rutiner och samtidigt så börjar det bli för svårt för honom att få i sig tillräckligt av torrfodret pga inga tänder... Tacksam för tips och råd! 
  • Svar på tråden Gammal katt som blivit besatt av matskålen!
  • Mascaraklumpar

    Får han fortfarande bara blötfoder morgon och kväll eller har du börjat ge honom det oftare? Hur ofta? 

  • Miami
    Mascaraklumpar skrev 2022-03-06 10:41:59 följande:

    Får han fortfarande bara blötfoder morgon och kväll eller har du börjat ge honom det oftare? Hur ofta? 


    Ja bara morgon och kväll! Men han har ju fortfarande tillgång till torrfoder hela dygnet.
  • Jemp

    Öka på antalet utfodringar med blötmat. När kollades tänderna senast?

  • Miami
    Jemp skrev 2022-03-06 11:38:31 följande:

    Öka på antalet utfodringar med blötmat. När kollades tänderna senast?


    Tyvärr har jag inte möjlighet att ge en extra gång mitt på dagen eftersom jag jobbar. Och jag tror nästan att det hade ökat på hans besatthet ännu mer... 

    Nyligen, inget problem där förutom att han knappt har några tänder kvar. 

    Det kanske finns något torrfoder som är mer lättuggat som man kan byta till?
  • Miami

    Jag ska kanske tillägga (eftersom jag fått tipset att öka antalet utfodringar), att jag inte uppfattar det som att han är hungrig. Han beter sig likadant oavsett om han precis fått mat eller om det var flera timmar sedan. Han vill bara att där ska finnas mat i skålen hela tiden, som han är van vid med torrfodret! Jag tror han blir otrygg av att han bara får mat ibland och inte kan äta när han vill helt enkelt. Han är ju gammal och har nog svårt att anpassa sig till nya vanor. Och han har ju kvar torrfodret, men det har han nästan slutat äta helt sen jag började med blötfoder. 

  • Anonym (Ämnesomsättningen)

    Vår katt blev sån. Det visade sig vara problem med ämnesomsättningen. Kan vara värt att kolla upp. Det går att medicinera. 

  • Miami
    Anonym (Ämnesomsättningen) skrev 2022-03-06 11:51:43 följande:

    Vår katt blev sån. Det visade sig vara problem med ämnesomsättningen. Kan vara värt att kolla upp. Det går att medicinera. 


    Hmm påverkade ämnesomsättningen hans förmåga att äta torrfoder, eller hans beteende menar du? Det gjordes en undersökning av katten ganska nyligen och då var han fullt frisk. Funderar dock på om han börjar bli lite dement.
  • Anonym (Ämnesomsättningen)
    Miami skrev 2022-03-06 11:57:56 följande:
    Hmm påverkade ämnesomsättningen hans förmåga att äta torrfoder, eller hans beteende menar du? Det gjordes en undersökning av katten ganska nyligen och då var han fullt frisk. Funderar dock på om han börjar bli lite dement.
    Katten gick från att ha haft ständig tillgång till torrfoder och ätit då och då när den ville, till att konstant skrika efter mat fast det fanns i skålarna. Så det var beteendet som var annorlunda. 

    Jag tror inte de kollar ämnesomsättningen som standard, för vi hade katten på kontroll flera gånger innan de kom på vad som var fel. Men det kan du ju fråga veterinären, om det testet är gjort.
  • Miami
    Anonym (Ämnesomsättningen) skrev 2022-03-06 12:15:17 följande:
    Katten gick från att ha haft ständig tillgång till torrfoder och ätit då och då när den ville, till att konstant skrika efter mat fast det fanns i skålarna. Så det var beteendet som var annorlunda. 

    Jag tror inte de kollar ämnesomsättningen som standard, för vi hade katten på kontroll flera gånger innan de kom på vad som var fel. Men det kan du ju fråga veterinären, om det testet är gjort.
    Aha! Ja tack för tipset! Nu kom ju detta beteendet i samband med att jag bytte mat, så jag tror inte att det är något fysiskt fel. Men det kan ju absolut vara bra att kolla upp! 
Svar på tråden Gammal katt som blivit besatt av matskålen!