• Anonym (....)

    Vårdnadstvist??

    Jag behöver råd!

    Jag genomgår en vårdnadstvist som jag funderar på att dra mig ur.. 

    Jag har ansökt om enskild vårdnad då vi har grava samarbetssvårigheter, pappan har tagit droger, varit våldsam framför sina andra barn och kört drogpåverkad (grov rattfylla ×2) under 2021

    Men i fredags så bestämdes att sonen som aldrig varit hos pappan ska vara där om några veckor, själv (1.5 år gammal) trots att pappan själv sagt att han inte vill ha reglerat umgänge just nu. 

    Om jag tar tillbaka ansökan om enskild så kommer vi inte ha bestämt umgänge och jag har sagt till pappan att jag inte kommer lämna sonen ensam med honom om jag inte är trygg med det. 

    Fortsätter jag processen nu så kommer det bli fastställt umgänge och då kommer jag inte kunna göra så mycket åt det?? 

    Hjälp!! 

  • Svar på tråden Vårdnadstvist??
  • Anonym (....)
    Anonym (ööö) skrev 2022-02-28 19:42:03 följande:

    vem har bestämt att barnet ska dit? 


     
    Förlåt att jag var otydlig men tingsrätten bestämde fyra umgängestillfällen på muntliga förhandlingen.
  • Anonym (....)

     Jag har läst hans andras barns vårdnadsutredning nu. Barnen berättar mycket och även förskolepersonal/skolpersonal men där blev rådet ändå gemensam vårdnad samt varannan vecka. Trots att barnen sagt annat också. 

    Vi kommer aldrig ha varannan vecka, aldrig pratats om och inget ingen av oss eftersträvar. 

  • Anonym
    Anonym (....) skrev 2022-02-28 19:44:22 följande:
     
    Förlåt att jag var otydlig men tingsrätten bestämde fyra umgängestillfällen på muntliga förhandlingen.
    Det betyder ju inte att barnen måste åka dit, om båda föräldrarna är ense om något annat.
  • Anonym (....)
    Anonym skrev 2022-02-28 20:15:45 följande:
    Det betyder ju inte att barnen måste åka dit, om båda föräldrarna är ense om något annat.
    Ja pappan vill nog det om det fortsätter för att då åker vi till honom och han inte behöver anstränga sig 
  • Anonym
    Anonym (....) skrev 2022-02-28 20:46:25 följande:
    Ja pappan vill nog det om det fortsätter för att då åker vi till honom och han inte behöver anstränga sig 
    Varför ska pappan inte resa med barnen?
  • Anonym (Famrätt)

    Fortsätt. Och låt INTE tingsrätten pressa er att göra en samförståndslösning som du inte känner dig 100 % bekväm med. De gör tyvärr ofta det istället för att överlämna ärendet för en ordentlig och grundlig utredning hos familjerätten. De försöker spara tid på detta sätt och sätter ofta ganska stor press på folk att de ska komma överens ?frivilligt? den som då befinner sig i underläge blir då rädd att det ska drabba dem negativt i tvisten om de ej går med på en frivillig lösning. Advokaterna är inte heller så jävla skarpa i dessa lägen. 


    Våga driva saken vidare så att det görs en fullständig utredning om hur förutsättningarna ser ut hos er båda.

    Familjerätten som gör dessa utredningar har oftast ett betydligt bättre barnperspektivet än rätten.

  • Anonym (Famrätt)
    Anonym (....) skrev 2022-02-28 19:48:06 följande:

     Jag har läst hans andras barns vårdnadsutredning nu. Barnen berättar mycket och även förskolepersonal/skolpersonal men där blev rådet ändå gemensam vårdnad samt varannan vecka. Trots att barnen sagt annat också. 

    Vi kommer aldrig ha varannan vecka, aldrig pratats om och inget ingen av oss eftersträvar. 


    Blanda inte ihop vårdnadsfrågan med boendet. Vårdnad avser enbart den juridiska vårdnaden och säger inget om hur och var barnet ska bo. Det krävs enormt mycket för att bli av med vårdnaden. Men att man har genensam vårdnad innebär inte att barnet inte kan bo hos den ena föräldern heltid. Man kan vara vårdnadshavare utan att ens få umgänge. Varannan vecka är heller inget som man brukar rekomendera till barn under tre, även om båda föräldrarna är fungerande.
Svar på tråden Vårdnadstvist??