• Ko2pa

    Valp bits

    Vi har en valp som är 11 veckor gammal och hon gillar att bita mycket på mig och inte dom andra i familjen. Jag säger NEJ till henne med bestämd röst och ger henne en leksak, men hon fortsätter att bita mig och hon biter hårt ibland.

    Då sätter jag henne i kompostgallret och där får hon vara tills hon har lugnat ner sig.

    Varför biter hon så mycket på mig och inte dom andra i familjen? 

  • Svar på tråden Valp bits
  • Anonym (Du är en hon?)

    Min gissning: För att du är en hon. Det är inte bara handjur som konkurrerar, även honor (i mindre utsträckning men ändå).

    Hanarna vill hon bli populär hos, men hon ser att du redan är den populäre, därför biter hon dig. Svartsjuka/konkurrens.

  • Anonym (Smol)

    Hon känner sig trygg med dig. Valpar bits för att utforska saker, för att tänderna kliar, för att busa med andra valpar och när de är trötta och vill komma ned i varv. Hon lär sig just nu hur hårt är okej och du gör rätt som avbryter direkt när hon tar i för hårt.

    Hon är bara 11 veckor och bara en bebis. Fortsätt visa mjukt vad som är rätt beteende så gör Hon snart rätt.

  • Anonym (Husse)

    Vår valp bet i lite av varje i den åldern, inklusive fingrar. Nålsvassa tänder var det på den tiden. Det var väl lite en lek, lite för att det kliar. Inget att oroa sig för. Kanske är valpen tryggare med dig, och därmed vågar busa lite extra.

  • Gameofthrones
    Anonym skrev 2022-02-17 20:05:51 följande:

    Har du funderat på att avliva?


    Vad menar du med ett sådant påhopp? En jäkligt dum fråga? 
  • Gameofthrones

    Valpar biter i allt och visar en uppskattning. Skaffa leksaker istället. Hundar är så speciellt den åldern. Det är bra att du säger nej men markera bara isåfall (stop) med handen det räcker.

    Kan du inte om hundar borde du ha läst på lite innan man skaffar hund eller gå i valpkurs.?!

  • Anonym
    Gameofthrones skrev 2022-02-17 20:15:22 följande:

    Kan du inte om hundar borde du ha läst på lite innan man skaffar hund eller gå i valpkurs.?!


    Vad menar du med ett sådant påhopp? En jäkligt dum fråga?
  • Gameofthrones
    Anonym skrev 2022-02-17 22:20:35 följande:
    Vad menar du med ett sådant påhopp? En jäkligt dum fråga?
    Jag rekommenderar inte döden till människor. 

    När man överväger skaffa ett husdjur bör man ha lite mer kött på benen. 
  • Gameofthrones

    TS, 

    Generellt är valperioden väldigt krävande, tålamodstest till max.

    Det därför jag tycker att man ska läsa på den rasen man vill ha och läsa från valptiden. Det underlättar.

    Jag tycker att man ska ha lite kött på benen när man överväger skaffa ett husdjur. Alla hundraser är olika och är då olika med skötsel mm. 

  • Ko2pa

    Vi är nya inom detta och självklart så dyker det upp frågor så var det för alla när dom köpte sin första hund.

Svar på tråden Valp bits