• Anonym (bb)

    Clearblue veckoindikator, veckorna verkar inte stämma :S

    Plussade för någon vecka sedan och om man räknar enligt senaste mensens första dag är jag i vecka 5 plus 3, alltså i vecka 6. Gjort två veckotest där båda visar samma "Gravid 2-3". Det har inte gått en vecka mellan testerna men borde det inte stå 3 plus? Jag testade mig nu på eftermiddagen och inte på morgonen, kanske det spela så stor roll? 

    Jag blir så förvirrad och jag är rädd att jag fått missfall.  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-09 17:06
    Nu skriver jag igen för jag blir inte klok på testerna..

    Tydligen kan 2-3 veckor sedan befruktning stämma för det räknas väl from när ägget fastnar i livmodern eller?

  • Svar på tråden Clearblue veckoindikator, veckorna verkar inte stämma :S
  • Anonym (Många)

    Om du visste hur många trådar det finns här ang samma sak. Och till 99% har det inte inneburit m.f. {#emotions_dlg.flower} Vänta en vecka till med nästa test. Då bör det ha slagit om. 

  • svansmamman
    Anonym (bb) skrev 2022-01-05 15:20:18 följande:
    Clearblue veckoindikator, veckorna verkar inte stämma :S
    Plussade för någon vecka sedan och om man räknar enligt senaste mensens första dag är jag i vecka 5 plus 3, alltså i vecka 6. Gjort två veckotest där båda visar samma "Gravid 2-3". Det har inte gått en vecka mellan testerna men borde det inte stå 3 plus? Jag testade mig nu på eftermiddagen och inte på morgonen, kanske det spela så stor roll? 

    Jag blir så förvirrad och jag är rädd att jag fått missfall.  
    Jag tycker inte du ska stirra dig blind på veckorna just nu, dels då det inte gått en vecka mellan testtillfällena och dels då du inte tagit det senaste med morgonurin. Om jag inte missminner mig är veckoindikatorn endast tillförlitlig om man testar med morgonurin, så bara där faller det.

    Så testa på nytt när det gått en vecka från det första testet och använd då morgonurin. När testen inte ökat för mig inom en vecka, vilket varit tre gånger, har det alltid inneburit missfall/MA. Men det tycker jag inte att du ska oroa för dig ännu mot bakgrund av det jag skrev ovan.

    Jag håller tummarna för att testet ökat vid nästa testtillfälle!
  • Kvinna1989

    Asså vet oron men.. Jag fick först "3+" när jag var i vecka 7+0, så som någon sa, stirra inte för mycket på veckorna.

    Tex ökningen kan komma snabbt, jag hade "gravid 1-2" först flera gånger (fick aldrig "2-3" utan hoppade plötsligt över till 3+.

    Har en frisk 3,5 månaders brevid mig :)

  • Anonym (bb)
    svansmamman skrev 2022-01-05 16:47:56 följande:
    Jag tycker inte du ska stirra dig blind på veckorna just nu, dels då det inte gått en vecka mellan testtillfällena och dels då du inte tagit det senaste med morgonurin. Om jag inte missminner mig är veckoindikatorn endast tillförlitlig om man testar med morgonurin, så bara där faller det.

    Så testa på nytt när det gått en vecka från det första testet och använd då morgonurin. När testen inte ökat för mig inom en vecka, vilket varit tre gånger, har det alltid inneburit missfall/MA. Men det tycker jag inte att du ska oroa för dig ännu mot bakgrund av det jag skrev ovan.

    Jag håller tummarna för att testet ökat vid nästa testtillfälle!
    Fan vad klantigt av mig! Dom är ju inte direkt gratis dom där testerna. Tack för svar!
  • Anonym (bb)
    Anonym (Många) skrev 2022-01-05 16:24:32 följande:

    Om du visste hur många trådar det finns här ang samma sak. Och till 99% har det inte inneburit m.f. {#emotions_dlg.flower} Vänta en vecka till med nästa test. Då bör det ha slagit om. 


    För mig har det inte ökat, väldigt förvirrande men samtidigt har jag läst att för vissa ökar det inte och allt gått bra ändå. Känns jobbigt.
    svansmamman skrev 2022-01-05 16:47:56 följande:
    Jag tycker inte du ska stirra dig blind på veckorna just nu, dels då det inte gått en vecka mellan testtillfällena och dels då du inte tagit det senaste med morgonurin. Om jag inte missminner mig är veckoindikatorn endast tillförlitlig om man testar med morgonurin, så bara där faller det.

    Så testa på nytt när det gått en vecka från det första testet och använd då morgonurin. När testen inte ökat för mig inom en vecka, vilket varit tre gånger, har det alltid inneburit missfall/MA. Men det tycker jag inte att du ska oroa för dig ännu mot bakgrund av det jag skrev ovan.

    Jag håller tummarna för att testet ökat vid nästa testtillfälle!
    Har nu testat med en veckas mellanrum, testade förra gången och testet visar samma, 2-3. 
    Kvinna1989 skrev 2022-01-05 16:52:12 följande:

    Asså vet oron men.. Jag fick först "3+" när jag var i vecka 7+0, så som någon sa, stirra inte för mycket på veckorna.

    Tex ökningen kan komma snabbt, jag hade "gravid 1-2" först flera gånger (fick aldrig "2-3" utan hoppade plötsligt över till 3+.

    Har en frisk 3,5 månaders brevid mig :)


    Ok, vad skönt att höra! Jag ska vara i 6 plus 2 om man räknas från senaste mensens första dag. Önskar jag inte hade kollat vilken vecka jag var i, känns bara jobbigt nu.

    Fler som har erfarenhet av dessa tester?

  • svansmamman
    Anonym (bb) skrev 2022-01-09 16:49:36 följande:

    För mig har det inte ökat, väldigt förvirrande men samtidigt har jag läst att för vissa ökar det inte och allt gått bra ändå. Känns jobbigt.Har nu testat med en veckas mellanrum, testade förra gången och testet visar samma, 2-3. Ok, vad skönt att höra! Jag ska vara i 6 plus 2 om man räknas från senaste mensens första dag. Önskar jag inte hade kollat vilken vecka jag var i, känns bara jobbigt nu.

    Fler som har erfarenhet av dessa tester?


    Vad tråkigt att höra! Jag har som sagt var följt fyra graviditeter med hjälp av cbs digitala test med veckoindikator. De tre första gångerna har testen inte ökat som de ska utan stannat på gravid 2-3 veckor. Den tredje gången gav jag det 10 dagar mellan testerna, men ändå ingen ökning. Det var ett MA.

    Den fjärde gången jag följde med testerna slog tester om till +3 veckor när jag enligt sista mensen var i vecka 4+2. Det hade förmodligen slagit om tidigare om jag bara testat (blev framflyttad sex dagar vid senare VUL). Är nu gravid i vecka 18 och bebis mår bra.

    I mina öron låter det inte positivt att testet inte ökat men om jag varit i din sits hade jag väntat ett par dagar och då tagit ett nytt cb digital med veckoindikator och sedan fortsatt så varannan dag tills dess att testet antingen ökat, minskat eller blödning kommit igång. Om det inte ökat efter ytterligare en vecka hade jag kontaktat vården då risken finns att det rör sig om ett MA.

    Veckoindikatorn är ju inget annat än just en indikator och mängden HCG kan skilja sig åt samma vecka mellan olika graviditeter. Det som är stående är dock att HCG ska fördubblas varannan dag, så att testet inte slår om kan ju tyda på att HCG inte ökar som det ska vilket i sin tur kan innebära att fostret antingen inte utvecklas som det ska eller inte alls. Det behöver såklart inte vara så, kanske slår testet om inom ett par dagar. Men min erfarenhet är tyvärr inte positiv av tester som inte ökar med en veckas intervall.

    Jag fortsätter hålla tummarna för dig!
  • Anonym (bb)
    svansmamman skrev 2022-01-09 17:18:42 följande:
    Vad tråkigt att höra! Jag har som sagt var följt fyra graviditeter med hjälp av cbs digitala test med veckoindikator. De tre första gångerna har testen inte ökat som de ska utan stannat på gravid 2-3 veckor. Den tredje gången gav jag det 10 dagar mellan testerna, men ändå ingen ökning. Det var ett MA.

    Den fjärde gången jag följde med testerna slog tester om till +3 veckor när jag enligt sista mensen var i vecka 4+2. Det hade förmodligen slagit om tidigare om jag bara testat (blev framflyttad sex dagar vid senare VUL). Är nu gravid i vecka 18 och bebis mår bra.

    I mina öron låter det inte positivt att testet inte ökat men om jag varit i din sits hade jag väntat ett par dagar och då tagit ett nytt cb digital med veckoindikator och sedan fortsatt så varannan dag tills dess att testet antingen ökat, minskat eller blödning kommit igång. Om det inte ökat efter ytterligare en vecka hade jag kontaktat vården då risken finns att det rör sig om ett MA.

    Veckoindikatorn är ju inget annat än just en indikator och mängden HCG kan skilja sig åt samma vecka mellan olika graviditeter. Det som är stående är dock att HCG ska fördubblas varannan dag, så att testet inte slår om kan ju tyda på att HCG inte ökar som det ska vilket i sin tur kan innebära att fostret antingen inte utvecklas som det ska eller inte alls. Det behöver såklart inte vara så, kanske slår testet om inom ett par dagar. Men min erfarenhet är tyvärr inte positiv av tester som inte ökar med en veckas intervall.

    Jag fortsätter hålla tummarna för dig!
    Ja det känns väldigt ledsamt just nu. Det konstiga är att jag tog ett annat gravtest och det var ännu starkare än det jag tog sist, alltså inte veckoindikator utan vanligt test. Förstår att dom kan visa positivt ändå.

    Har läst så mycket olika saker om dessa veckotest att jag inte vet vad jag ska tro.För vissa har dom inte stämt men allt gått bra och för andra har det varit MA. Jag tror att jag kommer få ett missfall men jag har aldrig tidigare fått det så jag vet inte hur det känns. Jag kommer ringa imorn och försöka få en tid till Vul. Kommer uppdatera här för jag gissar att jag inte är den första eller den sista som kommer gå igenom det här. 

    Det roligaste av allt är att jag börjar på ett nytt jobb imorn..känns sådär eller rättare sagt skit.
  • svansmamman
    Anonym (bb) skrev 2022-01-09 20:11:58 följande:

    Ja det känns väldigt ledsamt just nu. Det konstiga är att jag tog ett annat gravtest och det var ännu starkare än det jag tog sist, alltså inte veckoindikator utan vanligt test. Förstår att dom kan visa positivt ändå.

    Har läst så mycket olika saker om dessa veckotest att jag inte vet vad jag ska tro.För vissa har dom inte stämt men allt gått bra och för andra har det varit MA. Jag tror att jag kommer få ett missfall men jag har aldrig tidigare fått det så jag vet inte hur det känns. Jag kommer ringa imorn och försöka få en tid till Vul. Kommer uppdatera här för jag gissar att jag inte är den första eller den sista som kommer gå igenom det här. 

    Det roligaste av allt är att jag börjar på ett nytt jobb imorn..känns sådär eller rättare sagt skit.


    Då kan det ju vara så att HCG ändå ökar men bara inte så snabbt att cb slår om.

    Jag gjorde likadant när jag var i din sits. Minns att jag försökte greppa efter halmstrån och letade efter solskenshistorier. Jag vet egentligen inte varför, men det var väl mitt sätt att hantera det. Plockade även isär mina cb-test för att jämföra streckens styrka. Strecken var lika starka, eller svaga, varje dag de visade gravid 2-3 så jag förstod någonstans vartåt det barkade.

    För vissa slår inte cb om men det innebär ändå inte missfall/MA utan är en helt normal graviditet, förhoppningsvis är fallet så för dig.

    Jag förstår att det känns extra tufft att börja nytt jobb imorgon när allt du förmodligen kommer kunna tänka på är detta. Förhoppningsvis blir morgondagen ett andrum för dig att tänka och fokusera på något annat än att älta detta. Nu hoppas vi att det inte är ett missfall/MA du går igenom men jag har gått igenom tre stycken så om du vill ventilera eller bolla är det bara att du hojtar!
  • Anonym (bb)
    svansmamman skrev 2022-01-09 20:30:18 följande:
    Då kan det ju vara så att HCG ändå ökar men bara inte så snabbt att cb slår om.

    Jag gjorde likadant när jag var i din sits. Minns att jag försökte greppa efter halmstrån och letade efter solskenshistorier. Jag vet egentligen inte varför, men det var väl mitt sätt att hantera det. Plockade även isär mina cb-test för att jämföra streckens styrka. Strecken var lika starka, eller svaga, varje dag de visade gravid 2-3 så jag förstod någonstans vartåt det barkade.

    För vissa slår inte cb om men det innebär ändå inte missfall/MA utan är en helt normal graviditet, förhoppningsvis är fallet så för dig.

    Jag förstår att det känns extra tufft att börja nytt jobb imorgon när allt du förmodligen kommer kunna tänka på är detta. Förhoppningsvis blir morgondagen ett andrum för dig att tänka och fokusera på något annat än att älta detta. Nu hoppas vi att det inte är ett missfall/MA du går igenom men jag har gått igenom tre stycken så om du vill ventilera eller bolla är det bara att du hojtar!
    Tack! Jag uppskattar det otroligt mycket! Är helt inställd på missfall tyvärr men hoppas ju. MItt första barn trodde jag samma sak och på vul(samma vecka som nästa) var allt bra. Men, jag tror mer på missfall denna gång. 

    Jag uppskattar så så mycket som skriver. Har aldrig varit med om ett missfall så jag är så orolig. Jag ska som sagt försöka tid för vul så fort som möjligt. 

    Tack snälla att du svarade
  • Anonym (M)

    Vet inte om nån redan har skrivit men man måste använda morgonurin för att det ska bli rätt med veckoindikatorn.

    Har inte jättemycket erfarenhet men för mig har det stämt med veckorna den här graviditeten (tredje barnet ,är i vecka 36 nu) och när jag väntade andra barnet.

    Har haft två missfall / MA också , första var innan barnen och då fanns inte såna test än och andra var förra vintern , väldigt tidigt och då hann jag ändå inte komma över vecka 5+ så det visade bara 2-3 veckor.

    Men har hört att testen slår om vid 2000 och att HCG-nivån kan skilja sig väldigt mycket från person till person så jag tror absolut inte man ska lita blint på testen.

    Men för säkerhets skull och för att utesluta utomkvedshavandeskap så kanske du kan försöka få göra ett VUL eller kolla HCG med blodprov?

  • Anonym (bb)
    Anonym (M) skrev 2022-01-10 08:10:31 följande:

    Vet inte om nån redan har skrivit men man måste använda morgonurin för att det ska bli rätt med veckoindikatorn.

    Har inte jättemycket erfarenhet men för mig har det stämt med veckorna den här graviditeten (tredje barnet ,är i vecka 36 nu) och när jag väntade andra barnet.

    Har haft två missfall / MA också , första var innan barnen och då fanns inte såna test än och andra var förra vintern , väldigt tidigt och då hann jag ändå inte komma över vecka 5+ så det visade bara 2-3 veckor.

    Men har hört att testen slår om vid 2000 och att HCG-nivån kan skilja sig väldigt mycket från person till person så jag tror absolut inte man ska lita blint på testen.

    Men för säkerhets skull och för att utesluta utomkvedshavandeskap så kanske du kan försöka få göra ett VUL eller kolla HCG med blodprov?


    Jag har fått en tid nästa vecka, känns som en evighet tills dess.

    Barnmorskan jag pratade med sa att veckotesten egentligen inte sa henne någonting. Hon rekommenderade mig att sluta testa med dom.

    Min mage har denna gång redan börjat synas, har märkt att folk har sneglat på den, ser ut som att jag är i sjätte månaden om jag jämför med förra grav.

    Hur kan man kolla hcg med blodprov?
  • Anonym (bb)
    svansmamman skrev 2022-01-09 20:30:18 följande:

    Då kan det ju vara så att HCG ändå ökar men bara inte så snabbt att cb slår om.

    Jag gjorde likadant när jag var i din sits. Minns att jag försökte greppa efter halmstrån och letade efter solskenshistorier. Jag vet egentligen inte varför, men det var väl mitt sätt att hantera det. Plockade även isär mina cb-test för att jämföra streckens styrka. Strecken var lika starka, eller svaga, varje dag de visade gravid 2-3 så jag förstod någonstans vartåt det barkade.

    För vissa slår inte cb om men det innebär ändå inte missfall/MA utan är en helt normal graviditet, förhoppningsvis är fallet så för dig.

    Jag förstår att det känns extra tufft att börja nytt jobb imorgon när allt du förmodligen kommer kunna tänka på är detta. Förhoppningsvis blir morgondagen ett andrum för dig att tänka och fokusera på något annat än att älta detta. Nu hoppas vi att det inte är ett missfall/MA du går igenom men jag har gått igenom tre stycken så om du vill ventilera eller bolla är det bara att du hojtar!


    Gör det någon skillnad att jag hade ägglossning väldigt sent ,ca 20-22 dagar efter mens?
  • Anonym (Många)

    Via en privat gynläkare/klinik kan du kolla hcg. Eller via Werlabs. Veckoindikatorn mäter från äl oavsett när äl inföll. Men hcg kan variera mycket och ändå vara normalt så dom är inte pålitliga. Bara VUL ger klart besked.

  • svansmamman
    Anonym (bb) skrev 2022-01-10 11:25:38 följande:
    Jag har fått en tid nästa vecka, känns som en evighet tills dess.

    Barnmorskan jag pratade med sa att veckotesten egentligen inte sa henne någonting. Hon rekommenderade mig att sluta testa med dom.

    Min mage har denna gång redan börjat synas, har märkt att folk har sneglat på den, ser ut som att jag är i sjätte månaden om jag jämför med förra grav.

    Hur kan man kolla hcg med blodprov?
    Att mäta HCG genom blodprov görs på samma sätt som man kan mäta annat (typ blodvärde, blodsocker etc). Så det första steget är ju att få till en provtagning där de mäter HCG. De tar då blodprov, oftast med ett par dagars mellanrum, och jämför då mängden HCG i det första blodprovet kontra det andra. På så vis kan man se hur mängden HCG skiljer sig åt mellan de olika blodproven. HCG ska ju enligt huvudregeln fördubblas varannan dag vid en normal graviditet. Bedömningen av blodproven blir alltså om HCG bedöms ha ökat tillräckligt mycket för att innebära en normal graviditet eller ej. 
    Anonym (bb) skrev 2022-01-10 12:08:38 följande:
    Gör det någon skillnad att jag hade ägglossning väldigt sent ,ca 20-22 dagar efter mens?
    Hur lång din cykel är spelar ingen roll i förhållande till testerna, däremot spelar det ju roll för när du börjat testa. Ökningen av HCG är densamma oavsett hur lång cykel man har, ägglossningen styr ju dock indirekt när HCG väl börjar öka - om du förstår hur jag menar.

    Om jag inte tänker helt fel var din sista mens första dag den 29/11. Jag gissar att du menar att ägglossning skedde 20-22 dagar efter mensens sista dag. Eftersom jag inte vet hur lång din mens var räknar vi som exempel att den höll på från 29/11-3/12. I sådana fall inföll ägglossning mellan 23-25/12 (20-22 dagar senare). Befruktning tar därutöver ca ett dygn. Med dessa datum i åtanke stämmer ju antalet veckor på testerna utifrån när befruktning skedde, för det är ju i sådana fall 2-3 veckor sedan den 24-26/12 då befruktningen ska ha skett. 

    Att testen inte ökat på en vecka kan ju bero på något så enkelt som att koncentrationen på urinen var lite olika, eller att det första testet egentligen var bara precis på gränsen mellan 1-2 veckor och 2-3 veckor. Cbs veckoangivelse från befruktning är ju som sagt var bara utifrån en siffra cb själva satt, men verkligheten är ju den att halten HCG kan skilja sig jättemycket mellan olika graviditeter om än man är i samma vecka. 

    Nu vet jag inte om detta är en exakt sanning, men en snabb googling visar hur HCG generellt ser ut vecka för vecka samt vilken mängd HCG som behövs för att veckoindikatorn hos cb digital ska slå om. Bifogar bilderna nedan, kanske kan de vara till någon hjälp. 

  • Anonym (M)
    Anonym (bb) skrev 2022-01-10 11:25:38 följande:

    Jag har fått en tid nästa vecka, känns som en evighet tills dess.

    Barnmorskan jag pratade med sa att veckotesten egentligen inte sa henne någonting. Hon rekommenderade mig att sluta testa med dom.

    Min mage har denna gång redan börjat synas, har märkt att folk har sneglat på den, ser ut som att jag är i sjätte månaden om jag jämför med förra grav.

    Hur kan man kolla hcg med blodprov?


    Vad bra att du har fått tid!

    På mig kollade de på gynakuten förra gången jag var gravid (Mars-21) eftersom jag hade väldigt ont på ena sidan i magen och de misstänkte utomkvedshavandeskap och det var för tidigt för att se något ordentligt på VUL (var bara i vecka 4+).

    Det visade sig iallafall sen att smärtan berodde på en sprucken gulkroppscysta men blodproven visade att HCG inte ökade och att det antagligen var ett tidigt missfall / MA och jag fick tabletter för att hjälpa till att få ut det.

    De ville se sen att HCG gick ner till 0 för att vara säkra på att det inte var utomkvedshavandeskap så jag fick fortsätta ta blodprov efter också , jag gjorde det på Gyn men man kan ta provet på Vårdcentralen sa de också.

    Det gick iallafall ner och sen blev jag gravid igen ca 2 månader efter med en mens emellan.

    Men om det syns på VUL att det är en normal graviditet så behöver man ju inte ta blodprov. Vilken vecka kommer du vara i när du gör VUL?

    Lycka till och tänk på att det inte alls behöver vara nått som är fel!
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (bb) skrev 2022-01-10 12:08:38 följande:
    Gör det någon skillnad att jag hade ägglossning väldigt sent ,ca 20-22 dagar efter mens?
    Hur har det gått för dig? Är i samma situation :(
  • Anonym (bb)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-08-17 08:40:54 följande:
    Hur har det gått för dig? Är i samma situation :(
    Det gick tyvärr inte bra. För de allra flesta verkar det dock göra det. Försök att inte testa dig en massa, slösade alldeles för mycket pengar på det, troligtvis kommer det går bra :)
Svar på tråden Clearblue veckoindikator, veckorna verkar inte stämma :S