• Ullistrump

    Min vännina döper sina barn till märkliga namn

    Som rubriken låter.. Det handlar om bästa vännina som jag känt sen första klass. Vi är uppe i ålder nu och har fått familjer. Min väninna var först med en dotter 2013 hon döpte henne till Pippi. Ja inget skämt PIPPI!!!! Jag sa inget då men tyckte inte det var ett bra namn? Pippi Lizette?! Nu har de precis fått ett barn till en liten pojke och min vännina nämnde Oboy som namn.. Jag började skatta och gick vidare på skämtet att jag skulle döpa mitt andra till kaffe! Men det visade sig att det INTE var ett skämt och min väninna tog illa vid sig. Och jag förstår inte det alls? Hon är ju normal i övrigt och har aldrig varit en konstig människa etc. Men dessa namn alltså.. Just tycker synd om barnen och är rädd att de ska bli retade i skolan för dessa konstiga namn. Jag får medhåll från min sambo och våra gemensamma vänner. Pippi är väl OK men Oboy?!?? Jag antar att det inte finns så mycket annat att göra än att acceptera detta och gå vidare? Jag vill inte stöta mig med henne eller bli ovän.

  • Svar på tråden Min vännina döper sina barn till märkliga namn
  • maskbo
    Ullistrump skrev 2021-12-15 10:10:51 följande:
    Min vännina döper sina barn till märkliga namn

    Som rubriken låter.. Det handlar om bästa vännina som jag känt sen första klass. Vi är uppe i ålder nu och har fått familjer. Min väninna var först med en dotter 2013 hon döpte henne till Pippi. Ja inget skämt PIPPI!!!! Jag sa inget då men tyckte inte det var ett bra namn? Pippi Lizette?! Nu har de precis fått ett barn till en liten pojke och min vännina nämnde Oboy som namn.. Jag började skatta och gick vidare på skämtet att jag skulle döpa mitt andra till kaffe! Men det visade sig att det INTE var ett skämt och min väninna tog illa vid sig. Och jag förstår inte det alls? Hon är ju normal i övrigt och har aldrig varit en konstig människa etc. Men dessa namn alltså.. Just tycker synd om barnen och är rädd att de ska bli retade i skolan för dessa konstiga namn. Jag får medhåll från min sambo och våra gemensamma vänner. Pippi är väl OK men Oboy?!?? Jag antar att det inte finns så mycket annat att göra än att acceptera detta och gå vidare? Jag vill inte stöta mig med henne eller bli ovän.


    Min erfarenhet från min egen drös ungar och deras vänner är att barn i princip inte blir retade pga namn längre. När man själv var liten var det ju en stor sak vad man hette, men nuförtiden finns det ju så otroligt stor variation pga att vi har så många fler invånare från andra kulturer, och dessutom massor av folk som, liksom din väninna, döper sina ungar till mer eller mindre skumma hittepånamn, så ungarna skulle inte ha nåt annat att göra än att retas, om de skulle reta varandra för namn. Sen kan man ju ändå ha åsikter beträffande vad man tycker om olika namn. Personligen tycker jag faktiskt att "Oboy" är ganska fint - iaf om man inte uttalar det obojj, utan mer som oboi. Pippi, däremot, är ju inget vidare, och Lizette är ju fullständigt vedervärdigt! Ja, enligt min högst personliga smak då :)
  • Newrieskye

    Håller med maskbo men tror att du är ett troll. Man hänger inte ut sina vänner anonymt på nätet nämligen. Om dom nu heter Pippi och Oboy så är dom ju ensamma om den namnkombinationen och kan se att du skriver om dom (eller deras anhöriga/bekanta kan).

    Tippar därför på att du har för mycket fritid.

  • sextiotalist
    Newrieskye skrev 2021-12-15 11:43:46 följande:

    Håller med maskbo men tror att du är ett troll. Man hänger inte ut sina vänner anonymt på nätet nämligen. Om dom nu heter Pippi och Oboy så är dom ju ensamma om den namnkombinationen och kan se att du skriver om dom (eller deras anhöriga/bekanta kan).

    Tippar därför på att du har för mycket fritid.


    Dessutom verkar det inte finnas någon som heter Oboy i Sverige, 316 som heter Pippi i Sverige
  • maskbo
    Newrieskye skrev 2021-12-15 11:43:46 följande:

    Håller med maskbo men tror att du är ett troll. Man hänger inte ut sina vänner anonymt på nätet nämligen. Om dom nu heter Pippi och Oboy så är dom ju ensamma om den namnkombinationen och kan se att du skriver om dom (eller deras anhöriga/bekanta kan).

    Tippar därför på att du har för mycket fritid.


    sextiotalist skrev 2021-12-15 12:56:03 följande:
    Dessutom verkar det inte finnas någon som heter Oboy i Sverige, 316 som heter Pippi i Sverige
    Konstig sak att hitta på, men ja, det verkar ju nästan så då...

  • maskbo
    sextiotalist skrev 2021-12-15 12:56:03 följande:
    Dessutom verkar det inte finnas någon som heter Oboy i Sverige, 316 som heter Pippi i Sverige
    Fast SCB listar visst bara namn som minst 2 personer har, så fullständigt uteslutet är det ju ändå inte. Plus att de kanske inte anmält än, om pojken är helt nyfödd
  • Tiffany

    Har så svårt att tro att oboy gick igenom, låter helt sjukt. Stackars barn.

  • trollhona
    maskbo skrev 2021-12-15 14:14:00 följande:
    Fast SCB listar visst bara namn som minst 2 personer har, så fullständigt uteslutet är det ju ändå inte. Plus att de kanske inte anmält än, om pojken är helt nyfödd
    Enligt skatteverket finns det en person döpt till Oboy. Stackars barn. Förstår inte hur det gick igenom.
Svar på tråden Min vännina döper sina barn till märkliga namn