• ljcj58

    Otrohet inom islam

    Om en kvinna får reda på att hennes man är otrogen, vad händer? Är det verkligen så att mannen kan mördas?

    Mannen i fråga lever i Sverige sedan 12 år tillbaka, åker hem ca 3 månader om året. I övrigt försörjer han familjen ekonomiskt. Dom har ett barn på 14 år. Gifta sedan 15 år, överenskommelse mellan familjerna.

    Sedan 6 månader tillbaka har han ett seriöst förhållande med en svensk kvinna, men han menar att han inte kan skilja sig från sin fru för att han kan förlora familjen eller till och med bli mördad?

    Dom är öppna med förhållandet i Sverige och flera av hans vänner och syskon vet om situationen. Det är bara en tidsfråga innan det avslöjas för hans fru. Hjälp!

  • Svar på tråden Otrohet inom islam
  • Anonym (?)

    Vad Islam anser är irrelevant i ett land som Turkiet utan sharialagar.

    Om det är kulturen han syftar på så har jag aldrig någonsin hört talas om en man som riskerar att bli mördad för en otrohet. Inte ens i hederskulturer.. Eller varifrån exakt skulle hotet enligt honom komma?

    Hursomhelst låter det som att mannen inte vill skilja sig och därför kommer med denna lögn så älskarinnan inte ska ställa krav, och det verkar ju fungera.

  • Suheyb
    Anonym (?) skrev 2021-12-13 14:29:07 följande:

    Vad Islam anser är irrelevant i ett land som Turkiet utan sharialagar.

    Om det är kulturen han syftar på så har jag aldrig någonsin hört talas om en man som riskerar att bli mördad för en otrohet. Inte ens i hederskulturer.. Eller varifrån exakt skulle hotet enligt honom komma?

    Hursomhelst låter det som att mannen inte vill skilja sig och därför kommer med denna lögn så älskarinnan inte ska ställa krav, och det verkar ju fungera.


    som muslim jag håller med. Han skulle få häller få straff att ha samlag utanför äktenskap och straffet för otrgohet kräver 4 fittne eller att han erkänner 4 gånger utan press. Om han är seriös så kan han gifta sig med mer än en frue så länge han uppfyler kraven enligt Islam. Detta ett av visdomen såna regel finns så det begransar och ger room så att ingen kvinna anväds utan att hennes rätter uppfylse.

    lite länge sen men hoppas det bästa för dig och hans familj.
  • Anonym (Man)
    Suheyb skrev 2023-12-11 20:18:11 följande:
    som muslim jag håller med. Han skulle få häller få straff att ha samlag utanför äktenskap och straffet för otrgohet kräver 4 fittne eller att han erkänner 4 gånger utan press. Om han är seriös så kan han gifta sig med mer än en frue så länge han uppfyler kraven enligt Islam. Detta ett av visdomen såna regel finns så det begransar och ger room så att ingen kvinna anväds utan att hennes rätter uppfylse.

    lite länge sen men hoppas det bästa för dig och hans familj.
    Den är verkligen fin och jämställd den där fredens och kärlekens religion. Fattar inte att det är ok att fen sprids och får subventioner via skattemedel.
  • Agda90
    Suheyb skrev 2023-12-11 20:18:11 följande:
    som muslim jag håller med. Han skulle få häller få straff att ha samlag utanför äktenskap och straffet för otrgohet kräver 4 fittne eller att han erkänner 4 gånger utan press. Om han är seriös så kan han gifta sig med mer än en frue så länge han uppfyler kraven enligt Islam. Detta ett av visdomen såna regel finns så det begransar och ger room så att ingen kvinna anväds utan att hennes rätter uppfylse.

    lite länge sen men hoppas det bästa för dig och hans familj.
    Fast månggifte är inte tillåtet i Sverige så han kan inte ta en andra fru och leva här. Då får han åka tillbaka till sitt hemaland.

    Sen vet jag att det finns de som "löser" det på kreativa sätt men de är inte gifta enligt svensk lag ändå
  • Suheyb
    Agda90 skrev 2023-12-12 11:59:42 följande:
    Fast månggifte är inte tillåtet i Sverige så han kan inte ta en andra fru och leva här. Då får han åka tillbaka till sitt hemaland.

    Sen vet jag att det finns de som "löser" det på kreativa sätt men de är inte gifta enligt svensk lag ändå
    Jag tänker hans frue är inte i sverige väl, varför åker han 3 månader i åren? sammtidigt som han försörjer en hel familj i denna economi?
    Jag håller med att om man är i svarige ska man följa lagen.
     sammtidigt jag förstår Förbud mot erkännande månggift men aldrig fattat vad blir följd av det, polisen eller våran regering har ingen rätt att angripa in människor realtioner så länge någon är förtryckt eller kränk i den.
    sen man kan vara polyamorös eller ha vilken som helst realtion typ men du kan inte gå för att få det godkänt som giftmål vid staten.
    Vilket är helt lungt för den formen av norm som svenska folket har, men
    om vuxna människor vill vara ihop med sammtycke och utan att någon förtrycks så fattar jag inte varför staten borde blandas sig i. 
  • Suheyb
    Anonym (Man) skrev 2023-12-12 11:25:44 följande:
    Den är verkligen fin och jämställd den där fredens och kärlekens religion. Fattar inte att det är ok att fen sprids och får subventioner via skattemedel.
    vad snackar du om? sånna lagar gäller inte i sverige, jag menar om han lever land som har sharia,vilket Turkiet inte har heller. Vad är snackar du om om skattemedel ? Tror du att det bara du som bettalar det? bara för att Moske för det betyder inte att muslimerna vill atablera och tvinga folk följa våra värderingar. Kyrkan får också men jag tror du anklagar de håller på vill etablera kätterilagar eller korståg?
  • Anonym (Man)
    Suheyb skrev 2023-12-12 22:26:48 följande:
    vad snackar du om? sånna lagar gäller inte i sverige, jag menar om han lever land som har sharia,vilket Turkiet inte har heller. Vad är snackar du om om skattemedel ? Tror du att det bara du som bettalar det? bara för att Moske för det betyder inte att muslimerna vill atablera och tvinga folk följa våra värderingar. Kyrkan får också men jag tror du anklagar de håller på vill etablera kätterilagar eller korståg?
    Klart jag inte tror att bara jag betalar skatt. Men att skattemedel går till moskeer som tex tidigare värvade IS krigare och har extremister som föreläser. Det blev ju ganska tydligt hur fredliga demonstrationer det blev för att en dåre eldade en bok. Jag vill är inget fan av kristendomen heller, men nog hade det skapat mindre skadegörelse om samma dåre eldat bibeln eller vad tror du och visst var det riktigt illa hur folk fastade sten mm när boken brändes?

    Kortåg? Glömde helt bort att islam inte under några omständigheter får kritiseras.
  • Anonym (Ck)
    Suheyb skrev 2023-12-12 22:26:48 följande:
    vad snackar du om? sånna lagar gäller inte i sverige, jag menar om han lever land som har sharia,vilket Turkiet inte har heller. Vad är snackar du om om skattemedel ? Tror du att det bara du som bettalar det? bara för att Moske för det betyder inte att muslimerna vill atablera och tvinga folk följa våra värderingar. Kyrkan får också men jag tror du anklagar de håller på vill etablera kätterilagar eller korståg?
    Kan  du ta DE PÅ SVENSK Så vi förstår också ELLEH?!!?!



  • Anonym (Ck)
    Suheyb skrev 2023-12-12 22:26:48 följande:
    korståg?
    Naww vad gulligt. Korstågen som ni nämner jämnt och så gärna vill hålla svenskarna till svars för.. Inte ett ord om att det var ni som startade korstågen, pga ni höll på och dampa emot den kristna befolkningen där nere...
  • Suheyb
    Anonym (Man) skrev 2023-12-13 22:19:57 följande:
    Klart jag inte tror att bara jag betalar skatt. Men att skattemedel går till moskeer som tex tidigare värvade IS krigare och har extremister som föreläser. Det blev ju ganska tydligt hur fredliga demonstrationer det blev för att en dåre eldade en bok. Jag vill är inget fan av kristendomen heller, men nog hade det skapat mindre skadegörelse om samma dåre eldat bibeln eller vad tror du och visst var det riktigt illa hur folk fastade sten mm när boken brändes?

    Kortåg? Glömde helt bort att islam inte under några omständigheter får kritisera.

    För dett första vill jag säga du är välkommen att kritisera Islam. Men för att du ska kunna kritisera nånting som du inte vet inget om. Om vi är intresserad av att få ett förståelse för varandras värderingar och värd syn. Det kommer finnas saker vi inte håller med om varandra vilket vi kan diskutera genom att kritisera de sakerna och se om vi kan komma på lösningar.  


    Om vi inte gör det så faller vi offer till polarisering vilket gynnar ingen annan extremist.




    Extremism kan uppstå i alla religioner och ideologier. Det är tittel har lätt att paikasta  


    I de med annan syn än sin egen.


    Men det rättvisa innebörden är de som tar en existerande Ide/praktik överdrivet.


    I detta Is har tagit svagheten i muslimska egenskapen och svenska/västen politik.


    Vilket kan märkas i de strategier de har använt för att värva och vilka de har vält att värva.



    Deras målgrupp var de som är opraktiserande,okunniga och som upplever utanförskap.


    De är en sekt, deras styrka ligger i att operera bakom stängda dörrar,anonymitet och propagera sin narrativ på sociala medier. Så denna idear sprids öppet i Moskeer över hella sverige är absurt. De behövde öppna sina egna små moskeer, lösas och predika det normala Islam. Bara för att missbruka donationer och identifiera de som passar in i deras målgrupp som de kan propagera till. 


    Anledningen de behöver göra allt detta är för att de har ingen stark teologiska stånd i det de predikar och vem som helst med lagom kunnighet kan förstöra deras narrativ i sina rötter.


    Inom Islam så har profeten varnat om dess sekter och extrimsit i alla sina former. 



    Säg: "Efterföljare av Evangeliet! Överskrid inte sanningens gränser i utövningen av er religion. Och rätta er inte efter önsketänkandet hos dem som förut gick vilse och drog många med sig och som helt har förlorat den raka vägen ur sikte.


    5:77



    Och Vi har gjort er till ett mittens samfund, för att ni skall stå som vittnen mot alla människor och Sändebudet vara vittne mot er?.


    2:143   




    "Det kommer att finnas splittring och sekterism i min nation, och ett folk kommer att komma med vackra ord och onda handlingar. De kommer att recitera Koranen, men den kommer inte att passera utanför deras strupar. De kommer att lämna religionen som en pil lämnar sitt mål, och de kommer inte att återvända till den på samma sätt pilen inte återvänder till sin båge. De är det värsta i skapelsen. välsignad  är de som kämpar mot dem och dödas av dem. De kallar till Allahs bok, men de har ingenting med den att göra. Den som bekämpar dem är bättre för Allah än dem."



    Källa: Sunan Ab? D?w?d 4765.




    Muslimska organisationer har gjort stora intag och investerar mycket för att bekämpa de.


    Vilket de gör genom att ge religiös kunskap,motivera folk praktisera och ge starkare gemenskap till der normativa Islam som profeten predikar.


    De gjorde insatser på föreläsa i moskeer,sociala medier och skriva böcker/fatwa (religiösa uttalande).


    Vilket du inte ser om du är del av Gemenskapen.



    Att begränsa religiösa kunskap, göra det svårt att praktisera och försvaga gemenskap i sverige/Europa


    Är 100% garanterad att  föda extremist.


    Detta är naturen av extremism föder extremism på andra hållen.


    Om sveriges respons va detta tror jag vid den tiden skulle resultera i att skulle vara ett utbrott av IS krigare skulle bildas i sverige som vi inte ens kan tänka sig.



    https://islam.nu/videor/extremism-och-terrorism/


    https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:813603/FULLTEXT01.pdf




    När det kommer till quran bräningar respon av muslimer var fel, det var emotionellt respons och bekräftelse till de om deras utanförskap i samhället/Europa. Du ser ingen som bränner bibeln,Torah eller andra skrifter. Det är inte för att alla tror de är Heliga eller inte  men för främlingsfientlighet liger på Islam nu förtiden.



    Enligt koranen har muslimer skyldigheten att praktisera och memorera men ingen skyldighet att ?skydda?  den. Det är Gud som har tagit ansvarar för det i koranen.



    Det är Vi som har uppenbarat denna Koran steg för steg och Vi skall helt visst slå vakt om den!


    15:9




    Muslimer borde veta bättre och borde ha besvarat på det bästa sättet. 



    Han gjorde det för att Provocera och få en reaktion, vilket han fick.



    Islam förespåka att besvara på samma sätt eller bättre för att kalla till Guds väg.


    Att bränna egendom av oskyldiga och boxa en idiot som gör det för att få uppehållstillstånd är inget som godkänns eller förespråkas av nån med lärd i deras tro.


    Vilket der lärda på i sverige och internationellt förespråkat för muslimerna att bemöta detta på bättre sätt enligt  traditionen av profeten.




    https://www.youtube.com/shorts/m6Kgu0npKrc




    ">


    Folk som var där:



    ">




    Hoppas det har besvarat de tänkarna som du tåg upp och du är välkommen fråga om du undrar nåt.

Svar på tråden Otrohet inom islam