• Anonym (Vad tror du?)

    Tror du att stress och sorg över att inte bli gravid kan påverka fertiliteten negativt?

    Tror du det eller kanske har erfarenhet av det?

  • Svar på tråden Tror du att stress och sorg över att inte bli gravid kan påverka fertiliteten negativt?
  • Anonym (Nej)

    Nej det påverkar inte. Det är inte den typen av stress som stör ut kroppen, utan hög och långvarig stress, som t ex på jobbet.

  • Anonym (Vad tror du?)
    Anonym (Nej) skrev 2021-11-06 17:18:20 följande:

    Nej det påverkar inte. Det är inte den typen av stress som stör ut kroppen, utan hög och långvarig stress, som t ex på jobbet.


    Hur vet du det?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Vad tror du?) skrev 2021-11-06 17:21:49 följande:
    Hur vet du det?
    För att jag har lärt mig det genom åren, allmänbildad, beläst, kalla det vad du vill.
  • Anonym (Vad tror du?)
    Anonym (Nej) skrev 2021-11-06 17:27:35 följande:

    För att jag har lärt mig det genom åren, allmänbildad, beläst, kalla det vad du vill.


    Fast jag och flera andra har erfarenhet av att det påverkat fertiliteten. Bara för att det inte går att bevisa i studier så betyder det inte att det inte skulle kunna påverka.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Vad tror du?) skrev 2021-11-06 17:30:04 följande:
    Fast jag och flera andra har erfarenhet av att det påverkat fertiliteten. Bara för att det inte går att bevisa i studier så betyder det inte att det inte skulle kunna påverka.
    Anekdotisk bevisning funkar inte. Läs fakta istället. Finns massor om man googlar.
  • Anonym (F)
    Anonym (Nej) skrev 2021-11-06 17:18:20 följande:

    Nej det påverkar inte. Det är inte den typen av stress som stör ut kroppen, utan hög och långvarig stress, som t ex på jobbet.


    Fast hög och långvarig stress är just vad man har när man försökt bli gravid under en lång tid och vissa hormonrubbningar kan orsakas av stress.
  • Anonym (F)
    Anonym (Nej) skrev 2021-11-06 17:33:26 följande:

    Anekdotisk bevisning funkar inte. Läs fakta istället. Finns massor om man googlar.


    Fakta är att man kan få hormonrubbningar av stress vilket kan inverka på fertiliteten. Finns massor om man googlar.
  • Anonym (Jo)

    Fast att inte kunna få barn på flera år och försöka månad in och månad ut, räkna dagar till mens, räkna dagar till ägglossning kallar jag en långvarig stress? Extrem påfrestande för både kroppen och det mentala

Svar på tråden Tror du att stress och sorg över att inte bli gravid kan påverka fertiliteten negativt?