• Semlan3

    När somnar era 4,5 åringar?

    Har en 4,5 åring som somnar sent i våra ögon. Hon är extremt sbårsövd. Har inte sovit på dagen på flera år. Går upp på vardagar mellan 05.30-06.00. Vi får och lägger oss vid 19-19.30 och läser, pratar och lyssnar på ljudbok. Ändå somnar hon inte förrän framåt 20.30-20.45. Ibland är det för att hon inte vill sova och busar. Ibland ligger hon bara men utan att somna. Tar på energin med så långa läggningar. Har försökt lägga henne senare men då somnar hon senare.... Så lär somnar era barn i samma ålder?

  • Svar på tråden När somnar era 4,5 åringar?
  • Gasellen87

    Mina barn är lite äldre och yngre just nu men när de va i den åldern så la de sig runt 18.30-19.00. Har alltid somnat snabbt i själva sina sängar efter nattningsrutinerna. Somnade nog oftast runt 19-19.30.

    De stora 8 och 6 år lägger sig vid 20.00 och somnar oftast inom en kvart. Yngsta är bara 20 månader och lägger sig 18.30, men kan ta lång tid vissa kvällar innan han somnar, runt 1 timme.

    Tänker på det är inte så att hon är för trött/övertrött? Att hon behöver lägga sig tidigare. Vad gör hon innan det är dags för sängen?

  • Semlan3
    Gasellen87 skrev 2021-10-28 19:23:49 följande:

    Mina barn är lite äldre och yngre just nu men när de va i den åldern så la de sig runt 18.30-19.00. Har alltid somnat snabbt i själva sina sängar efter nattningsrutinerna. Somnade nog oftast runt 19-19.30.

    De stora 8 och 6 år lägger sig vid 20.00 och somnar oftast inom en kvart. Yngsta är bara 20 månader och lägger sig 18.30, men kan ta lång tid vissa kvällar innan han somnar, runt 1 timme.

    Tänker på det är inte så att hon är för trött/övertrött? Att hon behöver lägga sig tidigare. Vad gör hon innan det är dags för sängen?


    Vi leker en stund efter maten och sen tittar på tv innan vi läser. Vår 3 åring sover på dagen men somnat alltid max 5 min efter att man släckt lampan...
  • Spucks
    Semlan3 skrev 2021-10-28 19:17:34 följande:

    Har en 4,5 åring som somnar sent i våra ögon. Hon är extremt sbårsövd. Har inte sovit på dagen på flera år. Går upp på vardagar mellan 05.30-06.00. Vi får och lägger oss vid 19-19.30 och läser, pratar och lyssnar på ljudbok. Ändå somnar hon inte förrän framåt 20.30-20.45. Ibland är det för att hon inte vill sova och busar. Ibland ligger hon bara men utan att somna. Tar på energin med så långa läggningar. Har försökt lägga henne senare men då somnar hon senare.... Så lär somnar era barn i samma ålder?


    Min 4 åring brukar lägga sig mellan kl. 19 och 20. Under sommaren kan det vara senare, under vintern är det ibland lite tidigare. Han sover ungefär 12 timmar. Han får en kort god natt saga i sängen följd av en vaggvisa. Sedan somnar han själv, dvs. jag stannar inte hon honom tills han har somnat. För det mesta somnar han direkt, men ibland pratar eller sjunger han för sig själv ett tag.

    Vad händer om du lämnar rummet efter nattningen? Det är roligare att busa om man har publik. Är det en fast rutin ni har med läsning, prat och ljudbok?


    Semlan3 skrev 2021-10-28 19:38:53 följande:
    Vi leker en stund efter maten och sen tittar på tv innan vi läser. Vår 3 åring sover på dagen men somnat alltid max 5 min efter att man släckt lampan...
    Barn ska inte titta på TV eller har annan skärmtid i minst en timme innan läggdags. Det kan böka upp och gör det svårare att somna.
  • Mortiscia80

    Han vaknar samma tid som ert barn. Vi påbörjar läggningen strax efter 19 med att borsta tänder och kissa. Sedan läser jag för honom ungefär en halvtimme, trekvart och han somnar i runda slängar vid kl 20. Vissa sena kvällar kan det bli ända till nästan 20:30. Han har inte heller sovit dagtid på flera år.

  • magelita80

    Barn har ju olika sömnbehov. Jag har 3 barn. En som precis fyllt 5 år, en som är 7 och en som är 12. 5 åringen lägger vi vid 19.30-20 och det tar 30-40 min, ibland upp till en timme men vi vaknar efter 7. 7 åringen och 12 åringen lägger sig samtidigt eftersom 7 åringen har litet sömnbehov och 12 åringen har stort.

  • Semlan3
    Mortiscia80 skrev 2021-10-29 08:15:26 följande:

    Han vaknar samma tid som ert barn. Vi påbörjar läggningen strax efter 19 med att borsta tänder och kissa. Sedan läser jag för honom ungefär en halvtimme, trekvart och han somnar i runda slängar vid kl 20. Vissa sena kvällar kan det bli ända till nästan 20:30. Han har inte heller sovit dagtid på flera år.


    Tack! Skönt att vi inte är ensamma. Somnar ert barn själv? För det är mest att det är så jobbigt att halva kvällen går åt att ligga bredvid henne. Hon blir helt hysterisk om vi går och spenderar då hela kvällen åt att springa upp ur sängen och gråta.
  • Mortiscia80
    Semlan3 skrev 2021-10-29 08:43:51 följande:
    Tack! Skönt att vi inte är ensamma. Somnar ert barn själv? För det är mest att det är så jobbigt att halva kvällen går åt att ligga bredvid henne. Hon blir helt hysterisk om vi går och spenderar då hela kvällen åt att springa upp ur sängen och gråta.
    Nej jag finns kvar i rummet tills han somnar. Antingen somnar han medan jag läser (hur gulligt är inte det!) eller så hinner jag släcka lampan och då ligger jag bredvid honom tills han somnar, det tar ändå bara en liten stund oftast.

    Eftersom hon blir så ledsen av att vara ensam skulle jag säga att ni så klart ska vara kvar. Och förvänta inte att hon kommer att lugna ner sig på bara en vecka, det tar tid att känna trygghet och att landa i det.
  • Elin P

    Min 4,5 åring brukar somna mellan 19.30-20.15. Sen på morgonen vaknar han mellan 5-7 beroende på. Han är i stort sett aldrig trött och grinig dagtid och somnar inte i bilen om vi kör så han får tillräckligt med sömn. Vissa barn har ju inte så stort sömnbehov. Det är lika med min 10-åring som kan somna mellan 21.30-22 och ofta går upp före 7 varje dag vardag som helg. Och han är heller inte trött dagtid.

  • Elin P

    Vi lägger inte 4-åringen förrän någon kvart innan vi tror att han kan somna. Läser då en bok och ligger bredvid honom och han somnar då direkt. Skulle vi lägga honom för tidigt får vi hålla på en evighet med nattningen.

Svar på tråden När somnar era 4,5 åringar?