• Anonym (Funderar)

Kvinnor - skulle ni dejta bisexuell man?

Finns en man i min närhet som är fantastiskt trevlig och väldigt snygg. Han är också bisexuell och jag vet inte hur jag ska tänka runt det.

Har aldrig träffat på en bisexuell man tidigare (har dock ett gäng bögkompisar, men de är ju inte intresserade av mig). Tänker att om jag dejtar honom så kan jag liksom aldrig slappna av Obestämd 

Jag har en tendens att bli svartsjuk ibland, och hittills har jag i alla fall känt lugnet när mina tidigare respektive har hängt med killkompisar. Dejtar jag denna och han ska ut med killkompisar så vet jag ju inte om det bara är kompisar eller om det finns annat intresse med.

Ni som dejtat bisexuella - var det annorlunda? Hur upplevde ni svartsjukeproblem osv? Några råd att ge?

Ni som är bisexuella får gärna ge er input och förklara ert tänk.

• Svar på tråden Kvinnor - skulle ni dejta bisexuell man?
  • Anonym (Tjej)

Jag är bi och monogam, ser inga problem.

• Anonym (E)

Jag har dejtat en bisexuell kille och det var inte något problem. Han ville inte ligga med varje person som han såg och inte med sina vänner.

• Anonym (Kvinna)

Självklart skulle jag kunna dejta en bisexuell man. Jag är ju ingen homofob. Det är väldigt problematiskt och bifobiskt att inte vara öppen för en bisexuell person, bara på grund av att denne är bisexuell.

Hur du ska tänka runt detta? Det är väl inte så mycket att fundera på. Han är en vanlig människa som gillar både män och kvinnor. Att bisexuella människor är otrogna i större utsträckning än heterosexuella eller homosexuella människor är ju en gammal fördom. Varför ska du inte kunna slappna av bara för att han är bisexuell? Ska han inte kunna ha några kompisar överhuvudtaget? Tror du att bisexuella människor tänder på och blir kär i alla människor? Jag köper inte det resonemanget.

Det kommer alltid finnas folk som är otrogna, oberoende av sexuell läggning. Det har inte med sexuell läggning att göra. Det har att göra med hur man är som människa och vilka moraler man har. Man måste kunna lita på sin partner, annars är det dödsdömt. Att inte lita på en människa enbart på grund av att denna är bisexuell är extremt problematiskt och det spär bara på de fördomar folk redan har om bisexuella människor.

Såklart att han kan ha vänner som är killar. Tror du på riktigt att han är intresserad av alla människor bara för att han är bisexuell? Bisexuella människor har också vänner, utan att det finns något intresse med i bilden. Börja med att bli av med dina fördomar, annars kommer du absolut inte kunna dejta den här mannen (om han nu ens vill dejta dig).

• Anonym (Inte du tydligen)

Du kan nog inte det eftersom du ställer frågan. De flesta övriga skulle kunna. Det är ganska förnedrande mot honom och övriga bi att tänka som du gör.

• MammAmma

Bisexualitet har inget att göra med hur trogen man är. Sånt grundar sig i integritet, förmåga att sätta och upprätthålla gränser för sig själv och andra och impulskontroll, inte sexuell läggning.

Ja, jag har dejtat bisexuella, det var inget annorlunda med det, annat än att just de var mer öppna för sexuell experimentering.

Jag förstår att så många män ljuger om och/eller döljer sin bisexualitet då homosexualitet anses betydligt mer 'okej' än manlig bisexualitet. Det medföljer ett sådant stigma som 2021 borde vara totalt utdaterat, men icke då.

• Glinda från Oz

Det är just pga den här inställningen som jag oftast mörkar min läggning när jag dejtar. Många pratar om att homosexuella blir diskriminerade och de blir de men bifobi är mer utbrett. Vi ska ta både homo- och heterosexuellas fördomar och blir nästan aldrig representerade på ett bra sätt.

Du behöver jobba på din svartsjuka. En heterosexuell man kan ha tjejkompisar och umgås definitivt i sammanhang där tjejer ingår (t.ex på jobbet) En straight kille kan ragga tjejer på Tinder mm Att man är vi betyder inte att man är promiskuös och vill ligga med alla man träffar.

• Anonym (Funderar)

Tack för svar alla (givande, verkligen)!

Måste förklara igen; detta är nytt för mig. Har aldrig upplevt liknande, så tänk på det innan ni dömer mig. Jag vet inte hur bisexuella tänker i relationer; om det är andra regler osv. Mina bögkompisar har definitivt andra relationsregler gentemot de jag är van vid, där de tycker sex med andra män är ok för det är "bara sex". Och jag vet ju med mig att jag kan vara svartsjuk, därav problemet.

• Anonym (Detr har det faktiskt.)
    MammAmma skrev 2021-09-21 16:16:40 följande:

Bisexualitet har inget att göra med hur trogen man är. Sånt grundar sig i integritet, förmåga att sätta och upprätthålla gränser för sig själv och andra och impulskontroll, inte sexuell läggning.

Ja, jag har dejtat bisexuella, det var inget annorlunda med det, annat än att just de var mer öppna för sexuell experimentering.

Jag förstår att så många män ljuger om och/eller döljer sin bisexualitet då homosexualitet anses betydligt mer 'okej' än manlig bisexualitet. Det medföljer ett sådant stigma som 2021 borde vara totalt utdaterat, men icke då.

Många bisexuella har högre halter av progesteron (ett slags hormon som kan omvandlas till testosteron eller östrogen). Progesteron är kopplat till ökad libido.

Tror det dock har rätt liten effekt, men ändock en effekt vilket leder till något mindre sexuell impulskontroll:)
  • Glinda från Oz
    Anonym (Funderar) skrev 2021-09-21 16:22:26 följande:

Måste förklara igen; detta är nytt för mig. Har aldrig upplevt liknande, så tänk på det innan ni dömer mig. Jag vet inte hur bisexuella tänker i relationer; om det är andra regler osv. Mina bögkompisar har definitivt andra relationsregler gentemot de jag är van vid, där de tycker sex med andra män är ok för det är "bara sex". Och jag vet ju med mig att jag kan vara svartsjuk, därav problemet.

Det du beskriver har inget med bögar att göra utan det gäller specifikt de personerna du känner. Bögar har också fasta monogama relationer. En av mina närmsta vänner (som är kille) blev tillsammans med sin pojkvän när de båda var 16 år. De har var oskulder när de träffades och har alltså bara varit med varandra.

Det spelar ingen roll om du saknar erfarenhet det är ändå fördomar. Tänk såhär, skulle du tveka om en mörkhyad person gick in i en affär för att alla mörkhyade personer kanske stjäl? Du förutsätter något negativt om en person, endast baserat på sexuell läggning det är fördomar.
  • Anonym (E)
    Anonym (Funderar) skrev 2021-09-21 16:22:26 följande:

Varför skulle det vara andra regler eller annorlunda för att man kan vara kär i ett kön till? Jag är även bi själv och inte skulle jag ligga med någon annan än min partner.

Bara för att dina vänner inte är monogama så är det inte normen för homosexuella.

Svar på tråden Kvinnor - skulle ni dejta bisexuell man?