• xx19

    Myndighetsutövning

    Hej! 

    Jag är kallad på arbetsintervju hos arbetsförmedlingen. De kommer säkerligen fråga hur jag ser på myndighetsutövning. Jag har ingen erfarenhet av detta då jag är nyexaminerad. Hur skulle jag kunna svara på denna fråga? 

    Tusen tack på förhand!

  • Svar på tråden Myndighetsutövning
  • Anonvm

    Säg att du bara längtar tills tjänstemannasvaret återinförs, då kommer det äntligen bli lite ordning på torpet igen. 

  • Anonym (Eva)
    xx19 skrev 2021-03-05 21:18:27 följande:

    Hej! 

    Jag är kallad på arbetsintervju hos arbetsförmedlingen. De kommer säkerligen fråga hur jag ser på myndighetsutövning. Jag har ingen erfarenhet av detta då jag är nyexaminerad. Hur skulle jag kunna svara på denna fråga? 

    Tusen tack på förhand!


    Hur kommer det sig att du tror att de kommer ställa den frågan? Ska du jobba på deras sanktionsavdelning eller liknande? Vad tror du själv att det är för typ av myndighetsutövning som arbetsförmedlingen utför?
  • Anonym (Myndig)
    Anonym (Eva) skrev 2021-03-05 22:23:58 följande:

    Hur kommer det sig att du tror att de kommer ställa den frågan? Ska du jobba på deras sanktionsavdelning eller liknande? Vad tror du själv att det är för typ av myndighetsutövning som arbetsförmedlingen utför?


    Myndighetsutövning har inte bara med sanktioner att göra. Det gör vi alla inom myndigheten antingen genom att fatta beslut eller vidta någon form av åtgärd som berör våra sökande.
  • Anonym (Myndig)
    Anonvm skrev 2021-03-05 21:45:34 följande:

    Säg att du bara längtar tills tjänstemannasvaret återinförs, då kommer det äntligen bli lite ordning på torpet igen. 


    Jag håller med till viss del att det inte vore helt fel faktiskt.
  • Anonvm
    Anonym (Myndig) skrev 2021-03-05 23:58:48 följande:
    Jag håller med till viss del att det inte vore helt fel faktiskt.
    Dina beslut som tjänsteman har ju direkt effekt på andra individers liv, självklart ska du ta ansvar över dina beslut.
    Samt acceptera risken att behöva försvara och ta personligt ansvar över dina beslut i en rättsprocess om de blir ifrågasatta.
  • Anonym (Myndig)
    Anonvm skrev 2021-03-06 00:05:54 följande:

    Dina beslut som tjänsteman har ju direkt effekt på andra individers liv, självklart ska du ta ansvar över dina beslut.

    Samt acceptera risken att behöva försvara och ta personligt ansvar över dina beslut i en rättsprocess om de blir ifrågasatta.


    Ja alltså jag håller med, men jag skrev "till viss del" eftersom det är en stor apparat som behöver fungera som den ska för att den enskilde ska kunna krävas på ansvar. Dvs de brister som finns idag ligger på högre nivå än den enskilde. Förändringarna som sker och har skett tar tid men förhoppningsvis är vi verkligen på väg mot något mycket bättre.
  • Anonvm
    Anonym (Myndig) skrev 2021-03-06 00:16:58 följande:
    Ja alltså jag håller med, men jag skrev "till viss del" eftersom det är en stor apparat som behöver fungera som den ska för att den enskilde ska kunna krävas på ansvar. Dvs de brister som finns idag ligger på högre nivå än den enskilde. Förändringarna som sker och har skett tar tid men förhoppningsvis är vi verkligen på väg mot något mycket bättre.
    Du har rätt grundinställning.

    Hoppas du har pondus nog att försvara den i praktiken.

    Vägra skriva under på ett beslut som DU anser felaktigt, om DU tvingas bryta mot lagar o regler för att "få verkamheten att fungera" när du jobbar på en myndighet så visar det på ett systemfel som DU har ett personligt ansvar att göra samhället medvetet om, och hänga ut ansvariga chefer.

    Jag önskar dig all lycka till, du kommer behöva det.
  • Räkan77

    Att du inte har personlig erfarenhet av myndighetsutövning är ju självklart om du är nyutexaminerad så det kommer de ju känna till. Läs på arbetsförmedlingens hemsida kring vilken myndighetsutövning du skulle komma att utföra. Sen säger du att du känner dig redo att ta det ansvaret för att utbildningen gett dig verktyg till det. På många ställen får inte oerfarna fatta egna beslut, utan det är kollegor som formellt fattar besluten i början.

    Om du känner att jobbet passar dig så kommer det gå bra!

  • Anonym (Myndig)
    Anonvm skrev 2021-03-06 00:37:07 följande:

    Du har rätt grundinställning.

    Hoppas du har pondus nog att försvara den i praktiken.

    Vägra skriva under på ett beslut som DU anser felaktigt, om DU tvingas bryta mot lagar o regler för att "få verkamheten att fungera" när du jobbar på en myndighet så visar det på ett systemfel som DU har ett personligt ansvar att göra samhället medvetet om, och hänga ut ansvariga chefer.

    Jag önskar dig all lycka till, du kommer behöva det.


    Jag jobbar inte med att fatta beslut utan med granskning och kontroll. Du som verkar ha koll på myndigheten vet kanske att det sedan drygt 1 år finns en ny enhet som kommit till just för att det ska bli mer rättssäkert. Lagarna har varit de samma hela tiden men de har inte följts utan det här varit mycket godtyckliga bedömningar. Det är det jag menar med att få verksamheten att fungera, att alla följer de regelverk som vi omfattas av och att alla får ordentlig utbildning i hur dessa ska tillämpas och INTE går på vad en själv tycker.
  • Jamesdio

    Svara att du förutsätter att all myndighetsutövning sker på ett rättssäkert sätt och att alla ärenden hanteras på ett sakligt och objektivt sätt och utan att diskriminera någon enligt gällande relevanta lagar. 

Svar på tråden Myndighetsutövning