• Anonym (Förbryllad)

    Jumper, fånigt ord

    Udda fråga, men vill ändå höra här.

    Jag sa åt mitt barn att ta på sig en jumper under jackan. Hen skrattade så hen kiknade och frågade mig vilket århundrade jag lever i och sa att det är ett superfånigt ord.

    Är det det?

  • Svar på tråden Jumper, fånigt ord
  • Sisisisi

    Måste ju varit evigheter sedan man brukade använde det ordet. Mina tonåringar vet nog inte alls vad det är. Men ordet i sig är ju rätt gulligt.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Silverjenny

    Är det inte ett 50-talsord? Som syftar på de tajta rundhalsade jumprarna som var så populära då, som var så åtsmitande att det syntes när tuttarna hoppade = jumper

    Det låter lite omodernt, har inte hört någon säga det på evigheter. Det känns lite extra retro för att det är ett engelskt ord som man uttalar på svenska till skillnad från nyare engelska ord som används i svenskan men uttalas på engelska.

    Kan tänka mig att finlandssvenskan använder det fortfarande, det är ett så underbart gammelsvenskt lite lillgammalt språk. Jag älskar finlandssvenska!!

  • Kusinen

    Jag är också uppväxt med ordet jumper, men har sett att det "försvunnit".

    För mig är det ett problem eftersom "tröja" och "jumper" är två olika saker för mig. En "tröja" är ett något tjockare plagg som man har över en tshirt, ett linne eller en jumper.

    En jumper är ett långärmat tunnare plagg som man oftast har direkt mot kroppen.

  • TheDucky
    Kusinen skrev 2020-10-20 07:02:16 följande:

    Jag är också uppväxt med ordet jumper, men har sett att det "försvunnit".

    För mig är det ett problem eftersom "tröja" och "jumper" är två olika saker för mig. En "tröja" är ett något tjockare plagg som man har över en tshirt, ett linne eller en jumper.

    En jumper är ett långärmat tunnare plagg som man oftast har direkt mot kroppen.


    Samma här! En jumper, tröja, hoodie, sweatshirt är inte samma.

    Men min mormor använder ordet jumper till alla tröjor. "Ska du inte ha en jumper?" Jag blir knäpp på det samtidigt som det är gulligt när ens 77-åriga mormor bara vill väl.
  • Flash Gordon

    Inte mer fånigt än att det säljs jumprar på ungdomliga BikBok

    JUMPER

    Och en hel butik ägnad åt jumprar

    www.jumperfabriken.se/jumprar

    sv.wikipedia.org/wiki/Jumper


    En jumper (engelska jump, hopp) är en slags tröja. Det är en kort, figursydd tröja, oftast rundhalsad, med långa eller korta ärmar. Ordet kommer från brittisk engelska (på amerikansk engelska syftar det på en ärmlös klänning som bärs utanpå en topp).


    Jumpern blev först populär som atletisk sporttröja i början av 1900-talet och fick sitt namn på 1920-talet. Det är främst ett damplagg utanför sportvärlden

Svar på tråden Jumper, fånigt ord