• Soon2beMrs

    Fosterrörelser i v17, var i magen?

    Hej!

    Ni som känt fosterrörelser typ i vecka 17, vart i magen har ni känt dom? Nere vid blygdbenet eller högre upp?

  • Svar på tråden Fosterrörelser i v17, var i magen?
  • Soon2beMrs
    Långbenopluto skrev 2020-02-28 09:25:22 följande:

    Det är lika svårt att svara på som att svara på hur långt ett snöre är.


    Varför skulle det vara så svårt att svara på? Känner man en buff så vet man väl vart man kände den? Långt ner, långt upp, höger, vänster.. Det är inte som att det inte går att urskilja vad som händer vart i magen. När man inte längre är ett barn så brukar man kunna beskriva var i magen det gör ont, osv.
  • Polly1981

    Jag kände i förra veckan (16) hur det bökade runt i nedre delen av magen. Där känner jag även som en luftig boll som fyller ut magen emellanåt.

    Bebisen ska ju vara mellan blygdbenet och nacken dessa veckor

  • Långbenopluto
    Soon2beMrs skrev 2020-02-28 09:43:32 följande:
    Varför skulle det vara så svårt att svara på? Känner man en buff så vet man väl vart man kände den? Långt ner, långt upp, höger, vänster.. Det är inte som att det inte går att urskilja vad som händer vart i magen. När man inte längre är ett barn så brukar man kunna beskriva var i magen det gör ont, osv.
    Jag menar att det är omöjligt för fostret är så litet så det kan kännas precis överallt. Inte bara specifikt på ett ställe.
  • Soon2beMrs
    Polly1981 skrev 2020-02-28 10:09:43 följande:

    Jag kände i förra veckan (16) hur det bökade runt i nedre delen av magen. Där känner jag även som en luftig boll som fyller ut magen emellanåt.

    Bebisen ska ju vara mellan blygdbenet och nacken dessa veckor


    ???? Ja precis, jag har förstått det som att livmodern borde vara någonstans mitt mellan blygdbenet och naveln denna veckan men min är ända upp till naveln. Och jag kände för några dagar sen små buffar nere vid blygdbenet till höger men igår va dom i navelhöjd till vänster.

    Så jag bara undrar om det är vanligt att den är ända till naveln och att känna så högt upp. ????
  • Soon2beMrs
    Långbenopluto skrev 2020-02-28 10:14:26 följande:

    Jag menar att det är omöjligt för fostret är så litet så det kan kännas precis överallt. Inte bara specifikt på ett ställe.


    Det förstår jag såklart också. Men det går ju inte känna 5 cm ovanför naveln om livmodern är 5 cm under naveln. Därav min fråga, i vilken höjd har ni känt runt denna veckan? Eftersom det står överallt att livmodern är upp till mitt mellan blygdbenet och naveln i denna veckan men min är ända upp till naveln och jag känner buffar så långt upp också. Jag ville bara veta om det är fler som känt ända uppe vid naveln i v17 utan att ha haft en gigantisk bebis på ul.
  • Anonym (Undran)

    Får jag hoppa in och fråga om det är normalt att inte känna rörelser i v17 fast det inte är första barnet? Man blir ju orolig...

  • Soon2beMrs
    Anonym (Undran) skrev 2020-02-28 11:28:35 följande:

    Får jag hoppa in och fråga om det är normalt att inte känna rörelser i v17 fast det inte är första barnet? Man blir ju orolig...


    Det tror jag inte du behöver oroa dig för, jag kände första gången för 6 dagar sen och efter vad jag förstått så är det väldigt olika beroende på vart moderkakan ligger osv så att varje graviditet är olika. Jag tror att det är efter v25 dom säger att man borde känna varje dag och det är ju länge kvar dit!
  • Anonym (Undran)

    Ah tack!

    Pratas så mycket om Fosterrörelser redan V. 14-15 från folk så man börjar ändå undra. Med tidigare barnen kände jag den 19+ och 18+. Är precis 17 hela veckor imorgon men tror inte jag har känt något än.

    Ska försöka ha lite is i magen. Haha.


    Soon2beMrs skrev 2020-02-28 12:02:07 följande:

    Det tror jag inte du behöver oroa dig för, jag kände första gången för 6 dagar sen och efter vad jag förstått så är det väldigt olika beroende på vart moderkakan ligger osv så att varje graviditet är olika. Jag tror att det är efter v25 dom säger att man borde känna varje dag och det är ju länge kvar dit!


  • Soon2beMrs
    Anonym (Undran) skrev 2020-02-28 12:08:43 följande:

    Ah tack!

    Pratas så mycket om Fosterrörelser redan V. 14-15 från folk så man börjar ändå undra. Med tidigare barnen kände jag den 19+ och 18+. Är precis 17 hela veckor imorgon men tror inte jag har känt något än.

    Ska försöka ha lite is i magen. Haha.


    Ja det tycker jag att du kan ha! Jag fick någon liten buff längst ner vid blygdbenet till höger och sen resten har jag känt i navelhöjd men ganska mycket till vänster. Så det känns som att där mellan kanske det ev är en moderkaka ivägen. Har dock inte varit på nåt ultraljud än så vet inte säkert.
  • Kexsmula

    Vid den veckan kände jag mest rörelser vid höger om naveln ungefär. I vecka 15 kändes det mest som fladder medan i vecka 17 ungefär kände jag riktiga buffar/sparkar. Detta var dock vid andra barnet, första graviditeten kände jag inget förrän vid vecka 20+.

  • Johan70
    Långbenopluto skrev 2020-02-28 10:14:26 följande:
    Jag menar att det är omöjligt för fostret är så litet så det kan kännas precis överallt. Inte bara specifikt på ett ställe.

     


    Så första gången när du kände ditt barn, så var det lite överallt och du kommer inte riktigt ihåg var?

  • Lilant

    Känt från vecka 12 :) mellan vecka 12- 18 så va det mellan blygdbenet och naveln fram till vecka 23 runt naveln och nu I vecka 26 så är hon uppe nästan vid revbenen :) men jag är udda säger min bm :) är 170 cm lång om de hjälper, ganska långt torso:)

  • Lilant

    Juste hon har också bestämt att höger sida är mammas bästa sida haha fast det är bara nu senaste veckan (26) hon äventyrat ut mot vänster några gånger annars har de varit i mitten eller höger

  • Anonym (Ani)

    Jag kände det som ett litet pirr långt ner till höger. Förstod inte alls att det var rörelser förens efter några veckor när det blev oftare och oftare på exakt samma sätt och ställe. Där nere sparkade han sen konstant rätt länge tills han äntligen började sparka på lite andra ställen också

Svar på tråden Fosterrörelser i v17, var i magen?