• Astriidlind

    Babypuder ja eller nej?

    Använder ni babypuder till era bebisar?

    Jag köpte det till min son innan han föddes men har inte använt det än då min bvc sa att det inte är så bra då det samlas till små klumpar i deras veck.

    Han är väldigt röd på halsen och jag har dp använt olja el kräm men hur gör ni? Har läst att många använder puder för det.

    Jag har johnssons babypuder hemma är den bra isåfall?

  • Svar på tråden Babypuder ja eller nej?
  • Alvina

    Jag har aldrig använt det till mina barn. Jag smorde bara hudvecken med Inotyol när det behövdes och det funkade.

  • Smultronmarmelad

    Har bara använt puder på tjejen när hon hade svinkoppor, annars zinksalva eller Bepanthen om de haft röda områden eller rumpor.

  • Orkide

    Tre barn och har inte använt det. Enbart använt inotyol till röda rumpor till alla tre. Verkligen den bästa krämen!!

  • syntharen

    Har aldrig använt det till nån av mina 3 barn. Kan tänka mig att man förr använde det för att underlivet skulle hållas torrt då dåtidens blöjor inte var så effektiva som dagens. Dagens blöjor märker man ju inte på huden att barnet kissat.

    I röda arm- och halsveck och om rumpan är röd använder jag Bepanthen, gillar den bättre än Inotyol men det är nog en smaksak.

  • MsM84

    Jag använder det ibland. Om jag ska sätta på en ny blöja men huden är fuktig tycker jag om det. Vid röda områden däremot inotyol och aldrig båda samtidigt.

  • Physalis

    Jag köpte men använde aldrig. Hudveck tvättade jag rent med vatten och babyolja, baddade torrt och sen fet kräm på.


    Korrekturläser som en kratta
  • Jag är bara jag

    Inte till barnen, men på mig själv. Amnings-bh dygnet runt i drygt ett år blir varmt och kliar så jag pudrar mellan brösten och under.

  • Fliselisan

    Just Johnssons babypuder har de ju upptäckt asbest i, så det skulle jag undvika.

    Nät det gäller röda veck på halsen så är det bästa att hålla rent och torrt, så försvinner det röda snabbt. Badda försiktigt med ljummet vatten morgon o kväll + någon gång under dagen, var noga med att få det torrt.

  • Fliselisan

    Just Johnssons babypuder har de ju upptäckt asbest i, så det skulle jag undvika.

    Nät det gäller röda veck på halsen så är det bästa att hålla rent och torrt, så försvinner det röda snabbt. Badda försiktigt med ljummet vatten morgon o kväll + någon gång under dagen, var noga med att få det torrt.

  • Rödtjärnens Anna
    Astriidlind skrev 2019-06-24 23:39:49 följande:

    Jag är rätt Ny här på familjeliv och undrsr hur jag kan svara på era meddelanden. Asså svara en och en.


    Tryck på kugghjulet på det inlägg du vill kommentera (som finns längst upp på varje inlägg) och välj citera.
  • Storsten

    Vi har inte använt puder på våra barn utan bara smörj. Men; vår yngsta blev vid ngn månads ålder väldigt röd i sina veck på halsen. Jag rengjorde, luftade och smörjde med all jordens smörj och efter alla konstens regler men det blev bara värre. Visade bvc fler ggr men dom eldade på smörjandet. Till sist så var det en läkare, som undersökte henne för en annan åkomma, som såg det röda och direkt konstaterade att det förmodligen var svamp. Hon skrev ut svampsalva och det röda gick bort på några dagar... hepp.

  • LuWain

    Detta är ju en gammal tråd, men vill bara informera om att babypuder av talk är cancerogent. Johnsson&Johnsson har stämts för miljarder i USA och skulle förra året dra tillbaka alla sina talkprodukter, men finns ju andra märken, så var försiktiga. Anledningen är att talk är en mineral som ofta bryts tillsammans med asbest, som är cancerogent. Finns en del att läsa om man googlar tex "babypuder/talkpuder cancer". Verkar lagga efter lite i Europa med spridningen av denna kunskap, det är samma med smink som är talkbaserat. Som alternativ finns talkfritt puder av majsstärkelse. Potatisstärkelse nämns också i tråden! 

  • Astriidlind
    LuWain skrev 2024-04-01 16:21:44 följande:

    Detta är ju en gammal tråd, men vill bara informera om att babypuder av talk är cancerogent. Johnsson&Johnsson har stämts för miljarder i USA och skulle förra året dra tillbaka alla sina talkprodukter, men finns ju andra märken, så var försiktiga. Anledningen är att talk är en mineral som ofta bryts tillsammans med asbest, som är cancerogent. Finns en del att läsa om man googlar tex "babypuder/talkpuder cancer". Verkar lagga efter lite i Europa med spridningen av denna kunskap, det är samma med smink som är talkbaserat. Som alternativ finns talkfritt puder av majsstärkelse. Potatisstärkelse nämns också i tråden! 


    Hej! Mitt gamla inlägg. Jag använde aldrig puder på honom och inte på hans lillasyster heller. Gjorde min research och förstod att det inte är bra. Men bra att du skriver det så andra kanske ser det. 
Svar på tråden Babypuder ja eller nej?