• Ingentingviktigt

    Innebär dålig spermiekvalitet ökad risk för kromosomavvikelse?

    Jag och min sambo fick genomgå IVF pga dålig spermiekvalitet. Efter hans första spermieprov fick vi höra att spermierna var orörliga, men de kunde sedan se att några levde med hjälp av speciell färgning i lab. Nu när vi genomgick IVF hade han slutat röka 3 månader tidigare, och de sa då att spermieprovet såg mycket bättre ut. Jag har inte vågat fråga så mycket om det hela, förstod bara att det var en ovanlig avvikelse. Vi lyckades i alla fall få fram 2 jättefina befruktade ägg som överlevde fram till dag 5 då det var dags för insättning av det ena.

    Jag är nu gravid i vecka 9, vi fick se ett hjärta slå för 2 veckor sedan och allt såg bra ut. Jag är 30 år och min sambo 34, men vi bestämde oss ändå för att göra ett Kub-test. Och nu blev jag plötsligt väldigt orolig. Om spermierna inte simmar av sig själv, då är det ju inte normala spermier, är risken för kromosomavvikelser ökad då?

  • Svar på tråden Innebär dålig spermiekvalitet ökad risk för kromosomavvikelse?
  • SvenOlsson

    En man som har kromosomfel har det genetiska felet i varenda cell, inklusive sädescellerna. Antingen är alla bra eller alla dåliga. Jag gjorde ett sånt test som en del av processen för att donera sperma till det offentliga. Som jag förstått det är kromosomtest rätt dyra, eftersom de måste analysera generna. För min del påverkade det inte, som donator stod ju landstinget för det, men jag kan tänka mig en enskild person skulle dra sig för att göra sådant test utan speciell anledning

Svar på tråden Innebär dålig spermiekvalitet ökad risk för kromosomavvikelse?