• Russianwoman23

    Gravid och studerar, ok att inte vilja berätta det än?

    Är gravid i vecka 14. Studerar på halv distans. Fick reda på att jag var gravid i ca vecka 6. Jag vill fortsätta att studera fastän jag är gravid. Har börjat att synas på mig att jag är gravid. Vill dock helst inte berätta det för alla i min klass, då folk verkar vara emot att gravida/blivande föräldrar pluggar. Samtidigt går det inte att dölja länge till. Ska jag vänta tills alla ser det och fattar det själva eller ska jag berätta det redan nu för vissa ?

  • Svar på tråden Gravid och studerar, ok att inte vilja berätta det än?
  • OlgaElvira

    Du behöver inte berätta för dina studiekamrater, det är inget som angår dem. Endast om det är något moment i utbildningen som negativt kan påverka dig så bör du berätta och då främst för din kursledare och de som ska göra det praktiska momentet med dig. T.ex. om ni i utbildningen behöver hantera preparat som kan vara olämpliga för dig.
    De som har problem med att du studerar som gravid behöver du inte bry dig om . Det är deras problem och inte ditt. Om och när någon frågar så är det bara att säga, ja jag är gravid i vecka xx, mer behöver du inte säga.
    Och väldigt många grattis till den kommande familjemedlemmen. 

  • SoSS15
    Russianwoman23 skrev 2019-01-14 07:32:06 följande:

    Är gravid i vecka 14. Studerar på halv distans. Fick reda på att jag var gravid i ca vecka 6. Jag vill fortsätta att studera fastän jag är gravid. Har börjat att synas på mig att jag är gravid. Vill dock helst inte berätta det för alla i min klass, då folk verkar vara emot att gravida/blivande föräldrar pluggar. Samtidigt går det inte att dölja länge till. Ska jag vänta tills alla ser det och fattar det själva eller ska jag berätta det redan nu för vissa ?


    Följ magkänslan, gör det som känns bäst för DIG! Skit i vad alla andra tycker, det här handlar om dig, ditt val och ditt barn! :) Så även om dom tycker det är "fel" så har dom ingenting att säga emot ändå, eftersom det är DIG det handlar om! :)

    Man blir alltid dömd som mamma, från att man blir gravid och resten av barnens liv, så det enda man kan göra är att stå för det man tror på och göra det man själv anser vara bäst för sig själv och sin familj! :D <3

    Kram och grattis!
  • InaLo

    Köp några stora koftor så kan du nog gömma det några veckor till. Berättade själv i v 19 med mitt sista barn. Inget konstigt med att inte berätta i v 14.

  • zemer
    Russianwoman23 skrev 2019-01-14 07:32:06 följande:

    Är gravid i vecka 14. Studerar på halv distans. Fick reda på att jag var gravid i ca vecka 6. Jag vill fortsätta att studera fastän jag är gravid. Har börjat att synas på mig att jag är gravid. Vill dock helst inte berätta det för alla i min klass, då folk verkar vara emot att gravida/blivande föräldrar pluggar. Samtidigt går det inte att dölja länge till. Ska jag vänta tills alla ser det och fattar det själva eller ska jag berätta det redan nu för vissa ?


    Varför verkar de vara emot att gravid studerar?
    Jag studerar på högskola och hittills har 3 st blivit gravida i min klass, ingen har sagt nått negativt om det, alla har bara vart glada för deras skull.
    Men när eller om du berättar är ju upp till dig. 
  • tjockobbe

    Är gravid i vecka 10. Tänker hålla tyst så länge det går. Mest för att se hur länge jag kan gå innan nån märker.

    Studerar sista terminen på min utbildning så tänker kämpa igenom den utan att bry mig om vad folk kan tycka, för jag är glad och det är det som spelar roll. :)

  • Russianwoman23

    [quote=79360994][quote-nick]OlgaElvira skrev 2019-01-14 07:49:57 följande:[/quote-nick]Du behöver inte berätta för dina studiekamrater, det är inget som angår dem. Endast om det är något moment i utbildningen som negativt kan påverka dig så bör du berätta och då främst för din kursledare och de som ska göra det praktiska momentet med dig. T.ex. om ni i utbildningen behöver hantera preparat som kan vara olämpliga för dig.

    De som har problem med att du studerar som gravid behöver du inte bry dig om . Det är deras problem och inte ditt. Om och när någon frågar så är det bara att säga, ja jag är gravid i vecka xx, mer behöver du inte säga.

    Och väldigt många grattis till den kommande familjemedlemmen.

    Svar: Tack, det är svårt att inte ta åt sig nu när man är så känslig. Antar att de flesta bara tycker att blivande föräldrar inte har rätt att utbilda sig. Känner att jag inte tänker göra det till en big deal av det faktiskt, utan låta folk lista ut det själv. Tack så mycket! :)

  • Russianwoman23

    [quote=79360994][quote-nick]OlgaElvira skrev 2019-01-14 07:49:57 följande:[/quote-nick]Du behöver inte berätta för dina studiekamrater, det är inget som angår dem. Endast om det är något moment i utbildningen som negativt kan påverka dig så bör du berätta och då främst för din kursledare och de som ska göra det praktiska momentet med dig. T.ex. om ni i utbildningen behöver hantera preparat som kan vara olämpliga för dig.

    De som har problem med att du studerar som gravid behöver du inte bry dig om . Det är deras problem och inte ditt. Om och när någon frågar så är det bara att säga, ja jag är gravid i vecka xx, mer behöver du inte säga.

    Och väldigt många grattis till den kommande familjemedlemmen.

    Svar: Tack, det är svårt att inte ta åt sig nu när man är så känslig. Antar att de flesta bara tycker att blivande föräldrar inte har rätt att utbilda sig. Känner att jag inte tänker göra det till en big deal av det faktiskt, utan låta folk lista ut det själv. Tack så mycket! :)

  • Russianwoman23

    [quote=79360996][quote-nick]SoSS15 skrev 2019-01-14 07:50:38 följande:[/quote-nick]Följ magkänslan, gör det som känns bäst för DIG! Skit i vad alla andra tycker, det här handlar om dig, ditt val och ditt barn! :) Så även om dom tycker det är "fel" så har dom ingenting att säga emot ändå, eftersom det är DIG det handlar om! :)

    Man blir alltid dömd som mamma, från att man blir gravid och resten av barnens liv, så det enda man kan göra är att stå för det man tror på och göra det man själv anser vara bäst för sig själv och sin familj! :D <3

    Kram och grattis!

    Svar: ska skita i vad de andra tycker, jag är lycklig och ser fram emot detta, ingen får förstöra den glädjen för mig :) har hört ett och annat angående andra tjejer som har barn och pluggar i min klass, tycker det är bedrövligt att man ska sitta och snacka så mycket om hur andra sköter sina liv tyvärr. Tack så mycket! :D

  • Russianwoman23

    [quote=79361006][quote-nick]InaLo skrev 2019-01-14 07:54:37 följande:[/quote-nick]Köp några stora koftor så kan du nog gömma det några veckor till. Berättade själv i v 19 med mitt sista barn. Inget konstigt med att inte berätta i v 14.

    Svar: har många kläder som är stora nu, det enda jag kan ha på mig tyvärr :/ kan endast ha mammabyxor/gravidbyxor på mig nu och har varit orolig att de skulle märka av det. Säkert bara ren nojja från mitt håll.

  • Russianwoman23

    [quote=79361007][quote-nick]zemer skrev 2019-01-14 07:54:47 följande:[/quote-nick]Varför verkar de vara emot att gravid studerar?

    Jag studerar på högskola och hittills har 3 st blivit gravida i min klass, ingen har sagt nått negativt om det, alla har bara vart glada för deras skull.

    Men när eller om du berättar är ju upp till dig. 

    Svar: Jag tror att de flesta är svartsjuka på de som har barn eller tycker de som har barn/är gravida är sämre än dem.

  • Russianwoman23

    [quote=79361530][quote-nick]tjockobbe skrev 2019-01-14 11:20:12 följande:[/quote-nick]Är gravid i vecka 10. Tänker hålla tyst så länge det går. Mest för att se hur länge jag kan gå innan nån märker.

    Studerar sista terminen på min utbildning så tänker kämpa igenom den utan att bry mig om vad folk kan tycka, för jag är glad och det är det som spelar roll. :)

    Svar: känns bäst att göra det faktiskt.. har 1 år kvar på studierna, så slipper detta problemet sen :)

Svar på tråden Gravid och studerar, ok att inte vilja berätta det än?