• LillaGrodan123

    Rooibos-te?

    Hej,

    Jag undrar om någon med säkerhet vet om det är farligt att dricka rooibos-te som gravid?


    På livsmedelsverket står:
    Som gravid bör du vara försiktig med rooibos-te och även andra örtteer eftersom vi inte känner till om de innehåller något som kan vara skadligt för ditt barn.

    På flera andra sidor på nätet står det att rooibos-te är ofarligt eftersom det är koffeinfritt. 

    Någon som vet hur det ligger till?

  • Svar på tråden Rooibos-te?
  • Pentra

    Te i normal mängd är nyttigt, så även det som innehåller koffein/tein. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Anonym (Nädå)

    Kan inte tänka mig att det ät farligt på något sätt. Jag skulle dricka det

  • Anonym (Teälskare)

    Rooibos i sig bör inte vara någon fara, även om det inte finns någon forskning som stöttar på det. Men var uppmärksam på om teet bara består av rooibos eller även andra örter. De andra örterna kan ju vara såna som ska undvikas under graviditeten.

  • Anonym (absolut)

    jag drack enbart roiboos  när jag var gravid, jag är ingen kaffedrickare utan dricker i vanliga fall svart te, men kände att jag skulle undvika koffeinet fö min egen skull så körde rött te, va 2-3 koppar om dagen, min BM sa att det var inga problem och jag höll mig till de sorterna jag köpte på tehuset som inte innehöll några märkliga örter som kan vara dåliga i sig för en gravid, kolla med tehusen, de har bra koll!

  • LillaGrodan123

    Tack för svaren! Nu ska jag ta mig en kopp rooibos med gott samvete! 

Svar på tråden Rooibos-te?