• Anonym (Loooloooo)

Härmas narcissisten?

Ligger det i narcissistens natur att härmas? Vem är det narcissisten bestämmer sig för att härma för jag antar att narcissisten inte härmar varenda person i sin närhet? Går det att få narcissisten att sluta härma en? Att gå under jorden och aldrig mer visa sig själv eller sitt hem för att slippa bli efterapad är inte ett alternativ.

• Svar på tråden Härmas narcissisten?
  • Anonym (Suck)

Personer med denna störning är individer och amatörpsykologer ska inte lita för mycket på varandras tvärsäkra påståenden. Vet du ens om människan du syftar på har denna diagnos eller tror du att du som inte är legitimerad psykolog/psykiatriker kan ställa den själv?

• Anonym (Nej)

Det är nog snarare tvärtom. Narcissisten struntar TOTALT i dig eftersom denne anser att den själv är störst, vackrast, bäst och att alla runtomkring avundas denne.

Är det kanske du som tar efter pga avundsjuka?

• Anonym (Loooloooo)
    Anonym (Nej) skrev 2018-02-12 15:48:51 följande:
    Det är nog snarare tvärtom. Narcissisten struntar TOTALT i dig eftersom denne anser att den själv är störst, vackrast, bäst och att alla runtomkring avundas denne. Är det kanske du som tar efter pga avundsjuka?
    Men tror du inte att narcissisten kan apa efter någon som den om inte annat vill trycka ner lite genom att stjäla uppmärksamheten som denna får för sina kläder, hem, frisyr eller vad det nu må vara?

Om det var jag som apade efter någon så skulle jag väl knappast se det som ett problem och skriva en tråd om det?
  • AndreaBD

Jo, det är klart, hen härmas. Jag träffade en narcissist en gång, och märkte att han bara spelade teater. Och om någon bara härmas och spelar teater, vad drar du för slutsats då? Att han inte har någon egen personlighet. Det var i alla fall min slutsats.

Och då kommer hen ju knappast sluta härmas.

• AndreaBD
    Anonym (Loooloooo) skrev 2018-02-12 16:46:46 följande:
    Men tror du inte att narcissisten kan apa efter någon som den om inte annat vill trycka ner lite genom att stjäla uppmärksamheten som denna får för sina kläder, hem, frisyr eller vad det nu må vara?

Om det var jag som apade efter någon så skulle jag väl knappast se det som ett problem och skriva en tråd om det?
    Nej, jag tror, narcissisten måste plocka lite ifrån andra människor för att han annars inte har en personlighet. Så han tar efter lite, gör lite som andra gör för att ge intrycket att vara mänsklig, att ha empati, vilket han inte har.

Den här killen har skrivit intressanta saker om det:

samvak.tripod.com/

• Anonym (Jo)
    Anonym (Nej) skrev 2018-02-12 15:48:51 följande:
    Det är nog snarare tvärtom. Narcissisten struntar TOTALT i dig eftersom denne anser att den själv är störst, vackrast, bäst och att alla runtomkring avundas denne. Är det kanske du som tar efter pga avundsjuka?
    Håller med
  • Anonym (Suck)
    AndreaBD skrev 2018-02-12 17:17:14 följande:

Nej, jag tror, narcissisten måste plocka lite ifrån andra människor för att han annars inte har en personlighet. Så han tar efter lite, gör lite som andra gör för att ge intrycket att vara mänsklig, att ha empati, vilket han inte har.

Den här killen har skrivit intressanta saker om det:

samvak.tripod.com/

Tyvärr ser inte den där hemsidan alls ut som en bra källa. Problemet är att många läser massa bloggar och hemsnickrade hemsidor och sen tror att dom vet massa saker om denna personlighetsstörning. Du har träffat EN person skriver du som du TROR (eller sa hen att hen hade denna diagnos?) var narcissistiskt personlighetsstörd och denna person härmades tyckte du så då vet du att narcissister härmas. Det där är inte särskilt vetenskapligt och såhär blir det när lekmän spekulerar på forum om diagnoser-man lär sig inget vettigt av att läsa om andras (som inte har kompetens att uttala sig) antaganden och generaliseringar.

Sen är narcissister mänskliga, herregud, att avhumanisera andra som ni upplever som narcissistiska är inte bra och gör inte er själva speciellt empatiska.

Det är en människa, en individ som Har en personlighetsstörning. Dom ÄR inte sin diagnos och dom är inte kopior av varandra.

Det sista du skrev är förresten ett mänskligt drag, att göra lite som andra för att lära sig passa in i tex nya grupper eller lära känna en ny människa, det kallas social kompetens.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Loooloooo) skrev 2018-02-12 16:46:46 följande:

Varför skriver du om en människa i bestämd form som att du dels vet att hen har diagnosen och att denna människa dels skulle vara en klon som alla kan berätta om hur hen fungerar pga att dom googlat narcissism?

Tror du att alla med diagnosen är så lika varandra och är några slags aliens man kan klumpa ihop och känna utan att ens ha träffat dom?
  • AndreaBD
    Anonym (Suck) skrev 2018-02-13 15:31:01 följande:
    Tyvärr ser inte den där hemsidan alls ut som en bra källa. Problemet är att många läser massa bloggar och hemsnickrade hemsidor och sen tror att dom vet massa saker om denna personlighetsstörning. Du har träffat EN person skriver du som du TROR (eller sa hen att hen hade denna diagnos?) var narcissistiskt personlighetsstörd och denna person härmades tyckte du så då vet du att narcissister härmas. Det där är inte särskilt vetenskapligt och såhär blir det när lekmän spekulerar på forum om diagnoser-man lär sig inget vettigt av att läsa om andras (som inte har kompetens att uttala sig) antaganden och generaliseringar.

Sen är narcissister mänskliga, herregud, att avhumanisera andra som ni upplever som narcissistiska är inte bra och gör inte er själva speciellt empatiska.

Det är en människa, en individ som Har en personlighetsstörning. Dom ÄR inte sin diagnos och dom är inte kopior av varandra.

Det sista du skrev är förresten ett mänskligt drag, att göra lite som andra för att lära sig passa in i tex nya grupper eller lära känna en ny människa, det kallas social kompetens.
    Du har just inte läst hemsidan, eller hur? Läs bara nåt kapitel! Jag brukar annars hellre läsa riktig fakta, men den här killen är duktig. Dessutom utgår han ifrån personlig erfarenhet, dvs. ifrån sig själv och folk som själva är drabbade är viktiga källor till kunskap. Man har alldeles för länge ignorerat de som vet av egen erfarenhet.

Empati är en sak - och jag har pratat med människor som inte verkar ha någon alls - självbevarelsedrift är en annan. Självklart ska man ha empati för dem också. Men det får inte gå så långt att man blir indragen, det blir inte bra.

Jag har haft en kort relation med en sån människa - det var därför jag läste Sams hemsida - det hjälpte att kapa all kontakt. Den mannen hade INGEN personlighet. Det fanns ingenting, han bara spelade teater. Teoretiskt är det förstås möjligt att hans verkliga personlighet är så hemskt att han inte kan visa den. Och då pratar vi om en man runt 50, mycket högutbildad. Det märktes dock - han klarade ju inte att låtsas exakt hela tiden och med alla detaljer. I detaljerna, när han tyckte att han inte behövde spela teater för att det handlade om småsaker - då märktes det att det inte fanns någon empati. Om man kom på honom att hon var oempatisk så kunde han påstå att han bara skojade.

Det sista jag skrev.... syftar du nu på att någon "speglar"? Ja, det är sant att det är ett tecken på social kompetens, framför allt på empati. Men det kunde den här killen ABSOLUT INTE. Vi pratar om olika saker. Jag menade att han hade plockat lite från olika människor (som inte alls var med i nuläget) för att låtsas ha en personlighet. Att spegla däremot är att kunna sitta mitt emot en annan människa och glädja sig när hen glädjer sig, vara ledsen när hen är ledsen.  Om du berättar en rörande, lite sorglig sak för någon - där kan du se om personen har empati. En empatisk person  speglar dina känslor. Jag har testat det en gång lite random på några och folk brukar faktiskt spegla. Men det finns också såna som inte skulle klara det.
  • Anonym (Vet)

Av olika skäl är jag bra insatt i narcissism och hur det kan ta sig i uttryck. Narcissisten är att betrakta som ett tomt kärl utan egna känslor och känslodjup. Narcissisten behöver andra runt omkring sig som hen kan spegla sig i. Ensam är det värsta en narcissist kan vara. Narcissisten kan absolut härmas, syftet kan variera. Hen kan härmas för att den hen härmar har någonting narcissisten också vill ha - status, vänner, osv. Hen kan även härmas för att trycka ned någon, det vill säga som maktmedel. Om narcissisten vet att det stör den hen vill trycka ned för att framhäva sig själv drar hen sig inte för att härmas helt skrupelfritt. Det går alltid att dölja bakom en fasad av att narcissisten ser upp till personen hen härmar. Både narcissisten och den som blir härmad vet dock att så inte är fallet.

Svar på tråden Härmas narcissisten?