Anonym (Suck) skrev 2018-02-13 15:31:01 följande:
Tyvärr ser inte den där hemsidan alls ut som en bra källa. Problemet är att många läser massa bloggar och hemsnickrade hemsidor och sen tror att dom vet massa saker om denna personlighetsstörning. Du har träffat EN person skriver du som du TROR (eller sa hen att hen hade denna diagnos?) var narcissistiskt personlighetsstörd och denna person härmades tyckte du så då vet du att narcissister härmas. Det där är inte särskilt vetenskapligt och såhär blir det när lekmän spekulerar på forum om diagnoser-man lär sig inget vettigt av att läsa om andras (som inte har kompetens att uttala sig) antaganden och generaliseringar.
Sen är narcissister mänskliga, herregud, att avhumanisera andra som ni upplever som narcissistiska är inte bra och gör inte er själva speciellt empatiska.
Det är en människa, en individ som Har en personlighetsstörning. Dom ÄR inte sin diagnos och dom är inte kopior av varandra.
Det sista du skrev är förresten ett mänskligt drag, att göra lite som andra för att lära sig passa in i tex nya grupper eller lära känna en ny människa, det kallas social kompetens.
Du har just inte läst hemsidan, eller hur? Läs bara nåt kapitel! Jag brukar annars hellre läsa riktig fakta, men den här killen är duktig. Dessutom utgår han ifrån personlig erfarenhet, dvs. ifrån sig själv och folk som själva är drabbade är viktiga källor till kunskap. Man har alldeles för länge ignorerat de som vet av egen erfarenhet.
Empati är en sak - och jag har pratat med människor som inte verkar ha någon alls - självbevarelsedrift är en annan. Självklart ska man ha empati för dem också. Men det får inte gå så långt att man blir indragen, det blir inte bra.
Jag har haft en kort relation med en sån människa - det var därför jag läste Sams hemsida - det hjälpte att kapa all kontakt. Den mannen hade INGEN personlighet. Det fanns ingenting, han bara spelade teater. Teoretiskt är det förstås möjligt att hans verkliga personlighet är så hemskt att han inte kan visa den. Och då pratar vi om en man runt 50, mycket högutbildad. Det märktes dock - han klarade ju inte att låtsas exakt hela tiden och med alla detaljer. I detaljerna, när han tyckte att han inte behövde spela teater för att det handlade om småsaker - då märktes det att det inte fanns någon empati. Om man kom på honom att hon var oempatisk så kunde han påstå att han bara skojade.
Det sista jag skrev.... syftar du nu på att någon "speglar"? Ja, det är sant att det är ett tecken på social kompetens, framför allt på empati. Men det kunde den här killen ABSOLUT INTE. Vi pratar om olika saker. Jag menade att han hade plockat lite från olika människor (som inte alls var med i nuläget) för att låtsas ha en personlighet. Att spegla däremot är att kunna sitta mitt emot en annan människa och glädja sig när hen glädjer sig, vara ledsen när hen är ledsen. Om du berättar en rörande, lite sorglig sak för någon - där kan du se om personen har empati. En empatisk person speglar dina känslor. Jag har testat det en gång lite random på några och folk brukar faktiskt spegla. Men det finns också såna som inte skulle klara det.