• Smajley

    Magisk julafton?..HJÄLP

    Hej!


    2 dagar kvar till julafton och mitt huvud är blankt. Obestämd


    Jag, min dotter (snart 6 år) samt sambon kommer fira jul själva, ingen släkt, inga andra barn (det bara är så för er som undrar). Och vi vill såklart att julafton skall kännas magisk, mysig och rolig för oss, främst för dottern! 


    BOMBA MIG MED IDÉER! INGA FÖRSLAG ÄR DUMMA!


    tips på lekar, inomhusaktiviteter, spel etc som vi kan fylla ut dagen med utöver laga och äta julmat, mysa framför kalle anka och öppna paket! 

    Vi har ingen snö what so ever så åka pulka är tyvärr inget alternativ. Vem som helst kan såklart ha nytta av tips på saker att göra på julen utöver det klassiska, måste vara fler där ute som är få under julen också! Glad


     

  • Svar på tråden Magisk julafton?..HJÄLP
  • LFF

    Vart bor ni? Om ni bor i eller i närheten av Stockholm så är Skansen öppen och gratis på julafton!

    I övrigt så har jag i min uppväxt vartannat år bara firat med mamma och de julaftnarna har varit precis lika magiska som de som firades med mormor och morfar. Vi gjorde inget speciellt vad jag minns utan det var just det speciella i att det var JUL med alla de förväntningar man hade. 

  • pigglet

    Jag tänker att det som gör julafton magisk är just att man har så mycket tid tillsammans.

    Den bästa julen mina barn haft, som de fortfarande pratar om, är den när maken var sjuk och vi blev hemma. Inget planerat, på morgonen var det bara konstatera att vi blir kvar här. Ingen julmat handlad osv.

    Vi satte oss och planerade vad vi ville äta, alla fick önska något som de ville ha på "julbordet". Det var den dagen sonen kom på att blodpudding bör ätas med senapssill  :)

    Annars hade vi det bara lugnt. Det mesta barnen ville göra fick ett "ja".
    Barnen klädde ut sig till luciatåg och gick runt matbordet och sjöng när vi skulle fika.

    Vi spelade lite spel. Maken tog Alvedon så han kunde sitta med vid middagen och julklappsöppningen.

    Helmysigt, om du frågar barnen.

  • pigglet

    Fast det var ideér du ville ha, ja.

    Gå ut en julpromenad när det blivit mörkt, se på hur folk har pyntat. Detta gjorde vi flera år när barnen var yngre, mysigt.

    Ta med glögg och pepparkakor, leta upp en trevlig plats att fika på ute. Lekpark, skogen, gården...

    gör något ni inte brukar göra tillsammans. Med flaskfärg kan man måla tillsammans på ett fönster.

  • tulip79

    Våra grannar åker alltid till simhallen på julaftonsmorgon. Det är tydligen jättemysigt där!

  • Alexi

    Köp spel i julklapp, gärna ett att få redan i strumpan så ni kan göra det under dagen.

    Vi har alltid (i hela mitt liv) gått en promenad typ 16-tiden, efter Kalle Anka. Bästa stunden på julafton, gå i lugn och ro i mörkret och titta på alla pyntade hus. Gärna med lite tomtebloss som barnen får hålla i handen. Det är magisk stund.

    Skapa en tradition med att se en viss film. Tex Polarexpressen har vi sett på juldagen flera år i rad.

  • cosinus

    Hitta på något på fm, badhus, skridskor (om ishallen är öppen), eller vad som nu är öppet.

    Ska man vara själv hela julafton kan en aktivitet på fm vara trevligt för man har nog tid att spela spel, mysa och annat resten av dagen. Har man tur hittar barnet någon att leka med också så får de leka av sig lite :)

  • Spislucka

    När jag va yngre så brukade mamma alltid skriva lappar med ledtrådar som man fick leta efter (ca 15 st) vid sista lappen så fanns det en present som vi öppnade och kunde leka med under dagen. Det var något som jag och mina syskon alltid såg fram emot. Då hela familjen var engagerade i att leta lappar och klura ut ledtrådarna.

  • Spislucka
    pigglet skrev 2017-12-21 14:41:35 följande:

    Jag tänker att det som gör julafton magisk är just att man har så mycket tid tillsammans.

    Den bästa julen mina barn haft, som de fortfarande pratar om, är den när maken var sjuk och vi blev hemma. Inget planerat, på morgonen var det bara konstatera att vi blir kvar här. Ingen julmat handlad osv.

    Vi satte oss och planerade vad vi ville äta, alla fick önska något som de ville ha på "julbordet". Det var den dagen sonen kom på att blodpudding bör ätas med senapssill  :)

    Annars hade vi det bara lugnt. Det mesta barnen ville göra fick ett "ja".

    Barnen klädde ut sig till luciatåg och gick runt matbordet och sjöng när vi skulle fika.

    Vi spelade lite spel. Maken tog Alvedon så han kunde sitta med vid middagen och julklappsöppningen.

    Helmysigt, om du frågar barnen.


    Det är ju oftast såna stunder som man tänker tillbaka på när man blir äldre. Låter som en fantastisk jul!
  • Anonym (Samma)

    Vi har liknande situation. Det kommer bara vara jag min man och våra två barn på julafton. Så jag bjöd in våra grannar på morgonen så vi har lite sällskap, dom ska komma och dricka glögg och öppna presenter med barnen. Efter att dom åker ska vi ha julbord tillsammans och sen spela spel.

  • Anonym (Jgzjgzjzg)

    Julafton tänker jag bör vara en dag utan måsten. Alla är tillsammans bara, och man leker, spelar spel och har kul!

    Vi har en liknande situation som ni, eftersom min pappa fått akut operationstid och delar av släkten firar vi med vartannat år, men nu är det inte det året. Resten av familjen reser bort över jul i år...:(

    Om ni inte gjort det innan kan man pyssla, tex göra små djur av olikfärgad marsipan eller mandelmassa med lite karamellfärg i. Doppa i smält choklad. Är ni inte så kreativa har Panduro pysselkit. Eller gör ett pepparkakshus och pynta med godis.

    Spela roliga brädspel tillsammans, något som ni alla gillar. Eller se en klassisk julfilm.

    Som liten älskade jag tomtebloss. Bara att få gå ut och tända dem var jättejättekul. Vi gjorde inget mer bara stod och höll dem i mörkret, men det var spännande.

    Sitt bara och knäck nötter och lyssna på julmusik och prata. Har ni svårt att komma i gång, bestäm er för att prata om året som gått. Vad hände i januari? Februari? Vad planerar ni under nästa år?

    Vill ni vara ute, ta med varm glögg i en termos och hitta på olika utomhuslekar. Kasta frisbee eller busa på en tom lekplats.

    Lycka till! Gör det inte större än vad det är. Ingen kommer att älska det ändå.

  • Anonym (Valt)

    Jag har valt att fira jul med mina barn. Och inga andra. Då får jag vara med dem som är viktigast i mitt liv. Jag har tänkt göra gröna julgrans mackor ( karamellfärg) och röda annans hjärtan till frukost och små snögubbar som en kul grej. Finns massa idér på pintarest. Sen kan man ju antingen åka skridskor eller bara sitta och mysa i soffan och kolla på film och äta lite knäck. Vi kommer köra julklapps spelet. Ja badhus brukar vara mysigt. Hoppas att ni får en riktigt under bar jul.

Svar på tråden Magisk julafton?..HJÄLP