• Heliena

    Förskola vid nattarbete

    Jag och min sambo har inga barn sen tidigare men har nu börjat gå i graviditetstankar! Vi jobbar båda natt just nu, men vill förstås inte göra det när vi väl får barn. Dock går jag och funderar på om jag ska fortsätta jobba natt efter födseln och även när barnet börjar på förskolan! Min sambo ska då byta till dag- eller skiftarbete.

    Anledningen till att jag vill fortsätta jobba natt är att jag först jobbar tre nätter, är ledig en natt, jobbar tre nätter till och sen är ledig sju nätter i rad tills jag kliver på igen och så rullar det på. Känns ju grymt lyxigt att få vara ledig en vecka med barnet så att hen dessutom slipper gå så mycket på förskolan!

    Min fråga är dock.. De nätter jag jobbar natt jobbar jag 7.30-21.30, då behöver jag ju sova på dagarna då min sambo är på jobbet. Låt oss säga att han jobbar 7-16. Har vi då rätt att ha barnet på förskolan då jag är hemma och sover? Förstår att detta kanske ser annorlunda ut beroende på var i landet man bor.. Men är det någon som har erfarenhet eller vet något om detta? Hur många timmar om dagen får man då ha barnet där? Dvs, hur länge får jag sova..? Tar emot alla erfarenheter ni har! :)

  • Svar på tråden Förskola vid nattarbete
  • Carambolan

    På vår förskola får man åtta timmar för sömn.

  • Lena

    7.30-21.30 är inte natt utan dag+kväll men du kanske menar 21.30-07.30? Isåfall har du 8h+restid efter skiftet slutar iaf.

  • Heliena
    Lena skrev 2017-11-22 07:23:29 följande:

    7.30-21.30 är inte natt utan dag+kväll men du kanske menar 21.30-07.30? Isåfall har du 8h+restid efter skiftet slutar iaf.


    Ja, haha! Jobbade just ett nattpass då jag skrev det, så var väl lite yr i skallen! Men ja, 21.30-7.30, exakt ;)
Svar på tråden Förskola vid nattarbete